וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התרסקות בשידור חי: מה בעצם רצה הנגיד להגיד?

11.7.2023 / 9:49

זה היה אמור להיות הערב של פרופ' ירון, אבל התוצאות היו עגומות: לא רק שהניסיון להישאר מחוץ לשיח הפוליטי כשל, הוא אף אותת שהריבית במשק אינה רק פרשנות מקצועית לנתוני אמת, אלא מושפעת גם משיקולים נוספים - נתון שעוד יחזור אליו כבומרנג, אם יצטרך להעלות אותה שוב

נגיד הבנק המרכזי פרופסור אמיר ירון. רויטרס
פרופ' אמיר ירון. אולי הוא מבין בכלכלה, אבל הוא בטח לא מבין בישראליות/רויטרס

בואו וניתן לפרופ' אמיר ירון את הקרדיט המלא על הבנה בכלכלה. הוא איש אקדמיה מוערך שהתגלה גם כאיש ביצוע טוב נוכח משבר הקורונה, האטה עולמית - ובמחצית השנה האחרונה, אפילו נוכח מה שנראה - ובכן, אין דרך נעימה לומר זאת: חרקירי מדיני וכלכלי של מדינת ישראל.

בדבר אחד פרופ' ירון כנראה לא מבין כל כך, בישראליות. בכל מדינה אחרת בעולם היו הדברים שאמר אמש הנגיד, ביחד עם החלטתו שלא להעלות את הריבית במשק, בבחינת פצצה:

הנה, מנהל הבנק המרכזי של מדינת ישראל מבשר לאומה שהמצב עודנו סביר, אבל אוי לנו אם נמשיך בביצוע של רפורמה ללא הסכמה.

אלא שעם ישראל, בין חילופי עוד עקיצות באולפנים להצבעה בכנסת ובין צעקות ה"בושה" של חברי האופוזיציה ומחיאות הכפיים מספסלי הקואליציה, לעס וירק את דברי הנגיד בתוך שעות אחדות.


במילים אחרות: אם קיווה פרופ' ירון לגרום בעצם דבריו לאיזו עצירה קטנה בתהליך, הרי שהתקווה הזאת נגוזה מהר מאוד. כי בישראל אי אפשר לשחק ב"כן, לא, שחור, לבן". אתה רוצה למשוך תשומת לב? אל תרמוז שישראל מתפרקת (או לחילופין, שהיא תשרוד כל רפורמה). תצרח את זה - ורצוי תוך כדי שאתה אוחז בגרונוו של מי שטוען אחרת.

הכנסת אישרה בקריאה ראשונה את צמצום עילת הסבירות, 10 ביולי 2023. דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת
קריאות "בושה" מחד ומחיאות כפיים מאידך. למציאות הזאת מנסה הנגיד להידחק כמו כד חרסינה בחנות של פילים.../דוברות הכנסת, דוברות הכנסת, נועם מושקוביץ

גובה הריבית הפך נושא למשא ומתן

זה לא ייזכר כאחד הימים הטובים של פרופ' ירון: מצד אחד, הוא נקט עמדה בסוגייה פוליטית נפיצה - מה שצובע אותו אוטומטית בצבעי המחאה, גם אם לא לכך התכוון.

מצד שני, הוא נתן סוכרייה קטנה לממשלה בדמות החלטתו להשאיר את הריבית במשק על כנה, תוך כדי תליית איום עתידי מרומז, בדבריו על "סביבת ריבית גבוהה בעתיד".

בכך שיחק הנגיד לידי הפוליטיקאים שכה הרבו לתקוף אותו לאחרונה: דבר אחד הוא אם הריבית היא פועל יוצא של מספרים וחישובים, תגובה לנתוני אמת על מצב המשק, שנקייה מכל שיקול פוליטי - ודבר אחר לגמרי אם היא משהו שאפשר לסחור בו כדי "לתת צ'אנס" למערכת להוכיח שנתוני מאי הם אכן חלק ממגמה.

לכן בפעם הבאה שבה יחבטו בנגיד על מדיניות הריבית שלו, הוא יתקשה לטעון שמדובר בשיקול כלכלי-מקצועי קר, שאין מאחוריו שום שיקול אחר זולת פרשנות למצבו של המשק, כפי שהוא מתבטא בנתונים יבשים.

אם גובה הריבית הופך למטבע פוליטי, הרי שאפשר גם לכעוס עליו בפעם הבאה שיעלה אותה בניגוד לעמדת שרים מסוימים (גם אם מתעורר החשד שאין להם ולו מושג קלוש בהתנהלות כלכלית).

גם "הנבואה" שהשמיע הנגיד לגבי גובה הריבית בעתיד אינה ברורה: מה יהיה אם גם מדד יוני יהיה נמוך - וכך גם יולי אוגוסט והלאה? האם גם אז סביבת הריבית תישאר גבוהה? ברור שלא.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
אמיר ירון | בצלאל סמוטריץ'. אבשלום ששוני, פלאש 90
בפעם הבאה שיספוג ביקורת על גובה הריבית, יתקשה הנגיד לטעון שמדובר בכלי מקצועי בלבד שמופעל רק על פי שיקול מקצועי וקר/פלאש 90, אבשלום ששוני

הצליח בעיקר לעורר דאגה - ולא מהסוג שקיווה

קשה לנתק את היום הרע של נגיד בנק ישראל מהניסיון של גורמים בציבוריות הישראלית שנמצאים מחוף למנגנון הפוליטי להלך בין הטיפות: הוא נפל בדיוק בבורות שבהם נופלים נשיא המדינה, הרמטכ"ל, יו"ר ההסתדרות - וכל מי שמנסים לאחוז (ואולי גם להיאחז) בשני הקצוות של המקל.

בסופו של דבר הניטרליות הזאת נוכח מצב שמחייב נקיטת עמדה, חובטת במי שמנסים להפגין ממלכתיות.

הנגיד ניסה אמש גם להישאר לשבת על הגדר, גם להביע דעה נחרצת (בסטנדרטים המאופקים והדיפלומטים שלו) וגם להישאר מחוץ למשחק הפוליטי, משימה קשה גם בימים כתיקונם, קל וחומר בשעה שבה המדינה נמצאת על סף פיצוץ.

חוסר היכולת שלו להבין איך מתעצב השיח הציבורי בלט עד כדי כך, שהוא מתחיל להקרין על יכולתו לפרש אפילו את המציאות הכלכלית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully