וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הנגיד לבנקאים: הכינו תכנית לשיפור הריביות על העו"ש והפקדונות

עודכן לאחרונה: 20.6.2023 / 14:05

נגיד בנק ישראל ביקש מראשי הבנקים להכין תכנית לשיפור ריביות הזכות לציבור. כן הודיע להם שהוא מצפה שישלמו ריבית על יתרות הזכות בעו"ש. לנגיד אמנם אין סמכות לחייב את הבנקים לשנות את מדיניות הריבית, אך הוא רמז כי במקרה שלא יעשו כן, הדבהר עלול להיעשות בחקיקה

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון. פלאש 90, פלאש 90
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון/פלאש 90, פלאש 90

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון, זימן אליו אמש, לפגישה דחופה שתדון בשיעורי הריביות. בפגישה בנערכה היום הוא תבע מראשי הבנקים הגדולים להתחיל להעניק ריבית זכות על הכספים שנמצאים ביתרות הזכות של הלקוחות (ההערכות מדברות על 500 מיליארד שקל), שכיום לא משולמים עליהם כלל ריביות, למעט בבנק לאומי שהשיק בשבוע שעבר תכנית בנושא.

בנוסף דרש הנגיד מהבנקאים להכין נייר עמדה בנוגע למדיניות הריבית שלהם ולהגיש אותו בהקדם למפקח על הבנקים (בפגישה נכחו הן המפקח היוצא והן המפקח הנכנס). החוק אמנם אינו מחייב את הבנקים להישמע להוראות הנגיד בתחום מדיניות הריבית, אך הנגיד הזהיר את בכירי המערכת הבנקאית, כי במקרה שלא ייענו לדרישתו, הם מסתכנים בשינוי חקיקה.

שלא תגידו שלא אמרנו מראש: מי יהיו הנהנים משיפור הריביות? - https://finance.walla.co.il/item/3587671

בנק ישראל בירושלים. ראובן קסטרו
בנק ישראל. רווחי הענק של הבנקים, נוכח מצב כלכלי שהורע, הם שעמדו מאחורי זימון הפגישה/ראובן קסטרו

פרופ' ירון כיוון להצעות החקיקה שעלו לאחרונה בכנסת שתובעות לחייב את הבנקים להתחיל ולשלם ריבית על יתרות הזכות בעו"ש, להסמיך את נגיד בנק ישראל להתערב בשיעורי הריביות שהם קובעים או אף למסות את הבנקים.

הצעות אלה ואחרות צצו על רקע רווחי השיא שהשיגו הבנקים בשנה שעברה, שהסתכמו בלמעלה מ-20 מיליארד שקלים. הרווחים מחד, נוכח הרעת המצב הכלכלי של חלק גדול מאזרחי ישראל, הם שדורבנו את הדרג המדיני ליזום חקיקה - ודחפו את הנגיד לנקוט ביוזמה.

יחד עם זאת, יש לציין ששיפור הרבית על יתרות הזכות, בין אם הם מוחזקים כעודף בעו"ש ובין אם הם מושקעים בפקדונות, לא תייטיב עם מי שמצבו הכלכלי הורע, אלא להפך - דווקא עם בעלי ההון שיזכו לרבית משופרת על כספם.

כן תבע הנגיד מהבנקאים לגלות יותר שקיפות ולפעול כדי לנייד את הלקוחות שיש להם עודף בחשבון לכיוון פקדונות (שנושאים ריביות גבוהות יותר).

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully