וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"אירוע כמו קרן הארנונה הוא רק חלק מהתכנית הכללית"

16.5.2023 / 15:37

מנכ"ל משרד האוצר טוען שחיים ביבס חזר בו מהסיכום שהושג - ולא מבין למה, מאמין שקרן הארנונה תוזיל את מחירי הדירות ומודה שבאוצר בוחנים הוצאת צווי מניעה נגד הרשויות, אם תימשך ההשבתה ובטוח שהמרכז הפך לעשיר רק בזכות המדינה, ולא להפך

בצלאל סמוטריץ' ושלומי הייזלר מנכ"ל משרד האוצר בכנס נדל"ן. 22 במרץ 2023. ניב אהרונסון
מנכ"ל משרד האוצר, שלומי הייזלר, עם השר הממונה, בצלאל סמוטריץ'/ניב אהרונסון

במשרד האוצר מסתובבים רעיונות מבית היוצר של הדרג המקצועי, שמתגלגלים במסדרונות במשך שנים משר לשר, כשאף אחד לא נוגע בהם בגלל שההתכנות שלהם קלושה או בעייתית.

אחד מהנושאים האלה הוא הקמת "קרן הארנונה", רעיון ותיק שלא היו עליו קופצים, עד שהגיע לידיו של שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', שהחליט ללכת עליו בכל הכוח, למרות חילוקי דעות קשים סביבו, גם בקרב הפקידות שלו עצמו, והתסבוכת הפוליטית שאליה נכנס בעקבותיו.

אפשר היה לצפות, אחרי פארסת ביטול הפטור ממע"מ לתיירים על לינה והשכרת רכב, שהוצא מחוק ההסדרים, שסמוטריץ' יבין שאם יש חוק שכולם נרתעים ממנו, כנראה יש לזה סיבה.

אלא ששר האוצר קפץ ראש למלכודת המאובקת של "קרן הארנונה" ולמרות העברת החוק בוועדת הכספים, יש רבים שטוענים שהוא עוד עתיד להסתבך במליאה, אולי אפילו בבג"ץ, אם יעבור גם את המשוכה ההיא.

שאלתי את שלומי הייזלר, מנכ"ל משרד האוצר, האם הדרג המקצועי מנצל את ההבנה המוגבלת של סמוטריץ' ושלו בכלכלה, כדי לקדם חוקים מופרכים הוא מצדו ענה: "מי שמוביל את 'קרן הארנונה' הוא אגף התקציבים והכלכלנית הראשית וכל מנוהל על ידי הדרג המקצועי באוצר".

זה שהדרג המקצועי מקדם חוק, לא אומר שהוא בהכרח בר ביצוע.
"יכול להיות שממשלות קודמות זה לא התבצע, כי לא היה כוח להרים אותו. 'קרן הארנונה' נותנת פתרון לבעיית יוקר הדיור לרשויות שאינן במרכז הארץ. אנחנו לא פוחדים להביא דברים קשים, ההפך הוא הנכון".

אז אתם מאמינים בדרג המקצועי בעיניים עצומות?
"אני לא הולך בחשיכה. כשהדרג המקצועי מביא תכנית שאני מכיר עוד מתפקידי הקודם, ועושים עליה עבודת עומק, אני פועל לקדם אותה".

מצד אחד אתם מביעים אמון מוחלט בפקידות האוצר, ומהצד השני, כשמתפרסמות ביקורות של ראש אגף תקציבים, בנוגע לחלוקת הכספים הקואליציוניים לחרדים, או של הכלכלנית הראשית על השפעת הרפורמה המשפטית על הכלכלה הישראלית, שר האוצר מזלזל בהן.
"כל מה שאומר אגף התקציבים או כל גורם אחר במשרד, מונח על השולחן, הדברים מופצים, נדונים ונאמרים ואני עומד על זה שהכל יהיה בחוץ".

אז למה ניסיתם להסתיר את הדו"ח הקשה של הכלכלנית הראשית על הרפורמה המשפטית?
"את מתבססת על שמועות. היא הייתה אצלי וביקשתי שהדברים יופצו. אני לא יודע מאיפה הבאת את זה. לגבי הכספים הקואליציוניים ותעסוקת החרדים - תמיד יהיו כספים קואליציוניים, אחד יאהב אותם יותר ואחד פחות, אבל בשורה התחתונה המטרה היא לשלב כמה שיותר אוכלוסיות בשוק התעסוקה".

ראש אגף התקציבים אומר שאתם עושים בדיוק את ההפך, שהגדלת הקצבאות לחרדים, תתמרץ אותם לא לצאת לעבודה ואתם מתעלמים ממנו.
"ראש אגף התקציבים אומר שאם נשאר במצב הזה, יותר ויותר אוכלוסיות ידירו את עצמם משוק התעסוקה. היו אמרו שצריך להוציא את החרדים בכפייה לעבודה והניסיון כשל. אני לא הדרג הפוליטי שמתווה את המדיניות. אני זה שצריך למצוא את הפתרונות למדיניות שאני מקבל. אני יכול לומר שיש לפחות שתי תוכניות שמונחות על שולחני, שאמורות לחשוף אותם לטכנולוגיות ונגרום להם לצאת לשוק העבודה מרצון".

חיים ביבס בדיון על קרן הארנונה,כנסת, 14 במאי 2023. דני שם טוב, דוברות הכנסת
יו"ר מרכז השלטון המקומי, חיים ביבס. "לחצנו ידיים, נכנסנו לגפני והודענו שיש סיכום ואז ביבס חזר בו"/דוברות הכנסת, דני שם טוב

צווי מניעה נגד הרשויות?

הייזלר אומר, שמכיוון שלאוצר אין שום כוונה להוציא את "קרן הארנונה" מחוק ההסדרים, כמו שדורשות הרשויות המקומיות כתנאי להפסקת השביתה הכללית בה פתחו אתמול, נשקלת האפשרות לבקש מבית המשפט להוציא נגדן צווי מניעה, אם יחליטו בישיבת החירות שלהם שמתוכננת ליום חמישי הקרוב, להמשיך את השביתה.

"השביתה לא הגונה ולא הגיונית. הציבור הרחב, הורים ותלמידים, נלקחו כבני ערובה בידי הרשויות המקומיות. אנחנו בוחנים ביחד עם משרד המשפטים, החינוך ומשרד רוה"מ, את האפשרויות המשפטיות. יש עוד גופים במשק שמעוניינים בצווי מניעה".

למה שלא תמשיכו במו"מ מול השלטון המקומי כדי להגיע לפתרון מוסכם?
"אני יושב עם ראשי הרשויות במשך חודשים ומנסה להגיע לפשרה מאוזנת. ביום חמישי הגענו עם חיים ביבס להסכמה, שבמקום 49% במקסימום, יעבירו הרשויות רק 27% מהדלתא של גידול הגביה מארנונה לעסקים. קיבלנו את הדרישה שלהם למינוי נציגים שלהם בקרן, על מנת להשאיר אותה בידי הרשויות המקומיות. לחצנו ידיים, נכנסנו לגפני והודענו שיש סיכום ואז ביבס חזר בו ואני לא מבין למה. אני מאוד מקווה שהם יתעשתו".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
אגם ירוחם המשודרג. רשות מקרקעי ישראל,
האגם בירוחם. תרוויח או תפסיד כתוצאה מהתכנית?/רשות מקרקעי ישראל

ירוחם כמשל

אפילו אם אתם צודקים, בשביל מה צריך את התסבוכת הפוליטית הזאת, דקה לפני אישור התקציב?
"מעציב אותי שקושרים את זה לפוליטיקה. זו עבודה של שנים באוצר, פרקטיקה שמיושמת במיניסוטה, הולנד ואנגליה ובאה להוזיל את יוקר הדיור".

כראש מטה התכנון הלאומי לשעבר, גם אתה יודע ש"קרן הארנונה" לא תפתור את משבר הדיור.
"התכנית הזאת היא חלק מסל נרחב להוזלת מחירי הדיור. אנחנו נמצאים במגמה של ירידת מחירים שנמשכת, צריך לומר בכנות, עוד מימי הממשלה הקודמת. הבעיה הכי גדולה היא, שאם לא נמצא פתרונות להתחלות בניה מרובות, תהיה התייקרות חדה במחירי הדיור בעתיד חובה, הפחתת מס שבח ויש לנו סל פתרונות בחוק ההסדרים".

במה מדובר?
"רישוי עצמי חובה, סבסוד הנחות בקרקע, מס שבח, הפחתת מס הרכישה בהתאם לקצב הבניה - מי שיבנה תוך שנתיים ישלם מס מופחת, וביטול מס רכישה כליל בפריפריה כדי להעלות את הרווח של הקבלנים. אירוע כמו קרן הארנונה רק חלק מהתכנית הכללית, כי יש גם את חוק התשתיות הלאומיות".

למה שלא תגמרו את זה ותוציאו את קרן הארנונה מ"חוק ההסדרים"?
"למה כן? זאת עבודה שכל מומחים תומכים בה ומדובר, באמת, על סכום זניח".

זה לא הסכום, אלא הכוונה שלכם להטיל עוד מיסים על מעמד הביניים ולהלאים כספים שלא שייכים למדינה.
"אנחנו עושים את זה כדי שלא נצטרף להעלות ארנונה".

אם קרן הארנונה תאושר, הארנונה לא תתייקר בקצב הטייס האוטומטי?
"נשתדל לא להעלות יותר. אבל זה לא קשור לאירוע של קרן הארנונה העסקית. הרשויות במרכז צריכות להבין שהארנונה שעסקית לא שייכת להם אלא למדינה, כי המדינה היא זו שהשקיעה במרכז והפכה אותו מרכז עסקים ולא הן. להציג את זה, כאילו הכסף שייך לתל אביב או קריית אונו, זה לסלף את המציאות. מה לעשות שירוחם לא תהפוך למרכז עסקים בשנים הקרובות וגם לתושבים שלה מגיע לקבל יותר".

ירוחם, אגב, על פי הנתונים שפרסם משרד האוצר, תזכה לתוספת זעומה של תקציב בשנה הקרובה, אך בהמשך - ועד שנת 2028, תאבד כספים כתוצאה מהקמת קרן הארנונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully