וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ההכרזה הדרמטית של שר האוצר: יאפשר יבוא חלב לישראל ללא מכס

13.7.2023 / 13:05

הצעד שעליו הכריז שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', לפני כעשרה ימים בדבר ביטול המכס על יבוא חלב ניגר לישראל, הופך מהכרזה למעשה, למרות התנגדותו החריפה של הלובי החקלאי. האם מדובר בהחלטה החשובה ביותר במלחמה ביוקר המחיה בישראל?

בצלאל סמוטריץ', קרטוני חלב. יונתן זינדל פלאש 90, עיבוד תמונה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. ייאמר לזכותו שהוא לא חושש לצאת נגד הלובי החזק ביותר בכלכלה הישראלית/עיבוד תמונה, יונתן זינדל פלאש 90

לפני קצת יותר משבוע הדהים שר האוצר, בלאל סמוטריץ' כשהודיע כי הוא החליט לבטל את המכס על החלב הניגר, העומד על 40%, לשלושה חודשים, כדי לאפשר ליבואנים להביא לכאן, לראשונה, חלב מיובא מחו"ל.

אז זה נתפס כהכרזה שייעודה הוא אולי לדרבן את יצרני החלב הגדולים להגביר את ייצור החלב בפיקוח, שהפך להיות מצרך נדיר על מדפי הסופרמרקט, אבל היום הפכה ההכרזה למעשה: מכס המגן על חלב מתוצרת הארץ יבוטל - וכל מי שירצה לייבא חלב, יוכל לעשות זאת מעתה.

כשפרסם סמוטריץ' את הודעתו, היו רבים שפקפקו שהפעם הוא ילך עד הסוף בניסיון לשחוט את הפרה הקדושה (תרתי משמע) של מכסי המגן במשק החלב ויצא למלחמה חזיתית מול הלובי החזק במדינת ישראל, הלובי החקלאי - ונגד המחלבות הגדולות, מחברות המזון הגדולות והחזקות בארץ. עתה מתברר כי פיו ליבו היו שווים.

בדבריו אמר שר האוצר: "אני מאמין בחקלאות הישראלית ותומך בכל תוקף. עם זאת, יותר מדי פעמים
קיימתי שיח מעמיק עם גורמים ומומחים מועצת החלב. בשלושת החודשים הקרובים נבחן את ההשפעות, וניכנס לשיח אינטנסיבי כדי להבטיח אספקה שוטפת של חלב ומוצריו".


פרשנות לצעד של סמוטריץ' - https://finance.walla.co.il/item/3591198

חלב ומוצריו. ShutterStock
הפרה הקדושה של החקלאות הישראלית: הפרה החולבת/ShutterStock

היצרנים העלימו את החלב בפיקוח מהמדפים

מה הביא את שר האוצר לבצע את הצעד שעד לפני זמן לא רב נחשב לבלתי אפשרי?

ובכן, בסוף אפריל היו אמורים מוצרי החלב בפיקוח לעלות בשיעור של 16%. ברגע האחרון הצליח שר האוצר להפחית את העלייה ל- 9% בלבד ואת היתרה פרס לשלוש שנים, כשהוא דוחה את כניסת המנגנון האוטומטי (שהיה אמור לקבוע את מחיר החלב בפיקוח), למועד מאוחר יותר.

יממה אחר כך, תוך ניצול עליית המחירים של המוצרים בפיקוח, ייקרו המחלבות את מחירי מוצרי החלב שלא בפיקוח, בשיעור של בין 4.6% ל- 9%.

ככל שנקף הזמן, החל מחסור בחלב בפיקוח על המדפים, ולעומת זאת, באורח פלא, הזמינות של החלב המועשר, דל הלקטוז ובאריזות גדולות, הייתה גדולה: מדפים מלאים עד להתפקע.

לעיתים עוד ניתן למצוא מעט קרטונים של 3%, שנחטפים תוך דקות, אבל חלב דל שומן, נעלם לגמרי, זאת למרות טענות היצרניות הגדולות שלא הפחיתו את ייצור החלב שבפיקוח. הצרכנים השבויים, שרצו בסך הכל מעט חלב בקפה או להכין כוס שוקו לילדים, נאלצו בשבועות האחרונים לשלם עליו 20% יותר - כי אין להם ברירה אחרת.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

מיקום אסטרטגי, נוף מרהיב ודירות מפוארות: השכונה המסקרנת שנבנית במרכז

בשיתוף אאורה נדל"ן
בצלאל סמוטריץ', שקיות חלב. ניב אהרונסון, יונתן זינדל פלאש 90, עיבוד תמונה
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ'. יצרני החלב יחזירו מלחמה?/עיבוד תמונה, ניב אהרונסון, יונתן זינדל פלאש 90

"פגיעה קשה במפעל ציוני"

הצעד של סמוטריץ' הוא כה דרמטי, עד שקשה לדעת איך ינהג הלובי החלקאי מולו. עת פרסם את הצהרת הכוונות שלו, לפני כעשרה ימים, מחו יצרני החלב:

"שוב האוצר יורק בפניהם של החקלאים ומעדיף את היצרנים בפולין, הונגריה ושאר מדינות מזרח אירופה, על פני הייצור הישראלי, תוך שהוא מעשיר את כיסיהם של היבואנים".

היום הם הגיבו: "לפני מספר ימים הודיעה מועצת החלב לשר האוצר ושר החקלאות כי מחלבת רמת הגולן מגדילה את ייצור החלב שבפיקוח כך שיתן מענה לכלל הביקוש בשוק הישראלי. לצערנו הממשלה בחרה לפעול חד צדדית, ובמקום לתמוך בייצור המקומי ברמת הגולן בחרה במחלבות בפולין. בטווח הקצר הציבור אולי ישלם שקל אחד פחות אך בטווח הארוך נהיה שבויים בגחמותיהם של יבואנים והמחיר יעלה כפי שקרה בחמאה, כשהמחיר האמיתי הוא פגיעה קשה במפעל ציוני ראשון במעלה".


עתה נראה אם יקומו גם לעשות צעדי מחאה אופרטיביים, בעיקר נוכח הידיעה כי התמוטטות חומת מכסי המגן על מוצרי חלב ניגר, היא הסדק הראשון בחומה בצורה שמונעת את הורדת יוקר המחיה גם בכל הקשור לפירות, ירקות, עוף, בשר, ביצים - ומוצרים חקלאיים אחרים.

מי שמאמין שסמוטריץ' אולי מבקש בסך הכל לכופף את עסקני החלקאות והמחלבות, ישים לב לעובדה שמדובר בצו למשך 3 חודשים בלבד - ולא ב"הוראת קבע". משמע - קיים סיכוי שבסופו של דבר יסגרו הדברים, שוב, בדיל בין הממשלה ויצרני החלב.

יצרני החלב מגיבים

יח"צ - חד פעמי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully