וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה קרה למניית אנג'ל בעקבות החרם החרדי?

עודכן לאחרונה: 7.5.2023 / 17:46

בצל החרמת מוצרי המאפייה הגדולה על ידי צרכנים חרדים, אחרי שיו"ר החברה השתתף בהפגנה מול בית הרב אדלשטיין, נרשמה עליה ברכישה בקרב הציבור החילוני. מה יש להחברה להפסיד מהחרם, והאם היא עשויה אף להרוויח ממנו? עם תום יום המסחר הראשון לאחר החרם, המנייה רשמה עלייה

לא קונה באנג'ל עד שיפטרו את בר לב. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
הקריאות לחם שנפוצו בחברה החרדית כנגד המאפייה הוותיקה/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

סוף השבוע, עד לכניסת השבת, עמד בסין החרם שהכריזו חלקים גדולים בציבור החרדי על מאפיית אנג'ל. תחילת הפרשם בהפגנה בה השתתף עומר בר לב, השר לביטחון פנים לשעבר ופעיל בתנועת "אחים לנשק" מול בית הרב גרשון אדלשטיין בבני ברק.

בדיעבד התברר כי ההפגנה לא התקיימה ממש ליד ביתו של הרב הישיש (שלפני פחות מחודש חגג 100), אבל עצם המחאה בקרבת ביתו של אחד הרבנים החשובים בקרב הציבור החרדי, עוררה גל של זעם שהחל בפוסטים ברשתות החברתיות - והגיע עגד לבכירי הפוליטקיאים החרדים, בראשות חברי הכנסת משה גפני ואריה דרעי.

איך החל הסכסוך בין הציבור החרדי למאפייה? https://finance.walla.co.il/item/3576483

אביגדור ליברמן קונה לחם במאפיית אנג'ל. ללא, אתר רשמי
שר האוצר לשעבר, אביגדור ליברמן. קנה בכוונה חלה של אנג'ל, גולשים רבים העלו תמונות שלהם רוכשים ממוצרי החברה, כמחאה על החרם/אתר רשמי, ללא

מאפיית אנג'ל, תעודת זהות

במהלך ההכנות לשבת האחרונה, נמנעו חרדים רבים מרכישה של מוצרי המאפה של אנג'ל, בראשן חלות לשבת מתוצרת המאפייה. הנזק שנגרם לחברה עדיין לא ברור. במקביל נרשמה קנייה מוגברת של מוצריה על ידי חילונים - במחאה כנגד החרם החרדי. גם ההכנסות כתוצאה מזו עדיין אינן ברורות. מכל מקום, מאחר שמדובר בחברה ציבורית הרי שלא נזדקק ליותר מדי זמן כדי להבין את השלכות החרם על מעמדה.

הבוקר, עם פתיחת המסחר במניית המאפייה בבורסה בתל אביב, נרשמה עליית שערים. כלומר - בין אם מדובר באקט של הזדהות או אמונה ביכולת החברה להרוויח לטווח הרחוק, ציבור המשקיעים מביע אמון במאפייה. לאחר עליות הבוקר הגיעה ירידה - ועם תום יום המסחר חתמה המנייה את היום בעלייה של 1.16%. כלומר, לפי שעה לא נראה כי נגרם נזרק.

אנג'ל היא מאפייה ותיקה, שנוסדה בשנת 1927 בשכונת בית וגן, בירושלים. בשנת 1957 נרשמה המאפייה כחברה פרטית ובשנת 1984 הפכה לחברה ציבורית. תחת החברה הציבורית פועלות ארבע חברות נוספות: אחת שעוסקת בפעילות נדל"ן בארה"ב, רשת מאפיות והפצת מוצרי מאפה בארה"ב, ושתי חברות ישראליות: בל - שמוכרת מזון ומשקאות בישראל וכן אריעד חברה למימון.

בסך הכל מעסיקה העובדה מעט יותר מ-1,000 עובדים, ועוד כמה עשרות עובדים בארה"ב.

עיקר הנסות אנג'ל, על פי המפורט בדוחות הכספיים של החברה, הם מלחם אחיד פרוס, חלות, פיתות, לחמים מיוחדים ומוצרים קפואים.

כמתחרות העיקריות של אנג'ל מצויינים בדוחות המאפיות ברמן, דוידוביץ' ודגנית.

התפלגות הכנסות החברה ממוצריה, על פי הדוחות הם כ-26% ממוצרים בפיקוח (בעיקר לחם אחיד פרוס), 26% ממוצרי לחם שאינם בפיקוח ו-40% מההכנסות מקורם בלחמניות ופיתות.

למרות שמדובר במאפייה שמוצריה נמכרים בכל רחבי הארץ, כ-44% מהכנסות החברה מקורם באזור המרכז. עוד 28% מושגים ממכירות באזור ירושלים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
לחמניות אנג'ל. דן לב
לחמניות של אנג'ל. עם כל הכבוד לחלות, כ-44% מהכנסות המאפייה מגיעות מלחמניות ופיתות. בכל מקרה, לא ברור עד כמה פגיעה במכירות המוצרים המפוקחים תהיה אפקטיבית/דן לב

בין בד"ץ לבג"ץ: כמה כסף אנג'ל תפסיד מהחרם?

גורמים בשוק הלחם הבהירו כי למרות שנדמה כי לחרם מצד המגזר החרדי עלולות להיות השפעות קשות על רווחי החברה, הרי שלמעשה השפעתו מצומצמת למדי. הסיבה - עיקר הצריכה במגזר החרדי מתבסס על המוצרים שבפיקוח. כלומר - שהרווח עליהם נמוך מאוד.

למעשה טוענים בענף כי ייתכן שלא מדובר במרכז רווח כלל, אלא במקור להפסדים, שכן פעילות בשוק הלחם המפוקח היא, לכאורה, גרעונית.


על רקע זה - וללא קשר למחאת הנוכחית, צפוי להתקיים בקרוב בבג"ץ דיון בעתירה שהגישו בעלי המאפיות נגד המדינה, שמסיבות ברורות מתנגדת לאפשר את עליית מחירי הלחם שבפיקוח וגורמת להם, לטענתם, להפסדים.

זאת ועוד - בעתירה טוענים בעלי המאפיות כי המדינה הפרה הסכם מפורשם עמם, שקבע מנגנון לעדכון מחיר מוצרי הלחם שבפיקוח. כאמור, הדיון בעתירה טרם נערך - וההערכה היא כי הוא יתקיים בחודש יולי השנה.

אם אכן נכונות טענות בעלי המאפיות, הרי שהשפעת החרם החרדי על רווחי אנג'ל תהיה מזערית. אמנם בין רבע לשליש מהכנסות החברה מגיעות מהשוק המפוקח, אבל חלקם של מוצרים אלה ברווחי החברה, הוא קטן מאוד.

עיון בדוחות החברה, מאשר לכאורה את הטענה הזאת, שכן למרות גידול במחזור מכירותיה בשנת 2022, נרשמה ירידה ברווחי המאפייה הוותיקה, נתון שמצביע לכאורה על פעילות בלתי רווחית (או אף גרעונית) בשוק המפוקח.


שלא בכוונה, נקלעה אנג'ל לקרב שמאפיין את החברה הישראלית בחודשים האחרונים סביב החקיקה המשפטית והשלכותיה על אופיה של מדינת ישראל. החרדים, בהכללה, ידועים ככוח קנייה ממושמע ואפקטיבי - שכבר הצליח בעבר לכופף חברות גדולות. יחד עם זאת נדמה כי זו הפעם הראשונה שחרם צרכני שכזה מעורר גם תגובה שכנגד בקרב צרכנים חילוניים - ובכל מקרה, מוקדם עדיין להעריך את השפעתו על הכנסותיה של מאפיית אנג'ל, לא כל שכן על רווחיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully