וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הופתעתי מעוצמת האירועים. לא כך חשבתי שיראה התפקיד"

עודכן לאחרונה: 9.4.2023 / 9:16

נגיד בנק ישראל מדבר על על הכל: על הלחצים הפוליטיים, על מה שצפוי למשק עקב המהפכה המשפטית, על הסכנה באינפלציה מול הקושי שיוצרת העלאת הריבית - ורק משאלה אחת הוא קצת מתחמק: האם ימשיך לתקופת כהונת נוספת?

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון. פלאש 90, פלאש 90
פרופ' אמיר ירון, נגיד בנק ישראל. אחת הכהונות העמוסות: מערכות בחירות, קורונה, אינפלציה ולקינוח - רפורמה-מהפכה משפטית/פלאש 90, פלאש 90

ההחלטות נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון להעלות ערב החג את הריבית ב-0.25% וכמו כן להזהיר מההשלכות הקשות של המהפכה המשפטית, זכו לקיתונות של רותחין לא רק מגורמים בעלי עניין בסקטור העסקי, אלא גם מהמערכת הפוליטית.

שר התקשורת, שלמה קרעי ושר התפוצות עמיחי שיקלי ביקרו בחריפות את ההחלטה וטענו שהנגיד מפגין אטימות לב ועוסק בעניינים לא לו. הביקורת מוטחת למרות שנתניהו כבר הזהיר את השרים שלא להתבטא בנושא ולפגוע בעצמאות בנק ישראל. לכן קשה להניח שהדברים שוגרו שלא על דעת ראש הממשלה (או לפחות בעידוד סיבתו הקרובה מאוד). אלא שהנגיד אינו מתרגש מדברי הביקורת. בראיון לוואלה הוא אומר:

"אנחנו מדינה חופשית וכל אחד רשאי להביע את דעתו. אבל חשוב להבין שראש הממשלה מבין היטב את חשיבות עצמאות בנק ישראל. אנחנו עובדים גם ביום חול וגם ביום מועד. יש תהליך סדור בנושא מיגור האינפלציה שהיא רעה וממררת לכולם את החיים".

"האינפלציה פוגעת במיוחד בשכבות החלשות. אנחנו מודעים לפגיעה ומבינים שזה כואב. אנחנו גוף מקצועי וחייבים לבצע את ההחלטות המקצועיות גם כשיש דעות לכאן ולכאן. חלק מהדעות מגיעות פשוט מאיזה פוזיציה".

היום שבו הפך שר התקשורת את הגינות הנגיד לקללה - https://finance.walla.co.il/item/3570413

שלמה קרעי | אמיר ירון. אולבייה פיטוסי, פלאש 90
שר התקשורת נגד הנגיד. אמנם בפומבי ביקש נתניהו להימנע מביקורת כלפי בנק ישראל, אבל קשה להאמין שהביקורת לא קיבלה את ברכת סביבתו הקרובה/פלאש 90, אולבייה פיטוסי

איך זה לאבד 150 מיליארד שקל?

את חג הפסח הסוער מעביר הנגיד הרחק מישראל. הוא יצא לכנס האביב של ועידת קרן המטבע הבינלאומית בוושינגטון, שם יקשיב לדבריהם המלומדים של נגידים, כולל יו"ר הפד, ג'רום פאוול, דברים שיהיו שונים במקצת, יש להניח, מההגיגים בכלכליים של שיקלי וקרעי.

עם יד על הלב. מופעלים עליך כל הזמן לחצים חלקם פוליטיים. איך אתה מתמודד איתם?
"אני עונה לך בשיא הכנות. יש התבטאויות כאלה ואחרות אבל מקבלי ההחלטות מבינים את חשיבות עצמאות בנק ישראל. אנחנו מודעים לכאב שבהעלאת הריבית אבל זה נועד למנוע כאב גדול יותר. אני יכול להרגיע את כולם: לדיוני הריבית לא נכנס אפילו מילימטר של פוליטיקה".

הנגיד מזהיר בהמשך מתוצאות המהפכה: "במידה ששינויים חוקיים ילוו בעלייה בעליית פרמיית הסיכון של המדינה, בפגיעה ביצוא, ובירידה בהשקעות ובביקוש לצריכה פרטית תהיה פגיעה של 2.8% מהתוצר בכל שנה בשלוש השנים הקרובות". פרופ' ירון אמנם אינו נוקב בסכום, אך אנחנו נציין שמדובר בקרוב ל- 150 מיליארד שקל.

אבל הריבית הגבוהה פוגעת קשות באזרחים ובמיוחד במקבלי המשכנתאות
"אנו מודעים לכך שתהליך החזרת האינפלציה ליעד אינו פשוט, אך נחושים לעשות זאת כדי להבטיח יציבות מחירים" עונה פרופ' ירון ומוסיף:

"האינפלציה מייקרת לכולם את החיים, שוחקת את כוח הקנייה ופוגעת בכולם. מקבלי המשכנתאות נאלצים להחזיר בתוך שנתיים עוד 775 שקלים לחודש למשכנתא. זה לא סכום קטן וברור שזה כואב. אם המצב יאפשר ונראה בקרוב התמתנות של האינפלציה נתקרב לסוף העלאות הריבית".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
הרצוג עם נציגי האופוזיציה בשיחות על המהפכה המשפטית. 29 במרץ 2023. בית הנשיא, אתר רשמי
נשיא המדינה עם צוות המו"מ של האופוזיציה. "ככל שנושא החקיקה ייפתר בהסכמה רחבה, הנזקים ייעלמו באופן מהיר"/אתר רשמי, בית הנשיא

חקיקה בהסכמה תשקם את הפגיעה במשק

קשה לחלץ מהנגיד תשובה האם המהפכה המשפטית כבר גורמת נזק מידי למשק ולכלכלה: "אנחנו בטווח של שלושה מתחילת האירועים. כרגע אין אומדן מסודר של הנזק שאירע, אבל אנחנו עוקבים אחרי הנתונים, גם אלה של הבורסה. משקיעים עדין יושבים על הגדר. ככל שנושא החקיקה ייפתר בהסכמה רחבה, הנזקים ייעלמו באופן מהיר".

"באופן טבעי משק עם רמת אי ודאות גבוהה מזיק לכלכלה. כבר רואים ירידה קשה בגיוסים בבורסה. יש גם שיח ער לפיו משקיעים נמצאים על הגדר ולא ייקחו סיכונים. אנחנו עוקבים אחרי הנתונים ואין פעילות חריגה של הוצאת כספים לחו"ל, "אבל יש משיכות כספים מפיקדונות בבנקים והכסף עובר בעיקר לקרנות כספיות שהפכו לאטרקטיביות בזכות הנפקות המלוות בנק ישראל".

סיליקון ואלי בנק. Justin Sullivan, GettyImages
סיליקון ואלי, בנק ההייטק שקרס. האם הבנקים בישראל יציבים? הנגיד מזהה מגמה של משיכה מפיקדונות, אבל, לפחות בינתיים, לא העברת כספים לחו"ל/GettyImages, Justin Sullivan

הבנקים בישראל יציבים?

נפילות בנקים בארה"ב עוררו סימני שאלה לגבי יציבות המערכת הבנקאית הישראלית והנגיד נדרש גם לנושא זה:

"הבנקים בישראל יציבים ועמידים בפני זעזועים בזכות פיקוח הדוק. הבנקים סיפקו מענה מסוים לחברות ישראליות שהיו חשופות לקריסת בנק סיליקון ואלי. המערכת שמרה על יציבות לאורך זמן וצלחה את משבר 2008. יציבות פיננסית נלקחת לצערי כמובנת מאליה אבל ברור שזה חשוב", אומר הנגיד ומוסיף:

"עד היום אין ביטוח פיקדונות באופן פורמלי אבל מעשית הוא קיים. המערכת הגנה עד היום על בעלי הפיקדונות במקרה של קריסת בנק. בארה"ב יש ביטוח פיקדונות אבל ראינו שזה לא בדיוק עזר. לאור אירועי קריסת הבנקים תבחן מחדש סוגיית ביטוח הפיקדונות ברמה הבינלאומית".

אמיר ירון. יחצ,
הנגיד עם שטרות שנושאים את חתימתו. מתחמק מתשובה מפורשת, אך סביר להניח שלא ימשיך לכהונה נוספת/יחצ

ומה עם תקופת כהונה נוספת?

הנגיד מסיים את כהונתו בסוף השנה, ולנוכח הביקורת עליו מתבקש לשאול האם בכוונתו להמשיך לתקופת כהונה נוספת או לפרוש ולחזור לארה"ב כצפוי. תשובת הנגיד מתפתלת, שלא לומר מתחמקת:

"אני עובד 24/7 לקידום הכלכלה הישראלית וייצוגה בעולם בצורה הטובה ביותר. הנגיד הוא תפקיד קשה במיוחד בישראל. עברתי ארבע קדנציות של הממשלה. על נושא המשך הקדנציה נדבר בהמשך הדרך".
"אנחנו מדינה חופשית וכול אחד רשאי לדבר על מה שהוא רוצה על המשך כהונתי. מכיוון שהמדובר בנושא רגיש מאוד אני מעדיף שלא להתייחס לעמדתי בנושא".

האם ערב המינוי לתפקיד שכך נראה תפקיד נגיד בנק ישראל?
"בהחלט הופתעתי מעוצמת האירועים. לא כך חשבתי שיראה התפקיד. במהלך כהונתי היו כל כך הרבה אירועים שכללו סבבי בחירות, אירוע הקורונה, האינפלציה ומבצע שומר חומות, אף אחד וגם אני לא הביא בחשבון שכך יהיה בתוך ארבע שנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully