וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסטה, גבינות ופירות: עלייה של כ-10% בסל הקניות לשבועות

עודכן לאחרונה: 3.5.2023 / 13:42

חשבתם שעליות המחירים לקראת חג השבועות נוגעות בעיקר למקררי החלב ומוצריו? בדיקה מגלה שמאז החג הקודם עלו גם מחירי הקמח, הלחם, הפסטות, הירקות והפירות. נוסף על ההתייקרות הסל שתגיע ל-10%, השנה ימנעו חלק מהיצרניות ממבצעי חג והנחות כמות, מה שיכביד עוד על הכיס

שולחן גבינות, זיתים ויין אדום. ShutterStock
חג שבועות יקר: עלייה של כ-10% מהמחירים ערב חג השבועות בשנה שעברה/ShutterStock

ברקע הדיון המתחדש על המלחמה ביוקר המחיה, בינתיים ללא תוצאה, יצאנו לבדוק מה קרה לסל הקניות שלנו לקראת חג השבועות.

באמצעות המכון לחקר הקמעונאות בדקנו של מוצרים שכולל מוצרים שבאופן מסורתי נרשמת עבורם עלייה בביקוש: פסטה, לחם, קמח, ירקות קפואים ועוד.

הבדיקה העלתה כי במונחי מחיר לצרכן, יתייקר סל המוצרים לשבועות ביותר מ-8%. אלא שאפילו על ההתייקרות הזאת היינו מוכנים "לחתום", כי בדיקה מעמיקה יותר מגלה שכאשר מוסיפים למחיר את מוצרי החלב (בפיקוח ושלא בפיקוח) שמחירם עלה בממוצע בערך ב-5%, מתקבלת תמונה קודרת בהרבה לקראת החג שבו המאכלים החלביים הם הכוכבים: עלייה של יותר מ-10%.

האם גם מחירי הפירות יעלו בגלל מזג האוויר? https://finance.walla.co.il/item/3576188

אם ובת קונות פירות בסופר. ShutterStock
פירות וירקות: המחלקה שאמורה "לפצות" את הקמעונאים על ההחלטה של לייקר ביוזמתם את המחירים. אנחנו, בכל מקרה, נשלם ביוקר/ShutterStock

ישראבלוף: איך מכשירים את עליית מחירי הפירות והירקות?

אם לא די בכך, הרי שמכה נוספת צפויה לצרכנים לקראת החג: אמנם חלק מהקמעונאים הודיעו כי לא יעלו מחירים לפני חג השבועות, אך אותם קמעונאים "יפוצו" במחזורי הקנייה הכוללים בשל עלייה שכבר מתרחשת - וצפויה להחריף לקראת החג - במחירי הירקות והפירות.

תחום הפירות והירקות מדגים כיצד עובדת השיטה: תחילה "מדליפים" לתקשורת ידיעות על פגעי מזג האוויר: פעם מדובר ב"סופה" פעם בבצורת ופעם בברד (להזכירכם, באחת המדינות עם החורף המתון ביותר בעולם). אחר כך מוסיפים כי בשל פגעי מזג האוויר, צפוי מחסור בפירות או בירקות - ואחר כך, כשהמחיר מזנק, הסיבות לכך כבר ידועות.

מי שעדיין מאמין, יכול להיזכר במה שקרה לפני כחודש, ערב יום העצמאות, עת גילו "לפתע" את הסמיכות בין מועדי ישראל לחגי המוסלמים, מה שגרם להשבתת המשחטות, למחסור מדומה ולזינוק במחיר העופות. ובכן, הפירות והירקות הם העופות של החג הקרב.

גם היצרנים, מצדם, לא מסתפקים בעליית המחירים: חלק מהם כבר הודיעו לרשתות הקמעונאיות כי השנה אין בכוונתם ליזום הנחות חג ומבצעים.

התקופה שנבדקת, כשנה מהחג הקודם ועד לחג הבא עלינו לטובה, מתחלקת בין שתי הממשלות האחרונות: אחת שהפסידה את השלטון (בין היתר) בגלל העלייה ביוקר המחיה, והממשלה החדשה שקמפיין הבחירות שלה התמקד בהבטחות להורדת יוקר המחיה, אך דווקא במשמרת שלה עולים המחירים בצורה חדה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully