וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ניר ברקת: "נילחם מלחמת חורמה בקרטלים שעושקים את הציבור"

21.5.2023 / 16:40

משרד הכלכלה בצעד תקדימי דורש מ-15 חברות הענק בשוק המזון לחשוף את דוחותיהם הכספיים, לפרט את עלויות הייצור ולחשוף את נתוני הרווח שלהן תוך 21 יום: "השתוללות חסרת רסן של היצרנים והיבואנים"

ניר ברקת בועידת המפרץ הבינלאומית האזורית. 21 במרץ 2023. שאולי לנדנר, אתר רשמי
מהלך חסר תקדים. השר ברקת/אתר רשמי, שאולי לנדנר

משרד הכלכלה בצעד תקדימי דורש מ-15 חברות הענק בשוק המזון לחשוף את דוחותיהם הכספיים, לפרט את עלויות הייצור ולחשוף את נתוני הרווח שלהן תוך 21 יום. שר הכלכלה ניר ברקת: "נשתמש בכל הכלים שעומדים ברשותנו, כולל החמורים ביותר, כדי למנוע את עושק הציבור וההתנהלות המונופוליסטית של היבואנים והיצרנים הגדולים במשק. אנו עדים בשבועות האחרונים להשתוללות חסרת רסן של היצרנים והיבואנים שמעלים מחירים בעשרות אחוזים שעה שמחירי חומרי הגלם והובלה ויתר עלויות היצור נמצאים במגמת ירידה".

המפקח על המחירים במשרד הכלכלה והתעשייה שיגר לפני זמן קצר מכתבי דרישה ליצרנים ויבואנים מהגדולים במשק בהם דרישה לקבלת נתונים מקיפים על עלויות הייצור שלהם לרבות דרישה להצגת דוחות כספיים ותמחור וזאת בהתאם להוראות פרק ז' לחוק הפיקוח על מחירים ומוצרים שעוסק בבחינת עלויות ורווחים של יצרנים גדולים.

ד"ר יונתן בצלאל, המפקח על המחירים במשרד, שיגר את המכתבים מתוקף סמכותו בהתאם לפרק ז לחוק ולסעיפים 6 ו-31 לחוק פיקוח על מחירי מצרכים ושירותים, תשנ"ו-1996, שבמסגרתו נדרשים היבואנים והיצרנים להעביר פירוט מלא של מסמכים שיחשפו בין היתר את עלויות הייצור והרווחים שלהן תוך 21 יום.

שר הכלכלה ניר ברקת: "אנו נילחם מלחמת חורמה במונופולים ובקרטלים שעושקים את הציבור שלא בצדק. חברות הענק התרגלו להתייחס לציבור הישראלי כאל פרה חולבת. ההנחייה שלי היא לפעול בכל הכלים העומדים לרשותנו, חמורים ככל שיהיו, כדי להלחם בכשלים העמוקים בשוק המזון בישראל. אנו רואים בבירור כי היצרנים והיבואנים מנצלים את הריכוזיות הגבוהה ואת חוסר התחרות בשווקים כדי להעלות מחירים. לא נהסס להפעיל מנגנונים מהסוג הזה כדי להלחם בגופים שמתעלמים מהציבור ומעלים מחירים בגסות. בזמן שאזרחי ישראל נאנקים, המונופולים מעלים מחירים בניתוק מזעזע, וזה בעת שמחירי התשומות ומחירי השינוע הימי בירידה מתמדת. החגיגה נגמרה".

החברות שקיבלו מכתב ויידרשו לחשוף את הדוחות והנתונים שלהן תוך 21 יום: דיפלומט, יוניליוור, אסם, שסטוביץ, סוגת, חוגלה קימברלי, החברה המרכזית למשקאות, שטראוס, וילי פוד, סנו, יפאורה תבורי, תה ויסוצקי, נטו סחר, אבוט וחברת גורי. חברת תנובה לא נכללה ברשימה, שכן היא נמצאת תחת פיקוח משרד החקלאות.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' במסיבת עיתונאים 14 במאי 2023. לע"מ, אתר רשמי
"ישנה את סל הקניות של כולנו". בצלאל סמוטריץ'/אתר רשמי, לע"מ

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הודיע שבמסגרת החלטה שאושרה בממשלה ותקודם כעת, תוקם ועדה ציבורית בראשות נציג ציבור שימונה על ידי שר האוצר ושר הכלכלה. הוועדה תידרש להמליץ בתוך שלושה חודשים על צעדים שיביאו לפירוק המונופולים וענקיות המזון שמהוות היום רכיב משמעותי ביוקר המחיה.

במקביל, יוקם צוות בין משרדי בראשות מנכ"ל משרד האוצר ובו יהיו חברים מנכ"ל משרד הכלכלה והתעשיה, הממונה על התקציבים באוצר והממונה על התחרות. סמוטריץ' אמר כי "זה יהיה מאבק עיקש ולא פשוט, אבל אנחנו ננצח. יוקר המחיה הוא לא גזירת גורל ומגיע לאזרחי ישראל לקבל יותר ולשלם פחות".

עוד אמר סמוטריץ': "הוועדה הציבורית שהקמנו תרכז את הטיפול ברפורמה ותאפשר לנו להיכנס חזק מאד במונופולים, להביא לפירוקם ולייצר תחרות משמעותית בשוק הייבוא. בלתי מתקבל על הדעת שמספר חברות מצומצם יחזיקו בצורה כמעט בלעדית בשוק המזון הישראלי. המהלך הזה צפוי לשנות דרמטית את סל הקניות של כולנו במוצרי הטואלטיקה ובמזון. זו תהיה מלחמה קשה מול השחקנים החזקים ביותר אבל מול עיני עומדים אך ורק אזרחי ישראל ובמלחמה הזו בעזרת השם אנחנו ננצח".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully