וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לראשונה מזה עשור: ניצולי השואה מחוץ לתקציב המדינה

עודכן לאחרונה: 19.4.2023 / 7:57

רק אתמול התברך ראש הממשלה בתעצומות הנפש של ניצולי השואה, שחרף הזוועות שידעו מצאו את תעצומות הנפש שנדרשו להקמת המדינה. הבעיה היא שבפועל חיים עשרות אלפים מהם בעוני, והממשלה הנוכחית, בניגוד לקודמותיה, רק הרעה את מעמדם. בלשכת שר האוצר מכחישים

יום הזיכרון לשואה, טקס הנחת זקים לזכרון נספים ביד ושם 18 באפריל 2023. אריק מרמור, פלאש 90
ראש הממשלה בנימין נתניהו, בטקס הזיכרון לשואה ולגבורה ביד ושם. דיבר על רוחם האיתנה של השורדים, אבל בפועל ממשלתו לא עושה למענם דבר/פלאש 90, אריק מרמור

אתמול בערב, במהלך נאומו ב"יד ושם", דיבר ראש הממשלה בנימין נתניהו בשבחם של ניצולי השואה ופירט כמה סיפורי שורדים: "שמעתי בהתרגשות את סיפוריהם מרטיטי-הלב של הניצולים עזי-הרוח", אמר. "לאחר פרקי האפלה בראשית חייהם, באו פרקי האור בהמשך. אין עוד מדינה בעולם שבניה ובנותיה היו מצליחים לקום מאפר ההשמדה, ולנסוק לפסגות התקומה".

ראש הממשלה לא הזכיר בנאומו את מצבם הקשה של יותר משליש מהניצולים, שחיים בעוני ונזקקים לתרומות של מזון ובגדים כדי לשרוד בארץ שקמה בזכותם. ראש הממשלה גם לא התייחס בנאום (וכן במענה לפניית וואלה בנושא), לעובדה שבניגוד לממשלות הקודמות בעשור האחרון, ממשלתו הנוכחית לא הכניסה ולו סעיף אחד המיטיב עם מצבם של השורדים הללו, כחלק מתקציב המדינה הנוכחי, שאושר בממשלה ובקריאה ראשונה בכנסת.

ייאמר מיד, גם מה שנעשה תחת הממשלות הקודמות לא הספיק כדי להיטיב עם מצבם של כל שורדי השואה. אבל כל הממשלות הקודמות (אגב, רובן תחת נתניהו כראש ממשלה), לפחות ביצעו כמה מהלכים משמעותיים. הממשלה הנוכחית רק הרעה את המצב.

דיון במליאת הכנסת - הצעת ועדת הכנסת לחסינות לחיים כץ, כנסת, ירושלים, 17 בפברואר 2020. ראובן קסטרו
משה כחלון ואביגדור ליברמן, שניים משרי האוצר שדווקא עשו למען ניצולי השואה/ראובן קסטרו

מה עשו שרי האוצר הקודמים?

לאורך השנים נלחמו שרי האוצר לדורותיהם כדי להשיג תוספת תקציבית שתשפר את איכות חייהם של הניצולים. שר האוצר הנוכחי, בצלאל סמוטריץ' לא הציג אף תכנית למענם ולא תוספת של שקל. גם תקציבה של הרשות לניצולי השואה, שנמצא תחת אחריותו של משרד ראש הממשלה, לא עודכן. התקציב שעומד על חמישה מיליארד שקלים נפגע מעליית האינפלציה, כך שבפועל תקציבה ספג פגיעה של כמה עשרות מיליונים.

בשנת 2015, בעת כהונתו של יאיר לפיד כשר אוצר, הועברו 50 מיליון שקלים לקרן לרווחת ניצולי השואה, עברה החלטה לחלוקת תרופות חינם לשורדים, הוגדלה קצבתם של ניצולים שעלו לארץ אחרי 1953 (כלומר לאחר הסכם השילומים עם גרמניה, אוכלוסייה שרוב הזקוקים לעזרה כספית בקרב ניצולי השואה נמנים עליה) ותוכנית לטיפול בניצולים תוקצבה בשלושה מיליארד שקלים.

בעת כהונתו של לפיד כראש הממשלה, נחתם הסכם למימון טיפול סיעודי ל- 14,000 שורדים זכאים, הוכרו גטאות פתוחים ברומניה ובולגריה והוגדל המענק השנתי לכל שורד. בסה"כ הושקעו בניצולי השואה כ- 2.5 מיליארד שקלים.

בתקופתו של אביגדור ליברמן במשרד האוצר, הוגדל המענק השנתי לווטרנים ל - 6,480 שקלים, והוקצה כסף תוספתי של 140 מיליון שקלים לשורדים. כן נחתם הסכם עם ממשלת גרמניה עבור ניצולי השואה הסיעודיים, ניתן מענק קורונה מיוחד ומי שהוכר כיוצא גטו פתוח, קיבל פיצוי רטרואקטיבי של 100,000 שקלים.

שר האוצר משה כחלון העלה בכהונתו את סכומי התגמולים לניצולי השואה, פעל להכרה בניצולים מעיראק ומרוקו והגדיל את תקציב הרשות לניצולי שואה.

גם השר ישראל כץ ניסה לפעול למענם ולהעביר עשרות מילוני שקלים שנשארו בקופת המדינה לניצולי שואה נזקקים, אבל מכיוון שפעל תחת תקציב המשכי, לא ניתן היה לעשות זאת מטעמים משפטיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
בצלאל סמוטריץ והרצי הלוי בטקס יום הזיכרון לשואה ולגבורה. יד ושם, ירושלים.  17 באפריל 2023. ראובן קסטרו
בצלאל סמוטריץ' עם הרמטכ"ל בטקס המרכזי ביד ושם. שר האוצר הראשון מזה שנים שלא דאג לכספים ייעודיים לניצולי השואה/ראובן קסטרו

מה (לא) עשה סמוטריץ'?

שר האוצר סמוטריץ', כאמור, לא קידם אפילו מהלך אחד במסגרת התקציב או חוק ההסדרים שהתייחס לניצולי השואה, דבר שאושר על ידי גורמים באוצר. ואם לא די בכך, חוסר העניין של הממשלה בניצולים בא גם לידי ביטוי בהיעדרות נציגי האוצר ומשרד ראש הממשלה בדיונים שיזמה ח"כ מרב כהן, שמונתה לעמוד בראש "הוועדה המיוחדת לטיפול בשורדי השואה".

מייד עם מינויה לתפקיד, פנתה כהן לאוצר וביקשה שיאשרו לה תאריכים נוחים כדי לקיים דיון מקדים לפני הכנת תקציב המדינה, על מנת לכלול בו הטבות כלכליות לניצולי השואה. אף בכיר מהאוצר לא הגיע לדיונים. היחידה שהתייצבה היא שירה עמיאל מאגף התקציבים (יש לציין שנוכחות של נציג משרד האוצר היא חובה על פי התקנון). סגנית שר האוצר, מיכל וולדיגר, שמחשיבה את עצמה כמי שאחראית על הפעילות החברתית של המשרד, אישרה הגעה, אך נעדרה מהדיונים.

לשאלתנו מדוע לא לקחה בהם חלק, השיבה וולדיגר: "יו"ר הוועדה ביקשה לעשות דבר שלא נעשה עד כה, והוא לדון על תקציב במסגרת הוועדה, אשר טרם אושר בממשלה וטרם הונח על שולחן הכנסת. אף על פי כן, לנוכח דאגתה והיותה של סגנית השר בעצמה בת משפחה של שורדי שואה, אמרה כי תעשה השתדלות מרבית להשתתף בין עומסי דיוני התקציב. לצערנו דיון חשוב במשרד האוצר לגבי תקציב המדינה ובתוכו תחומי הרווחה שהם עיקר פועלה של סגנית שר האוצר, מנע ממנה להשתתף בדיון האמור.

מיכל וולדיגר 4. ראובן קסטרו
סגנית שר האוצר, מיכל וולדיגר.לא תאמינו, אבל היא מתגאה בתוספת שאינה אלא הצמדה אוטומטית למדד/ראובן קסטרו

התוספת שלא הייתה

"לגופו של עניין, תקציב הרשות לזכויות נפגעי השואה יעמוד בשנת 2024 על יותר מחמישה מיליארד שקלים והממשלה ממשיכה את פעילות הממשלות הקודמות בעניין רווחתם של שורדי השואה. סגנית שר האוצר תמשיך ותשב עם גורמי המקצוע כדי לעמוד על מצוקתם של השורדים וכדי להביא את קולם ואת הפתרון לצרכיהם לשם רווחתם המלאה. בתקציב הקרוב תהיה עלייה של כ-113 מיליון של בתקציבים לשורדי השואה. כ-50 מיליון שקל בתגמול השנתי וכ-63 מיליון שקל המתבטאים בתגמול החודשי".

כאן המקום לציין, שהעלייה בתגמולי השורדים שמציינת סגנית השר וולדיגר, נובעת מההצמדה אוטומטית למדד ולא מפעולה של הממשלה.

למרות פניותינו החוזרות ונשנות, במשרד ראש הממשלה ובמשרד האוצר בחרו שלא להגיב. אולי גם הם מבינים שיש חרפות שלא ניתן להסביר באמצעות ספינים.

תגובת לשכת שר האוצר

"אין כל הרעה של מצב ניצולי השואה, להיפך:

למעשה, תקציב הרשות לניצולי שואה עלה משנת 2022 ב-כ150 מיליון שקל ויעמוד בשנת 2023 על 5.29 מיליארד שקל.

כל זכויות הניצולים נותרו כפי שהיו. בנוסף, בתחילת השנה עלה המענק השנתי מ-6,500 שקל ל-6,987 שח וגם התגמולים החודשיים עלו בעלות של 80 מיליון שקל לשנה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully