וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בייבי בום: כמה עולים לנו מוצרי-תינוקות והיכן נשלם פחות?

ד"ר חזי גור מזרחי

עודכן לאחרונה: 23.4.2023 / 14:14

ישראל היא המדינה המערבית עם הריבוי הטבעי הגבוה ביותר, אך אין הורה שלא מרגיש, לצד השמחה הגדולה בלב, גם מכה בכיס: מוצרי תינוקות, מעריסות ועגלות ועד לתחליפי חלב, הם הוצאה לא מבוטלת. הלכנו לבדוק כמה הם יעלו לנו, ובעיר: היכן נשלם פחות על מזון, חיתולים ומגבונים

תינוק משחק עם צעצועי עץ. ShutterStock
התינוק שלנו: אין גבול לכמה שנהיה מוכנים להוציא עליו, בעיקר אם מדובר בילד הראשון. איפה נקבל יותר ונשלם פחות?/ShutterStock

מדינת ישראל חוגגת 75 שנים ומונה כיום קרוב ל- 10 מיליון תושבים. אם נחזור 75 שנים אחורה ליום ההכרזה בה' באייר תש"ח 1948, נגלה שהתחלנו את המסע עם 650,000 תושבים, שבאו לכאן להקים את ארץ.

למרות שהאוכלוסייה בכל העולם גדלה ב-75 השנים האחרונות, הרי שאם נביט במדינות שמהוות את קבוצת ההתייחסות של ישראל, נגלה שאחד התחומים בהם אנו "מצטיינים" הוא הריבוי הטבעי. לא רק גלי העלייה הגדולים - משנות החמישים ועד ימינו, הם אלה שהזינו את מרשם האוכלוסין שלנו, אלא גם ריבוי טבעי חריג במונחי מדינות מערביות.

אם נבחן את השנה האחרונה נגלה כי בשנת 2022 אוכלוסיית המדינה צמחה ב 2.2% כאשר רק 20% מכלל הצמיחה נובעת מעלייה והגירה לישראל (גם אחרי 75 שנים העלייה לא פוסקת!). 73.60% מכלל התושבים במדינת ישראל הם יהודים ו 21.10% הם ערבים ו-5.30% הם נוצרים או אוכלוסייה ללא סיווג דת.

באותה שנה נולדו בישראל כ 178,000 תינוקות. כחמישה אחוזים מכלל האוכלוסייה בישראל משתייכת לגילאי תינוקות ופעוטות עד גיל 3.

"ילדים זה שמחה" גורס השיר של להקת הברירה הטבעית (שבעצם בחן בעין ביקורתית את סוגיית ריבוי הילדים, אבל את הדיון הזה נשאיר למדור הספרות), אבל לשמחה הזאת יש עלויות לא מבוטלות: החל משלב טרום-לידה ועד להשגת הצרכים הבסיסיים שכל תינוק זקוק להם.

כאשר אנו מתייחסים לתינוקות יש לנו את אביזרי הטיפול המשמשים את הצרכים הבסיסיים כגון מזון ומוצרי טיפוח כגון חיתולים, מגבונים ומשחות.

בתחום הזה אנו מכירים את המחירים הגבוהים והמצוקות שהם מייצרים, אבל לפחות התופעה הזאת אינה בלעדית לישראל. בכל העולם האמירו מאוד מחירי המזון לתינוקות שהם בעלי משמעות לא פחות מתרופות חיוניות. למרות המלצת ארגוני הבריאות להניק, הרי שקרוב למחצית הנשים ישלבו בהנקה, בהדרגה, גם תחליפי חלב אם.

תינוק אוכל. ShutterStock
צריך להבדיל בין הוצאות חד פעמיות כמו מיטה ועגלה, לבין הוצאות שוטפות כמו תחליפי חלב אם/ShutterStock

מה קונים לפני הלידה?

עם תחילת ההיריון אנו נערכים לקראת הגעת התינוק בשלושה תחומים שונים:

 הכנת סביבת המגורים
 רכישת מוצרים להתנייד ולמחייה מחוץ לבית
 מוצרים למחייה שוטפת מזון, עזרי טיפוח ובריאות.

את ההכנות לתכנון סביבת המגורים אנו בדרך כלל מבצעים בטרם הלידה, אם מדובר בתינוק ראשון, לא רק שיש לנו צורך במספר רב של פריטים, אלא שלרוב אנו גם חסרי מושג בנוגע לצרכים האמיתיים: מה צריך להיות מוכן עם הגעת הצאצא הביתה, מה אפשר לרכוש בהמשך - ובעיקר - על מה אפשר לוותר? רק עם הניסיון מגיע גם החיסכון ושימוש במוצרים שעוברים מאח לאחות (או להפך). עם מוצרי המזון והטיפוח בדרך כלל נמתין לשלב לאחר הלידה לקבל המלצה מהצוות הרפואי או לנצל קופונים ששמרנו בארנק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
עגלת תינוק סקר. דניאל מאלאחובסקי,
אותה עגלה, פער של 300 שקל/דניאל מאלאחובסקי

מסתבר שזוגות צעירים מוצאים סכומים לא מבוטלים לעיצוב ותכנון סביבת המגורים ממש עם תוצאות האולטרסאונד לזיהוי מין היילוד.הום סטיילינג, סיור אולמות תצוגה ובחירת קולקציות, אביזרים, איזו עגלה יש לתינוק של החברים ומה המותג הנחשק ביותר כיום בגינה הציבורית.

מסתבר שקבלת ההחלטות שלנו לגבי התינוקות שלנו לא פועלות ומתקבלות כמו רוב החלטות הקנייה הנורמטיביות:

אם אנו מתייחס לצורכי הקיום הפיזיולוגים של התינוק, תספיק לנו מיטה ב- 300 שקלים ועגלה ב- 500 שקלים, בגד גוף מהאנגר לביגוד, מגבונים לחים ב 1.90 שקל וכמובן שתיאורטית ניתן להניק את התינוק עד גיל חמש... אך בפועל רוב קבלת ההחלטות לתינוק שאינו יכול להתערב ולהביע דעה עדיין מעורבות בצורך של הערכה חברתית, רצון להעניק לו את הטוב ביותר ולפעמים גם לתת לילדים את מה שאולי לא היה לנו.

מיטת תינוק סקר. דניאל מאלאחובסקי,
אותה מיטת תינוק, פער של 150 שקל/דניאל מאלאחובסקי

סימה דוד מנכ"לית חברת HGM לתכנון ועיצוב פנים: "הורים רבים משקיעים סכומים לא מבוטלים בתכנון ועיצוב חדרי התינוקות ולא מתפשרים ביחס לשאר חללי הבית, ההתלהבות והציפיה מובילה גם את הסבים והסבתות להיות חלק מתהליך התכנון והמשקיעים, כך שהתקציב גדול יותר".

דוד מוסיפה: "לעיצוב חלל מגורי התינוקות ישנה משמעות רבה ולא רק לצורך הרצון להרשים את הסביבה כי התינוק אינו מבדיל בין גוצ'י לפרדה, אלא בבחירת הצבעים, וסוגי וגופי התאורה. כך למשל אנחנו לא נשתמש בתאורה מסנוורת או פולטת חום אלא בתאורה חמה ורכה עם בקרת עצמה שתתאים לכל אורך שעות היממה.

כך גם השימוש באלמנטים של בתים חכמים בחדרי תינוקות הפך לשכיח: מבקרת הטמפרטורה, התאורה, המדיה ,המוסיקה ומערכות צילום מקוונות ועד לפתרונות הריהוט שהם בלתי מוגבלים.
רוב ההורים דוגלים ברכישה של מיטות בעלות תקן בטיחותי מאחת החברות המוכרות ולא בייצור עצמי, זאת בשונה מארונות ופינות החתלה".

ומה התקציב לכל אלה? "ההשקעה בעיצוב והקמת חדרי ילדים נע היום בין 50,000 ל- 500,000 שקלים... תלוי במעמד ויכולת ההורים, כמו כן ניתן לתכנן ולעצב חדרים בעלויות נמוכות יותר ועם תוצאות מצוינות, למרות שגם לריהוט הבסיסי ביותר ישנן עלויות לא מבוטלות".

סל קל סקר. דניאל מאלאחובסקי,
הסל קל, הפער במחיר כבד/דניאל מאלאחובסקי

מסיבה זו מחירי עגלות התינוק מגיעות לעתים עד 30,000 שקל - ולא מדובר בעגלה אוטונומית אלא בהעדפת מותג ודגם נחשקים, כאשר בשיח בין הורים לתינוקות אנו מזהים שלא די במותג אלא גם בשנתון.


בישראל פועלות מס' רשתות ואתרי מכירה למכירת ריהוט ועזרים לתינוק חנויות ורשתות השיווק המובילות בתחום בישראל הן רשת שילב הוותיקה, מוצצים, בייבי סטאר, צוציק, טוילנד, תינוקות זה אנחנו, עגליס ועוד חנויות פרטיות שחלקן הפכו להיות מיני קניון למוצרי תינוקות.

רשימת מוצרי תינוקות לסקר אפריל 23. דניאל מאלאחובסקי,
מה ברשימת הקניות שנבחנה אצל הרשתות?/דניאל מאלאחובסקי

ומה קונים בשוטף?

הרכבנו סל מוצרי תינוקות שאת פריטיו אנו רוכשים בעיקר ברשתות השיווק והפארם: מזון, חיתולים, מגבונים ומוצרי טיפוח. בחנו עשר רשתות שיווק, מתוכן שלוש רשתות פארם וגילינו שלרכישה ברשתות הייעודיות יש פרמיה לא מבוטלת על המחיר.

רשתות תינוקות סקר אפריל 2023. ללא, מערכת וואלה
מוצרי תינוקות, השוואה בין הרשתות/מערכת וואלה, ללא

רשת רמי לוי ורשת אושר תופסות את המקום הראשון (פער של 0.70 אג') והפער מול הרשת היקרה במדגם, רשת BE עומד על 28%. שלוש רשתות הפארם מציגות את הסלים היקרים בסקר במוצרי תינוקות.

פערי המחירים בין רשתות השיווק הייעודיות לתינוקות יכול להיות עצום, בעיקר אם אין לנו את הידע באשר למה באמת אנו צריכים לרכוש. יתכן ועל המיטה נמצא פערים של 10% בין הרשתות השונות ופער זהה על העגלה.

לכן מוטב לזכור שחבילת הלידה המלאה מורכבת ממספר רב של פריטים שהפערים בין מותגים שונים ומוצרים, שאין צורך מידי ברכישתם, או לכל הפחות ניתן לפצל את רכישתם. פיצול הרכישה יכול להוביל אותנו לחסכון של יותר מ- 25% מכלל ההוצאות!

הכותב הוא מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully