וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אינטל ונתניהו: למה ענקית השבבים לא מאשרת את ההסכם?

עודכן לאחרונה: 20.6.2023 / 15:54

אינטל אישרה שתשקיע 33 מיליארד דולר בגרמניה ועוד 4.6 מיליארד דולר בפולין, אבל ההשקעה בישראל, בסך 25 מיליארד דולר, שעליה הכריז בחגיגיות ראש הממשלה, נעדרת מדיווחי החברה. יצאנו לבדוק מה הסיבה

ראש הממשלה בנימין נתניהו במפעל אינטל, קריית גת. נובמבר 2016. קובי גדעון לשכת העיתונות הממשלתית, עיבוד תמונה
ראש הממשלה בעת ביקור בעבר במפעל אינטל. הזדרז לברך על סיכום שטרם הושג?/עיבוד תמונה, קובי גדעון לשכת העיתונות הממשלתית

ביום ראשון הדהים בנימין נתניהו את שומעיו בפתח ישיבת הממשלה והכריז על השקעה של 25 מיליארד דולר, סכום חסר תקדים, שמתכוונת ענקית השבבים ואחת מחברות הטנולוגיה הגדולות בעולם, אינטל, להשקיע בישראל.

אלא שכל מי שפנה לאינטל בבקשה לאשר את הידיעה, נתקל בהודעה רשמית מעורפלת, שלא תאמה את ההתלהבות שאחזה בשר האוצר ובראש הממשלה.

אתמול יצאנו לבדוק במה בדיוק מדובר וכמה כסף תשקיע באמת אינטל בישראל. אלא שמאז בדיקת וואלה, פרסמה החברה שתי הודעות בנוגע להשקעות דומות: אחת, השקעת ענק בגרמניה בסך של כ-33 מיליארד דולר ועוד אחת, צנועה יותר, בפולין, בגובה של כ-4.6 מיליארד דולר. אז מה קורה עם הסיכום מול מדינת ישראל?

אינטל. אינטל,
אינטל. כחברה ציבורית היא לא יכולה לדווח על הבנות שעדיין לא גובשו להסכם. אז למה נתניהו ומסוטריץ' רצו לתקשורת?/אינטל

גורמים המצויים בפרטים מדברים על שתי סיבות עיקריות לכך שההסכם ההיסטורי (שבינתיים "הצטמק" לפי בדיקת וואלה את הנתונים, להשקעה נוספת של לא הרבה יותר מ-10 מיליארד דולרים. לא רע, אבל גם לא 25 מיליארד) לא קיבל עדיין מעמד של דיווח רשמי.

הסיבה הראשונה והחשובה יותר מבין השתיים היא שלמרות הבנות עקרוניות, שום דבר עדיין לא סוכם. לוואלה נודע כי אמנם מתקיים בין החברה לממשלת ישראל משא ומתן שהגיע לשלב שבמסגרתו הוסכם, פחות או יותר, מה תתן אינטל ומה תקבל בתמורה מממשלת ישראל, אך הבנות אלה טרם עוגנו בכתובים לכדי סיכום מחייב, עליו יכולה החברה לדווח.

אותו מקור הוסיף: "אינטל היא חברה ציבורית. היא לא יכולה לפרסם ברבים דברים שעליהם רק דובר, אבל הם לא סגורים וחתומים".

הסיבה השנייה, שהיא אמנם מקור לאי נעימות, אבל לא תהווה "דיל ברייקר", היא חוסר שביעות רצון בקרב החברה האמריקאית מהדרך שבה התנהלה ההכרזה. עיתוי הפרסום, עליו למדו בהנהלת החברה משיחת טלפון דקות לפני ישיבת הממשלה, הרגיז את אינטל.

הן מפני ששום דבר, כאמור, עדיין לא גובש לכדי הסכם מחייב, הן בשל העיתוי, ביום ראשון שבו שובתים העסקים בארה"ב - ועוד בהתראה כה קצרה, ובעיקר מפני שבחברה חשו מנוצלים לצרכים פוליטיים, שכן פרסום ההודעה בסמוך לידיעות על המשך החקיקה המשפטית, נועדו לשדר שהרפורמה אינה פוגעת בכלכלת ישראל.

מקורות המצויים בפרטים העריכו שבסופו של דבר אכן תושלם העסקה, שטובה הן למדינת ישראל והן ליצרנית השבבים, אך אין לדעת בדיוק מה יהיה לוח הזמנים לכך, בעיקר לאור העובדה שהדרג הפוליטי בישראל "רץ לספר לחבר'ה" בטרם לובנו כל הפרטים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully