וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לחתונה עוצרים: הסודות שלא תשמעו מבעלי גני האירועים

עו"ד בת-חן משינסקי אבן

25.6.2023 / 9:22

עונת החתונות כבר כאן ואלפי זוגות נרגשים מתכננים את החתונה. למה חייבים לשים לב, ממה צריך להיזהר, מהן הזכויות הצרכניות שמעטים מאיתנו מודעים אליהן, מתי מותר לבטל עסקה וכל הסעיפים שצריכים להופיע בחוזה, כולל האותיות הקטנות שחייבים להתעמק בה

כלה אוכלת עוגה בחתונה. Lebedinski Vladislav, ShutterStock
כדי שלכם ישאר רק להינות מהקצפת... כל מה שכדאי לדעת על התקשרות עם אולם, מתחם או גן אירועים לקראת עונת החתונות/ShutterStock, Lebedinski Vladislav

עונת החתונות כבר החלה - והשיא עוד לפנינו, החל מעוד כחודש, לאחר ט' באב - ועד לראש השנה. המשמעות היא שאלפי זוגות נרגשים מתכננים את האירוע הגדול בחייהם, כאשר לא תמיד הם יכולים לחשוב בכובד ראש על כל סעיף וסעיף.

הבעיה היא שהתקשרות עם ספקים בתחום, כמוה ככל עסקה אחרת - ובסכומי ההוצאות הממוצעים סביב חתונה בישראל, מדובר בחוזה שנערך על סכום לא מבוטל בכלל.

ככל חוזה, הוא עמוס באותיות קטנות, בסעיפים שלא תמיד ברורים די הצורך למי שחותמים עליו ושעלולים, במקרים מסוימים להפוך את היום שאמור להיות המאושר בחיי בני הזוג, ליום שכולו עצבים.

אז מהם הדברים שעליהם צריך להקפיד, רגע לפני שמתמסרים לחלק המהנה והמרגש באמת של ההכנות?

צלם חתונות. Pablo Dunas, ShutterStock
ים השיבולים שמסביב... אבל האם למקום יש בכלל רישיון עסק? ואם לא - מה יקרה אם יחליטו לסגור אותו רגע לפני החתונה?/ShutterStock, Pablo Dunas

רישיון עסק בתוקף

בדקו האם למתחם או לאולם יש רשיון עסק בתוקף - בקשו לעיין בו ושימו לב לתאריך תוקפו של רישיון העסק - ייתכן שלאולם יש רישיון, אך הוא יפוג טרם מועד החתונה. הזהרו מהבטחות שווא כמו "עד החתונה כבר יהיה רישיון תקף" או "נותר רק אישור אחד להשגת רישיון". קיימות רשויות מקומיות המפרסמות באתר שלהן רשימה של עסקים בעלי רישיון, כדאי לבדוק ואף לנסות לפנות אל הרשות לקבלת מידע.

אם בחרתם להתחתן במקום למרות שלאולם אין רישון עסק, התקשרו לוועדת התכנון והבנייה המקומית ובררו האם הוצאו צוי סגירה או הריסה נגד האולם. הסכנות בהתקשרות עם אולם ללא רישיון הן ירידת כספכם לטימיון עקב צו סגירה או הריסה למקום, וכן סכנות בטיחותיות כמו היעדר יציאות חירום וציוד לכיבוי אש, ומזון שלא יעמוד בדרישות תברואתיות.

בנוסף, בדקו האם יש לאולם האירועים ביטוח (כולל ביטוח צד ג') ואף בקשו לעיין בפוליסה. כמו כן, בדקו אם המקום מונגש לאנשים מבוגרים או לאנשים עם מוגבלויות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
סיכום מבצע מגן וחץ 14 במאי 2023. דובר צה"ל, אתר רשמי
כדי שזו לא תהיה תמונת החתונה היחידה שלכם, בדקו מהן אפשרויות הדחייה או הביטול, למשל במקרה של התקפת טילים/אתר רשמי, דובר צה"ל

האם אפשר לבטל במקרה של התקפת טילים?

ודאו שהחוזה מפורט ומגן על האינטרסים שלכם - נהלו מו"מ על החוזה ודרשו להתאימו לדרישותיכם. בעת עיון בחוזה יש להקדיש תשומת לב מיוחדת לנושאים הבאים:

מהם תנאי הביטול או הדחיה? האם יש לכך התיחסות בחוזה? בנוסף, יש לשים לב למועדי הביטול - באילו טווחי זמן לפני החתונה ניתן לבטל את ההתקשרות ומה שיעור דמי הביטול בכל מועד.

האם במקרה בו לא ניתן לקיים את החתונה במועד המקורי בשל נסיבות חריגות (תאונה, מחלה, מוות, מגפה, נפילת טילים או מלחמה), ניתן לדחות את החתונה למועד אחר בלא עלות נוספת, וכי ביטול האירוע בנסיבות כאלו אינו כרוך בדמי ביטול גבוהים.

ודאו גם כי קיימת התייחסות בחוזה למקרה של הפרה או ביטול מוחלט של האירוע מצד האולם, וכי מובטח לכם שכספכם יוחזר.

אוכל חתונה. ShutterStock
כשר? בריא? נקי? חשוב שכל מה שקשור באוכל יהיה מגובה גם בחוזה/ShutterStock

מהמלצרות ועד לכשרות

מה כלול במחיר ומה לא? בדקו כי כל מה שסיכמתם בעל פה נרשם בחוזה וכלול במחיר, כגון משקאות, חופה, עיצוב, טיפ למלצרים, תאורה, הגברה ואפילו סוכריות גומי שמחולקות בבר... כמו כן, שימו לב כי המחיר כולל מע"מ. הצגת מחיר ללא מע"מ היא בניגוד להוראות חוק הגנת הצרכן, המחייבות הצגת המחיר הכולל.

וודאו שהחוזה מפורט בהתאם לאירוע הספציפי שלכם - מה התפריט כולל בדיוק, למשל מנות צמחוניות/טבעוניות, אפשרות לאירוע טעימות לפני החתונה, סידור ועיצוב המנות, בישול במקום או אוכל שמגיע מוכן לאירוע (ומאיפה?), מספר המלצרים והברמנים שיעמדו לרשותכם, עיצוב השולחנות, שעות תחילת וסיום האירוע, וגם קבלת העתק של תעודת הכשרות שלהם.

הכשרות אינה נבחנת רק על פי האוכל אלא גם על פי המקום עצמו. כשרות המקום והקייטרינג הכרחיים אם אתם מתחתנים ברבנות. לכן בדקו לפני שאתם חותמים, האם המקום והאוכל כשרים.

מסיבת רווקות. ShutterStock
מסיבת רווקות/ShutterStock

מקדמה גבוהה? דרשו תמורתה הנחה

כמה מקדמה מבקשים מכם לשלם? בררו על דרכי התשלום האפשריות ונסו להימנע מתשלום מראש. בקשו לשלם מקדמה עם חתימת ההסכם או ביצוע ההזמנה, ואת יתרת הסכום רק לאחר האירוע.

בעיקר היזהרו מתשלום מקדמות גבוהות מדי ובידקו כל מקרה שבו העסק מנסה לפתות אתכם בתשלום מקדמה גבוהה כנגד הנחה.

האם המקום מציע שירותים נלווים? בדקו מבעוד מועד מה השירותים נלווים שמספק מקום האירוע ומה העלויות. ברוב המקרים ניתן להתמקח על המחיר. בידקו גם מה כולל הסטנדרט והרמה הבסיסית ובמה כרוכה הרחבה שלהם.

בעלי האולם ממליצים על נותני שירות מסויימים? חשוב להיות מודעים לכך שייתכן שיש לבעלים אינטרס, ובכל מקרה לבחור את נותני השירותים בצורה מושכלת. בדרך כלל נותני השירות הקבועים של מקום האירוע יציעו מחיר אטרקטיבי אך עדיין אל תוותרו על "סקר שוק".

במקרה שאתם מזמינים בעלי מקצוע שונים ובכלל זה צלמים, קייטרינג או תקליטן, ודאו כי אין תשלום עקיף נוסף מטעם בעל האולם, ואם קיים כזה בחנו שוב את כדאיות ההתקשרות.

אישה מזיעה מול מאוורר. ShutterStock
עוד נקודות למחשבה: מה קורה במקרה של שרב קיצוני או במקרה של הפסקת חשמל?/ShutterStock

מי שומר על הכספת?

בדקו את הפרטים הקטנים, כך שלא תצאו מופתעים. האם המקום ערוך למזג אוויר מפתיע (לדוגמה גשם בעונות המעבר או שרב כבד) האם מתוכננים להתקיים עוד אירועים במקביל במקום (כדאי לשאול זאת מראש, שלא תופתעו), האם קיים במקום גנרטור לחירום? האם יש כספת רצינית ושמירה עליה?

האם יש חניה מסודרת ובחינם במקום? בדקו עם מקום האירוע את הסדרי החניה הקיימים - העדר חניה מסודרת ומספיקה הוא נושא שמטריד צרכנים רבים. אורחים המגיעים לאירוע שלכם מצפים לקבל חניה מסודרת ונגישה ללא תשלום נוסף, כולל סידורי אבטחה ראויים.

לסבתא יהיה יותר מדי רעש? בדיקת עוצמת הסאונד היא חשובה, והתקנת מד רעש מהווה תנאי לקבלת רישיון לעסק. אמנם מוזיקה חזקה יכולה לשדרג את החגיגה, אך העסק עשוי לקבל קנס ויש לזכור שקיימת האפשרות שמחמת עוצמת הרעש יגיעו תלונות או פקחים שיכולים לסגור לכם את האירוע.

איך מתנהל המקום מבחינת ניקיון? כדאי לוודא כי מקפידים על כללי בטיחות במטבח. בנוסף, חשוב לוודא ולעגן בחוזה כי יתקיימו שירותי ניקיון במהלך האירוע עצמו, שבתי השימוש אינם רחוקים, ושמזיקים וחרקים לא יטרידו את האורחים. בגני אירועים בעלי צמחיה רבה, חרקים ויתושים עלולים להרוס את כל החגיגה, ויש לוודא שמופעלת במקום הגנה והדברה לכל אורך השנה.

עו"ד בת-חן משינסקי אבן. אמון הציבור,
עו"ד בת-חן משינסקי, מחלקת הבקרה ופניות הציבור באמון הציבור/אמון הציבור

בדקתם את זכאותכם להנחות ברבנות? קיימת הנחה של 40% בתשלום אגרת רישום הנישואין, בין היתר, אם אחד מבני הזוג הוא חייל בשירות חובה, משרת בשירות לאומי, סטודנט עד גיל 30, תלמיד ישיבה עד גיל 30, עולה חדש או בעל תעודת נכה.

לא חייבים להתעקש דווקא על עונת החתונות - אם מועד האירוע אינו עקרוני עבורכם, כדאי לשים לב כי בעונת החורף התעריפים זולים באופן משמעותי, וימי ראשון ושני בשבוע זולים משמעותית לעומת ימי חמישי.

לסיכום, תכנון יסודי של החתונה ימנע מכם עוגמת נפש ופערים בין ציפיותכם למתרחש בפועל. לכן, קיראו היטב את החוזה ולמקרה שמשהו ישתבש - הקפידו על דמי ביטול שיהיו סבירים עבורכם, כדי שלא תצטרכו לשלם המון כסף אם האירוע חלילה יבוטל.

חושבים שמנהל האולם התנהל בצורה לא הוגנת? שירותים שהובטחו לא סופקו בפועל? ניתן להגיש תלונה או לקבל ייעוץ משפטי ללא עלות במוקד התלונות של אמון הציבור.
והעיקר - שיהיה במזל!

לפניה למחלקת התלונות של "אמון הציבור"

בת-חן משינסקי אבן היא עו"ד במחלקת הבקרה ופניות הציבור באמון הציבור, ארגון ללא מטרות רווח הפועל למען קידום הגינות בין בעלי עסקים לציבור הצרכנים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully