וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בשיבא טובה: למה נתניהו העדיף שיפנו אותו לבית חולים במרכז?

16.7.2023 / 12:26

בנימין נתניהו עומד בראשות ממשלה שחרטה על דגלה, לפחות לכאורה, לשים את הפריפריה במרכז, אבל כשהבריאות שלו במרכז, הפריפריה יכולה לחכות

בוידאו: נתניהו אחרי שפונה לשיבא: "מרגיש טוב, ביליתי בשמש בלי כובע ומים - לא רעיון טוב"/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

ונתחיל בחידה: אמבולנס מפנה בבהילות חולה מקיסריה לבית חולים. לאן הוא ייסע קודם? האם לבית החולים העמק בעפולה, שממוקם במרחק של 38 דקות נסיעה, או שמא לבית החולים הלל יפה בחדרה, שנמצא 11 ק"מ משם, מרחק של רבע שעה נסיעה ברכב רגיל?

כל התשובות לא נכונות כשמדובר בראש ממשלת ישראל. אותו יסיע האמבולנס לבית החולים "שיבא" בתל השומר, 62 ק"מ דרומית מנקודת היציאה.

ייאמר מיד שאין כאן היתממות: לא ציפינו שראש הממשלה יטריח עצמו ככל האדם ויבקש מבני הבית להסיע אותו ברכב פרטי בכדי לשבת במיון ולחכות בסבלנות לתורו. עם זאת, ההעדפה של שיבא על הלל יפה, מדברת בעד עצמה.

אפשר לדון שנים בשירותי הבריאות הלקויים בפריפריה, ולאף אחד זה לא יזיז מילימטר, אבל הבחירה של ראש ממשלת ישראל, משפחתו וצוותו, שלא לקבל את הטיפול הרפואי הדחוף שהוא נזקק לו באחת מבתי החולים הסמוכים למקום מגוריו בצפון, ולהעדיף את שיבא, היא סימבולית ומסמלת יותר מכל נתון אחר את פערי הבריאות הבלתי נסבלים בין הפריפריה למרכז.

בית החולים תל השומר. ראובן קסטרו
בית החולים שיבא. במרכז לא רק שחיים (לפעמים) טוב יותר, אלא חיים יותר, בעיקר אם אתה מיוחס/ראובן קסטרו

רפואה טובה למיוחסים בלבד

אם אתה מיוחס, יפנו אותך לבית חולים אולטרא מאובזר במרכז, שיש בו את שירותי הרפואה והרופאים המובחרים ביותר, ואם אתה אזרח פשוט, תתמודד עם המבנה הרעוע של הלל יפה והעובדה שאין שם צינתורי מוח או ניתוחים נוירוכירורגיים ויש מכשיר אקמו אחד, שנלחמו שם בחירוף נפש לקבל אותו בקורונה.

גם לו היה מרחיק ראש הממשלה עד לבית החולים השני הכי קרוב למקום מגוריו, בית חולים העמק בעפולה, הוא היה פוגש חוסר מסכן חיים, כזה שמתקשה להעניק למטופלים טיפולים בחירום ובשגרה. שם לא צריך לבדוק אפילו איזה מכשיר יש או אין, הרופאים שעובדים שם, מזהירים מפני סכנת חיים למטופלים.

תאמרו שנטפלנו לקטנות, אבל אם להאמין לדוברי ראש הממשלה שחייו לא היו בסכנה ולו לרגע אחד, בבחינת פיקוח נפש שדוחה כל שיקול, יש פה טעם לפגם. למה?

כי כשראש הממשלה נמצא בביקור מדיני בחו"ל, הוא מקפיד לוותר אל הנסיעה ברכב בשבת, למרות שבישראל הוא מקיים אורח חיים חילוני לגמרי. לבחירה הזאת יש משמעות עמוקה של נראות וכבוד ליהדות, כמי שמייצג את מדינת ישראל.

לכן כראש ממשלה שחרטה על דיגלה את חיזוק הפריפריה, היה ראוי שישלם מס שפתיים, שכן המסר שעבר ברור: אם אתה חפץ טיפול רפואי משובח, אל תגיע להלל יפה או העמק.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

התהליך המסקרן של מיחזור אריזות מתכת

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
בית חולים הלל יפה, חדרה, 26 בינואר 2021. ראובן קסטרו
בבית החולים הלל יפה נעלבו - ובצדק. האם מה שטוב לאוכלוסייה של מאות אלפי תושבים שבית החולים משרת, לא טוב מספיק לראש הממשלה?/ראובן קסטרו

העלבון של הלל יפה

ב"הלל יפה" לקחו את בחירתו של נתניהו ללב: "למרכז הרפואי הלל יפה חדר מיון מהעמוסים במדינת ישראל. הוא מצויד בכל המומחים והציוד הנדרש לטפל בכל מצבי הרפאה הדחופים והחירום, בהיותו מרכז טראומה אזורי, למעט נוירוכירורגיה וצינתורי מוח, ואנו פועלים מול משרד הבריאות על מנת להפעיל בהקדם שירותים אלה בבית החולים לסיבת פינוי ראש הממשלה לבית חולים כזה או אחר, יש לפנות ללשכת רוה"מ".

קשה להאשים את רופאיו של ראש הממשלה בבחירה לוותר על שירותיו הטובים של בית החולים בחדרה, בטח אם היה חשש לבעיה מוחית או נוירוכירורגית כזו או אחרת. אבל תושבי הצפון נתקלים בבעיה הזו כל יום, ולרובם אין את היכולת להגיע למרכז וחלקם מאבדים את חייהם. לא בכדי תוחלת החיים של תושבי המרכז גבוהה בשמונה שנים מזו של תושבי הפריפריה.

שר הבריאות משה ארבל. ראובן קסטרו
שר הבריאות משה ארבל: "לא יכול להיות שיהיו פערים כאלה משמעותיים בשירותים שהמדינה נותנת לאזרחיה"/ראובן קסטרו

השקר על צמצום פערים

לפני פחות מחודש נערכה ישיבה מיוחדת בוועדת הבריאות, בראשותו של ח"כ אוריאל בוסו, שדנה באי השוויון בין המרכז לפריפריה, והמחסור ברופאים. שר הבריאות, משה ארבל, שנכח בה, קרא לתורמים, אלה שלא מוכנים לשים כסף על בתי החולים בפריפריה שלא מקבלים מהממשלה תקציבים לבינוי ונסמכים רק עליהם, שלא להפנות את כספם למחלקות היולדות במרכז הארץ, כי הן מתוקצבות בתקצוב יתר.

"מדינת ישראל היא שטח של מחוז בקליפורניה, ולא יכול להיות שיהיו פערים כאלה משמעותיים בשירותים שהמדינה נותנת לאזרחיה. אין שום סיבה שאזרח מחורה, סכנין, קריית שמונה או נהריה יחיה פחות בגלל אזור המגורים שלו, בגלל אזור החיוג שלו או המיקוד שלו בדואר".

השר הארבל הבטיח שתקציב משרד הבריאות שיגדל בשנים 2023-2024 ל-49.1 מיליארד שקל ול-55.1 מיליארד שקל בהתאמה, והוא יוקדש לצמצום פערים, כדי שגם אנשים שהפרוטה לא מצויה בכיסם, יקבלו את הרפואה הטובה ביותר, כשהמיקוד חייב להיות בפריפריה. "גם את תכנית קיצור התורנויות אנחנו מתחילים בפריפריה", הוסיף, "שם יקוצרו התורנויות ל- 19 שעות באותה משכורת, מה שעשוי להוביל מתמחים לבחור להתמחות שם".

בית חולים העמק. ללא, פלאש 90
בית החולים העמק בעפולה. עדות לאיך שנראית מערכת הבריאות בעידן נתניהו, שברגע האמת העדיף בית חולים במרכז הארץ./פלאש 90, ללא

איך נראית מערכת הבריאות תחת שלטונו

אבל הדברים שאמר מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, הם המדאיגים והמייאשים ביותר. הוא הודה שמשאבי משרד הבריאות מוקצים בדיס-פרופורציה לטובת הפריפריה, אבל למרות זאת משרד הבריאות מתקשה לתת איזון מספק, בעיקר בגלל שאין אוכלוסייה חזקה מספיק ביישובים אלה.

זאת אומרת, שלא משנה כמה כסף יוזרם לשירותי הבריאות בצפון ובדרום, הפער לרעתם יישאר על כנו.
כולנו מאחלים בריאות איתנה לראש הממשלה, ומחזקים את ידיו וליבו.

אבל אין ספק שהוא פספס כאן הזדמנות פז, כמו שכתב מישהו בפייסבוק: "יתכן שאם נתניהו היה בוחר להגיע להלל יפה, הוא היה מקבל שיעור באיך נראית מערבת הבריאות בשנות שלטונו הרבות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully