וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קניות לארוחת החג: אילו פירות וירקות קונים לפסח והאם צפוי מחסור?

עודכן לאחרונה: 27.3.2023 / 20:55

תקופת החגים מתאפיינת בצריכה מוגברת של פירות וירקות טריים כמרכיבים חיוניים לארוחת החג, כמו זו שתתקיים בליל הסדר. לקראת פסח, יצאנו לבדוק אילו פירות וירקות הם המבוקשים ביותר ע"י הצרכן הישראלי, האם צפויים מחסורים, ממה יורכב סל הקניות הממוצע וכמה הוא יעלה לנו

ירקות. ShutterStock
רגע לפני הפסח: מה הפירות והירקות המבוקשים ביותר על ידי הישראלים/ShutterStock

רבות מדברים, הן בתקשורת והן בשיח הציבורי הכללי, על נושא יוקר המחיה. עליית המחירים במוצרי המזון, הדיור, מחירי הדלק, החשמל ותחומי צריכה נוספים המחויבים בסל הצריכה האנושי, מקשה ומכבידה על ההתנהלות הכלכלית של כולנו.

שוק הפירות והירקות נקשר אף הוא לנושא כאשר תנודתיות המחירים בקטגוריה זו מושפעת מעונות השנה, מתפוקת החקלאות, מההיצע ומהביקוש ובאותה עת גם מגורמים ואמצעים נוספים שמחירם התייקר והעלה באופן טבעי גם את מחיר הפירות והירקות.

לקראת החג, ניכרת צריכה מוגברת של פירות וירקות. איציק עטר, מנכ"ל אתר שוקיט (Shookit): "מדף הירקות אמנם השתנה דרמטית בשנים האחרונות והיצע הסוגים השונים רחב מתמיד אבל בתקופות החגים, הירקות הפופולאריים ביותר יהיו הירקות הבסיסיים".

פירות קיץ. ShutterStock
פירות הקיץ עדיין יקרים ולכן בסל הקניות לחג ניראה בעיקר פירות כמו: תפוחים, אגסים ופירות הדר/ShutterStock

"השנה, הצרכנים מתנהגים אחרת"

עטר משקף כי: "סביב חגים מרכזיים אנו רואים שני גלים של קניות. גל ראשון כעשרה ימים לפני החג, אז נעשית רכישה גדולה ראשונה עם התחלת הבישולים, וכמה ימים לפני החג, נעשית קניה נוספת, שכוללת השלמות, אך השנה אנחנו עדים להתנהגות צרכנים מעט שונה מבעבר, כשהקנייה המרכזית נדחית ונעשית סמוך יותר לחג. יתכן מאוד וזה קשור גם למציאות החברתית של השבועות האחרונים".

ירקות הבסיס בהם: תפו"א, בטטה, בצל יבש ואדום, מלפפון, עגבנייה, חצילים, כרישה, פלפל אדום וחריף, מהווים מרכיב חיוני לארוחת המשפחתית הגדולה ומבדיקה שערכנו גם מול משק פיין, העלייה במכירתם ניכרת בעיקר יומיים לפני ערב החג.

ולגבי הפירות, בתקופה זו המגוון הקיים מוגבל, כיוון שזו תחילת הופעתם של פירות הקיץ על המדפים ולרוב מחירם גבוה בשל ההיצע הנמוך יחסית, ולכן, יחד עם השפעות יוקר המחייה, בסל הצריכה של החג הקרוב, ניראה בעיקר הדרים, אננס, שסק, אבטיח, מלון ופירות יבשים, המשמשים כקינוח לארוחת החג.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
אבי פיין, מייסד, מנכ"ל ובעלים, משק פיין. עמיר פורת,
אבי פיין, חקלאי, מייסד ובעלים של משק פיין/עמיר פורת

אילו פירות וירקות הישראלים צורכים בעיקר?

שוקיט (Shookit), רשת חנויות ואתר אונליין המתמחה במכירת ירקות ופירות טריים, מפרסמת לקראת פסח את דירוג הפירות והירקות הנמכרים ביותר בישראל.

בקטגוריית הירקות: את המקום הראשון כובש המלפפון. אחריו בפער ניכר, עגבניות שרי, פלפל אדום, בצל ולימון. בחמישה הסוגרת ניתן למצוא: פטרוזיליה, כרוב לבן, כוסברה, נענע ועגבניית אשכולות. עוד ירקות פופולריים: פטרוזיליה, בטטה, פלפל צהוב וגזר.

"דירוג הפירות הוא מעניין יותר. פסח היא עונת מעבר בין פירות החורף לקיץ ולכן לרוב אנחנו נראה מגוון שמשקף את שתי העונות".

בקטגוריית הפירות: במקום הראשון הבננה. לאחריה בפער ניכר, קלמנטינה, מלון כתום, תפוז, תפוח עץ סמית. החמישה הסוגרת בקטיגורית הפירות: תפוח עץ פינק לויד, אגס ירוק, אבוקדו, פומלה לבנה ואפרסק.

לגבי המחירים, מסבירים בשוקיט: "מכיוון שמדובר בקנייה גדולה, לרוב תהיה התמקדות בירקות ופירות שהמחירים שלהם סביר ולא מכביד מדי על עלות הסל. זו הסיבה גם שלא נרבה לראות את פירות הקיץ בסל לחג. פירות שנמצאים בתחילת עונתם ולכן לרוב המחיר שלהם לק"ג עדיין גבוה".

שוקיט. צחי קיבנשטיין,
שוקיט (Shookit): דירוג הפירות והירקות הנמכרים ביותר בישראל/צחי קיבנשטיין

האם צפויים חוסרים לקראת החג?

גם השנה, השיח סביב "המחסור הצפוי בחגים" עלה לכותרות. לפני תקופת החג ישנו "חשש" של רשתות המזון הגדולות מפני מחסור בתוצר כזה או אחר, ובהתאם, הן דואגות לייבא אותו לארץ מתוך האמונה כי אם ישנו מחסור במוצר מבוקש, הגיוני וסביר בהחלט לייבא אותו כדי לאפשר נגישות שלו לצרכנים.

הפעם מדובר על מחסור בעגבניות לקראת הפסח. הטענות למחסור הצפוי הן העובדה שישראל צורכת כ-40 אלף טון עגבנייה מיובאת לאורך השנה (רובה מטורקיה), ונכון להיום, יש מחסור בעגבניות מטורקיה בשל השלכות רעידת האדמה, פגעי מזג האוויר והגבלת הייצוא של הממשל הטורקי על תוצרת טרייה.

על פי אבי פיין, אפשר להיות רגועים, "לא יהיה מחסור בעגבניות בחג הפסח כי בשונה מתקופות מחסור אחרות, החורף החם בשילוב עם שתילות רבות של החקלאים הישראלים הביא לכך שאין באמת חשש למחסור בעגבנייה ישראלית בחג הפסח השנה והיבול המקומי יספיק".

יש החושבים שפתיחת שוק הפירות והירקות בארץ ליבוא פתוח ללא הגבלות תביא להוזלה משמעותית במחירי הפירות והירקות ותבלום את עליית המחירים, אך על דעתו של פיין, זה לא! והוא מסביר: "יבוא תוצרת שאין בה מחסור לא יוזיל את המחיר לצרכן ולהיפך. כך למשל, תוצרת כגון תפוחים ואגסים אשר מיובאים במשך שנים, גם בתקופות שאין מחסור בארץ, נמכרים במחיר גבוה יותר ממקביליהם הישראליים".

עגבניות. ShutterStock
"אין באמת חשש למחסור בעגבנייה ישראלית בפסח השנה, היבול המקומי יספיק"/ShutterStock

קונים חכם

שאלנו את אבי פיין מה כדאי לאמץ בבואנו לרכוש פירות וירקות וקיבלנו 2 עצותיו:

ראשית, תדאגו לרכוש תוצרת ישראלית בלבד - אם אין פרי ישראלי באותה עונה אך יש יבוא - זה בסדר, אפשר לקנות. אבל אל תקנו עגבנייה מטורקיה כשיש עגבנייה ישראלית באותה עת, או תפוח מארה"ב אם יש תפוח ישראלי. ולא - לרוב אין מחסור בארץ בתוצרת טרייה (רק בפירות ספציפיים).

שנית, תשתדלו לרכוש ישירות מהחקלאי - אחת המגמות המעניינות ביותר שקרו בארץ בשנים האחרונות הן תחום "המכירה הישירה". חקלאים שמאסו בפערי התיווך שגוזרות עליהן הרשתות והמשווקים - מציעים את מרכולתם במחירים סיטונאיים לצרכן. למה זה משתלם? התוצרת טרייה ולכן חיי המדף ארוכים יותר, אז כבר הערך לכסף שאתם מוציאים - עולה. בנוסף, התוצרת שנמכרת ישירות מהחקלאי מוצעת מחירים זולים יותר.

משק פיין מציע תוצרת חקלאית טרייה ומובחרת, ישירות מהחקלאי לצרכן, בתוך האנגר תעשייתי ענק. שני סניפיו פועלים בחוצות שפיים ובגבעת עדה.

שוקיט, היא רשת חנויות ואתר און ליין לשיווק תוצרת ישראלית איכותית וטרייה של ירקות, פירות וגם מוצרי מעדניה, מאפיה, פיצוחים, תבלינים, מוצרי מזווה ועוד. שוקיט נוסדה ב- 1994 על ידי בני משפחת עטר, חקלאים מעמק יזרעאל המקיימים קשרים עם חקלאים ישראליים נוספים לשיווק תוצרתם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully