וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו הכריע בעד החקיקה: איך הגיבו הדולר והבורסה?

עודכן לאחרונה: 19.6.2023 / 10:12

ההחלטה להמשיך עם חקיקה משפטית מואצת ללא הסכמה, גובה את מחירה במזומן: הדולר מזנק, הבורסה נחלשת והאופטימיות בשווקים מפנה את מקומה לייאוש. אפילו עסקת אינטל לא תעזור. דווקא מי שלא מאמינים לנתניהו, הם אלה שמונעים קריסה של השקל

דולר | בנימין נתניהו | שקל. פלאש 90, מרק ישראל, עיבוד תמונה
זה כבר נראה כמגמה: בכל פעם שנתניהו רומז לקידום החקיקה המשפטית, הדולר מתחזק והשקל נחלש/עיבוד תמונה, פלאש 90, מרק ישראל

זה היה יכול להיות בוקר יפה לבנימין נתניהו: אחרי סיכום עקרוני בעסקת אינטל (שמשמועתה אולי אינה 25 מיליארד דולר נוספים, כפי שהכריז נתניהו, אבל גם אם תניב מחצית מזה - עדיין מדובר בהמון כסף) ואחרי שהכריע, גם אם בניגוד לכוונתו המוקדמת, ללכת עם הגורמים הקיצוניים יותר בממשלתו כדי להמשיך בבליץ החקיקה המשפטית.

הבעיה היא שמה שמשווק לציבור ומאומץ בחום לפחות על ידי חלק ממצביעיו, לא פועל על שוקי ההון. עסקת אינטל היא מורכבת - ובלי שום ציניות: היא ברכה למשק הישראלי ותייצר מקומות עבודה רבים, אבל עבור נתניהו היא הייתה טובה בעיקר ליחסי ציבור, לא גיים צ'יינג'ר, כזה שיהפוך את הכיוון הלא טוב אליו צועד המשק הישראלי.

איך יודעים? כי בניגוד לאנשים שמושפעים מנטיות לב ובעיקר מהשאלה האם הם קוראים לחקיקה המשפטית "רפורמה" או "מהפכה", לשער הדולר אין מניעים פוליטיים. הוא משקף את סך כל ההערכות לגבי חוסנו של המשק הישראלי - וכאן המגמה היא ברורה וחדה: בכל פעם שמואץ תהליך החקיקה, הדולר מתחזק והבורסה נחלשת.

קארין אלהרר מגישה רשמית את מועמדותה לועדה לבחירת שופטים 07 ביוני 2023. ללא, אתר רשמי
ח"כ קארין אלהרר מגישה את מועמדותה לוועדה לבחירות שופטים. אחרי שנבחרה, השקל התחזק. השר מיקי זוהר טען שניתן בקלות להשפיע על שער הדולר לטווח הקצר. האם הוא צודק?/אתר רשמי, ללא

האם גורמים פוליטיים יכולים לווסת את שער הדולר?

נכון שהבורסה מושפעת מכל מני גורמים אחרים, אבל מאז הודעת נתניהו אתמול בבוקר היא מציגה רק ירידות. לא התרסקות, אבל ירידה עקבית שנכון לרגע זה מלווה גם את פתיחת המסחר.

בדולר אמנם לא התקיים אתמול מסחר רשמי, אבל הבוקר נפתח בהתחזקות של כ-1.5% בשערו, אפקט ברור להשפעה של מה שנראה כמו הכרעה של נתניהו בסוגיה המשפטית.

בפעם הקודמת ששער הדולר הגיב מיידית לאירועים, ביום ההצבעה בכנסת, כאשר הידיעות על פיצוץ השיחות גרמו לירידה בשער השקל, בעוד שניצחון האופוזיציה בהצבעה הביא להתחזקותו, טען השר מיקי זוהר כי "ב-40 מיליון שקל אפשר להשפיע על שער הדולר לחצי שעה".

עקרונית הוא צודק, אבל במקרה של תגובת המטבעות למצב החקיקה המשפטית, יש כבר מגמה ברורה שנמשכת הרבה יותר מחצי שעה.

באופן ביזארי, מה שמציל כרגע את השקל מהתרסקות הוא דווקא חוסר האמינות שממנו סובל נתניהו אפילו בעיני חלק מתומכיו: כמו שהיו רבים שלא האמינו שפניו להידברות, יש עתה רבים שמאמינים שפניו למעשה לפשרה, חרף ההצהרות הלוחמניות. אלה שלא מאמינים לנתניהו, שומרים עדיין את השקלים בכיסם ומגינים על המטבע הישראלי משחיקה שהייתה עלולה להיות גדולה בהרבה.

בין תומכי החקיקה יהיו מי שיטענו שצריך לשלם את המחיר. למעשה שר האוצר כבר אמר זאת בחצי פה והודה שלפחות החודשים הראשונים לאחר החקיקה, אמורים להיות קשים (אם כי אחר כך הוא חוזה התעוררות גדולה. זכותו להאמין). ועדיין אפשר למכור לאזרחי ישראל ידיעות חיוביות (גם אם נכונות רק בחלקן) אודות ההשקעה של אינטל כסמן לחוסנו של המשק הישראלי, אלה השווקים שאי אפשר לעבוד עליהם. לשער הדולר חוקים משלו - ואף אחד מהם לא מתיישב עם החוקים שנתניהו החליט לקדם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully