וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההאטה כבר כאן: פברואר הגרוע מזה 20 שנה לענף הנדל"ן

עודכן לאחרונה: 19.4.2023 / 10:53

אגף הכלכלנית הראשית באוצר מפרסם את סקירת הנדל"ן ממנה עולה שפל של 20 שנה. הירידות בענף החלו עם העלאת הריבית על ידי בנק ישראל, לפני שנה, אך החריפו בחודשים האחרונים

אתר בנייה בבאר יעקב. יוסי אלוני, פלאש 90, פלאש 90
אתר בניה בבאר יעקב. ירידה בעסקאות כמעט בכל מקום בישראל/פלאש 90, יוסי אלוני, פלאש 90

ענף הנדל"ן בישראל מתכווץ בהדרגה ומציג ירידה במכירות מאז אפריל 2022, עת החל בנק ישראל להעלות את הריבית (ולייקר את המשכנתאות). בשלהי 2022 החל להתכווץ גם ענף ההייטק, אחד האחראיים לביקושים, בעיקר באזור המרכז ובדגש על תל אביב.

מתחילת שנת 2023 נוספה למשוואה גם התכווצות בפעילות הכלכלית בישראל, כפי שהתבטאה רק לפני מספר ימים בירידה חדה של כ-10% בהכנסות המדינה ממסים.

ענף הנדל"ן, מעבר למאפייניו הייחודיים הוא ססמוגרף רגיש למצב המשק - ועל כן לא ניתן לקשור את הירידה החדה שעולה מדוח הכלכלנית הראשית במשרד האוצר, שירה גרינברג, לעליית הריבית בלבד (הגם שזו פקטור קריטי, כמובן).

על פי הדוח, בחודש פברואר נרכשו 6,311 דירות בלבד, אחת הרמות הנמוכות ביותר במספר העסקאות בחודשי פברואר בעשרים השנים האחרונות.

בהשוואה לפברואר אשתקד נרשמה ירידה חדה של 41% במספר העסקאות, זאת בהמשך לשיעורי ירידה חדים מאז אפריל אשתקד, עת החל בנק ישראל להעלות את הריבית במשק. בהשוואה לחודש הקודם ירד מספר העסקאות ב-11%. בניכוי העסקאות במסגרת "מחיר למשתכן" הסתכם מספר העסקאות בשוק החופשי ב-5,796, גם כן ירידה של 41% בהשוואה לפברואר אשתקד וירידה של 12% בהשוואה לחודש הקודם.

בהשוואה רב שנתית של מספר העסקאות בחודשי פברואר מאז שנת 2002 (הנתונים המוקדמים ביותר המצויים ברשות האוצר), נמצא כי מספר העסקאות בשוק החופשי בחודש פברואר הנוכחי הינו הנמוך ביותר מאז שנת 2003, אשר עמדה בצל האינתיפאדה השניה.

השפל בעסקאות בולט במיוחד בפלח השוק של דירות יד שניה, בעוד מבצעי מכירות משמעותיים שעורכים לפחות חלק לא מבוטל מהקבלנים מונעים שפל היסטורי גם במכירות אלו (אם כי עדיין נרשמות ירידות חדות גם במכירת דירות חדשות, בפרט באזורי הביקוש במרכז הארץ).

עסקאות הנדל"ן בחודשי פברואר מאז 2002. אגף הכלכלנית הראשית באוצר,
עסקאות הנדל"ן בחודשי פברואר מאז 2002/אגף הכלכלנית הראשית באוצר

עיקרי דוח הנדל"ן של משרד האוצר

 בחודש פברואר נרכשו 6,311 דירות בלבד, אחת הרמות הנמוכות ביותר במספר העסקאות בחודשי פברואר בעשרים השנים האחרונות. בהשוואה לפברואר אשתקד נרשמה ירידה חדה של 41% במספר העסקאות, זאת בהמשך לשיעורי ירידה חדים מאז אפריל אשתקד, עת החל בנק ישראל להעלות את הריבית במשק. בהשוואה לחודש הקודם נרשמה ירידה של 11% במספר העסקאות.

 בניכוי הרכישות במסגרת "מחיר למשתכן" עמד מספר העסקאות בשוק החופשי על 5,796, גם כן ירידה של 41% בהשוואה לפברואר אשתקד וירידה של 12% בהשוואה לחודש הקודם.

 השפל בעסקאות בולט במיוחד בפלח השוק של דירות יד שניה, בעוד מבצעי מכירות משמעותיים שעורכים לפחות חלק לא מבוטל מהקבלנים מונעים שפל היסטורי גם במכירות אלו (אם כי עדיין נרשמות ירידות חדות גם במכירת דירות חדשות, בפרט באזורי הביקוש במרכז הארץ).

רכישות המשקיעים בחודש פברואר הסתכמו ב-1,029 דירות, ירידה של 34% בהשוואה לפברואר אשתקד וירידה של 16% בהשוואה לחודש הקודם.

מכירות המשקיעים בחודש פברואר הסתכמו ב-1,331 דירות, ירידה חדה של 44% בהשוואה לפברואר אשתקד, אם כי זהו שיעור ירידה מעט פחות חד מזה שנרשם בסך עסקאות יד שניה (אלו ירדו ב-48%). "מלאי" הדירות בידי משקיעים הוסיף להצטמצם, בכשלוש מאות דירות.

מכירות הקבלנים בחודש פברואר הסתכמו ב-2,536 דירות, ירידה של 27% בהשוואה לפברואר אשתקד וללא שינוי בהשוואה לחודש הקודם. לכאורה זוהי ירידה מתונה משמעותית מזו שנרשמה בחודשים הקודמים. עם זאת, התמתנות זו הושגה בעיקר על רקע מבצעי מכירות של קבלנים, בפרט באזור הדרום. מנגד, במרבית אזורי הביקוש במרכז הארץ הוסיפו לרדת מכירות הקבלנים בשיעורים חדים.

רכישות משחלפי הדיור בחודש פברואר הסתכמו ב-2,031 דירות, ירידה חדה של 50% בהשוואה לפברואר אשתקד והרמה הנמוכה ביותר ברכישות סגמנט זה מאז אפריל 2020 אשר עמד בצל פרוץ מגפת הקורונה והסגר הראשון. כשליש מרוכשים אלו הינם "מצמצמי דיור", שיעור גידול משמעותי בהשוואה לשיעורם בפברואר אשתקד. הגידול בשיעור מצמצמי הדיור בולט במיוחד במרכז (רק רבע מהם הינם פנסיונרים).

רכישות הזוגות הצעירים הסתכמו בחודש פברואר ב-3,251 דירות, ירידה של 37% בהשוואה לפברואר אשתקד והרמה הנמוכה ביותר ברכישות אלו מאז אפריל 2020. בניכוי "מחיר למשתכן" הסתכמו רכישות הזוגות הצעירים בשוק החופשי ב-2,736 דירות, ירידה של 37% בהשוואה לפברואר אשתקד, שיעור הירידה החד ביותר מאז החלו לרדת רכישות אלו באפריל אשתקד.

 נתונים ראשוניים לחודש מרץ מלמדים אף הם על רמה נמוכה של עסקאות (ירידה משמעותית בהשוואה למרץ אשתקד).

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
שירה גרינברג. דוברות האוצר,
שירה גרינברג, הכלכלנית הראשית באוצר, האגף האחראי לסקירת הנדל"ן/דוברות האוצר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully