וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לקראת שביתה כללית במשק? ההכרעה היום אחר הצהרים

עודכן לאחרונה: 23.7.2023 / 9:03

בתום דיון לילי, כאשר בחוץ מפגינים מתנגדי החקיקה, החליטו יו"ר ההסתדרות ויו"ר נשיאות המגזר העסקי להמתין עד אחר הצהרים בטרם יכריעו באשר לשביתה כללית במשק. החברות הגדולות לוחצות לשביתה, אך לדברי בר דוד ואמיתי, הם ימתינו לראות האם הצעת הפשרה שלהם תתקבל

הפגנה נגד המהפכה המשפטית,בית ההסתדרות ת"א, 22 ביולי 2023. OM, אתר רשמי
אלפים המשיכו אמש מאזור רחוב קפלן בתל אביב לעבר בית ההסתדרות ברחוב ארלוזורוב וקראו לשביתה כללית/אתר רשמי, OM

האם מדינת ישראל נמצאת לפני השבתה כללית של המשק? עדיין מוקדם לדעת, אך נראה כי ככל שחולף הזמן הופכת האפשרות הזאת לריאלית יותר ויותר.

אמש נועדו יו"ר ההסתדרות, ארנון בר דוד ודובי אמיתי, יו"ר נשיאות המגזר העסקי לפגישה לילית, כאשר מחוץ לבניין ההסתדרות מפגינים מי שעשו את דרכם מקפלן לארלוזורוב בתביעה כי ההסתדרות תצטרף לשביתה שעליה הודיעו כבר כמה גופים פרטיים.

בתום הישיבה הוציאו השניים הודעה משותפת: "נמשיך לעשות הכל כדי למנוע את הקרע והשיסוע בעם. אנו פועלים גם בשעות אלה אל מול כל הגורמים המעורבים, בניסיון להביא בשורה שתאחד את השורות. אין לנו מדינה אחרת ואנו רואים עין בעין את הסכנה הניצבת לביטחון המדינה.

נמשיך להעמיד את עצמנו לכל מאמץ שיביא למניעת מלחמת אחים, ערב ט' באב. לא נהסס לפעול מתוך אחריות לביטחון ישראל ולשלמותה. על כולם, משני צדי המתרס, להבין כי אנחנו נמצאים בשעה היסטורית וקריטית לעתיד מדינתנו. בימים האחרונים הגשנו מתווה לראש הממשלה בנימין נתניהו, המוכר גם לראשי האופוזיציה, ועל פי הבנתנו - הפערים ניתנים לגישור.

במידה והצדדים לא יגיעו לפתרון מוסכם על פי הצעתנו, נתכנס היום (ראשון) בשעה 16:00 לקבלת החלטות בדבר המשך הצעדים".

על פגישת נתניהו עם בר-דוד ואמיתי -
https://finance.walla.co.il/item/3595679

יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, ראש הממשלה בנימין נתניהו. דוברות ההסתדרות, ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
יו"ר ההסתדרות וראש הממשלה. בר-דוד ואמיתי הציעו פשרה לראש הממשלה, אבל שמעו ממנו שזו עלולה לפרק לו את הקואליציה/עיבוד תמונה, דוברות ההסתדרות, ראובן קסטרו

יש להבין כי שני יושבי הראש אינם פועלים בחלל ריק: ראשי המשק החברים בפורום העסקים תומכים בהשבתת המשק, בכלל זה גם ראשי הבנקים וכן כמה מחברות הענק מתחומי המזון, הקמעונאות ועוד. גם בכירי מערכת הביטחון לשעבר נמצאים בין מי שמצדדים בשביתה ולוחצים גם הם, מכיוונם, למהלך דרמטי.

יש לציין כי ליו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד, אין אינטרס להיקלע שוב לעין הסערה, כפי שאירע בפעם הקודמת שבה הושבת המשק למספר שעות, כולל נתב"ג. אמנם היה מי שטען אז שהשביתה הייתה מתואמת עם ראש הממשלה, שביקש סולם כדי לרדת ולסגת מפיטורי שר הביטחון יואב גלנט, אולם במקביל היו גם גורמים - בהובלת שר האוצר - שביקשו לפעול נגד ההסתדרות באמצעים משפטיים.

מכל מקום, היסטואציה הפעם שונה: מצד אחד מורכבת יותר, שכן עולה החשש ששביתה, אם אכן תפרוץ, תהיה הפעם ארוכה יותר ומחויבת יותר למאבק בחקיקה המשפטית שלא בהסכמה, מה שעלול לעורר התנגדות גם בקרב ועדי עובדים גדולים המסוהים עם הליכוד.

לעומת זאת, החלטה שלא להתחייב למהלך דרמטי תתפרש כהצטרפות לצד הקואליציה, כאשר ממול נמצאים בכירי המשק ומערכת הביטחון - סיטואציה כמעט בלתי אפשרית עבור ההסתדרות.


במילים אחרות: אין זה מקרה שכל עוד מתווה של פשרה מצוי על השולחן, הרי שההסתדרות, בתמיכת המגזר העסקי, תנסה ללחוץ לכיוונו ככל שתוכל, גם עבור מידנת ישראל וגם עבור האינטרס הצר יותר של הארגון. אלא שגם בהסדרות יודעים שההחלטה אינה בידה.

גורמים המצויים בפרטים מעריכים כי למרות הרצון להישאר נייטרליים, גבר אצל שני האישים הרושם שנתניהו מבכר את שלמות הקולאיציה על פני השהיית החקיקה ומשום כך אם תיגנז הצעת הפשרה, לא תהיה להם ברירה אלא ליזום השבתה - איזה אופי תלבש זו, מה יהיה משכה והאם תכלול את כל ענפי המשק, עדיין מוקדם לדעת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully