וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל החקיקה? לא תאמינו כמה ישראלים חולמים על רילוקיישן

עודכן לאחרונה: 24.7.2023 / 10:09

סקר חדש של מחלקת המחקר ב-AllJobs בדק האם "המצב" משפיע על הנכונות שלנו לצאת לרילוקיישן, מה אנחנו חושבים שהגירה תעשה למצבנו הכלכלי, המקצועי והאישי ולמה נתגעגע כאן יותר מהכל. כל התשובות בפנים

גרף סקר אולג'ובס 1. יח"צ,
שני שלישי מהישראלים שוקלים רילוקיישן (מקצתם כבר נמצאים בתהליך)/יח"צ

רבים מהישראלים, בין אם מתומכי מה שהם מכנים "רפורמה" ובוודאי אם הם ממתנגדי מה שהם מכנים "הפיכה", מוצאים עצמם לוטשים עיניים במהדורות החדשות וחרדים הן לגורל המדינה והן לגורלם האישי.

אלא שבעוד גורל המדינה נתון בידיהם (תיאורטית) רק בכל ארבע שנים, גורלם הם נמצא בידיהם (שוב, בתיאוריה) כמעט בכל רגע נתון. ולפיכך נשאלת השאלה: האם נוכח המצב היו שוקלים לעזוב את ישראל?

ובכן, למרות ששני המחנות אוהבים לצטט "אין לי ארץ אחרת", מסתבר שעבור שני שלישים מהישראלים, לפחות על הנייר, יש מחשבות על רילוקיישן.

בנגיוד להגירה "רגילה", זו שמכונה בישראל "ירידה" ויש לה הקשר שלילי (גם אם סטיגמת "נפולת של נמושות" שטבע ראש הממשלה המנוח יצחק רבין כבר אינה בתוקף), להגירה (זמנית?) למטרות עבודה, רילוקיישן, כלומר - הצבה או מיקום מחדש, יש דווקא ניחוח של הצלחה: טסים עם המשפחה לשליחות מקצועית שבסופה נשוב ארצה עם יותר כסף ועם שפה זרה לילדים.

בגלל הדימוי הזה קשה לדעת האם שני שלישים מהישראלים אכן שוקלים באמת רילוקיישן, או שמא הוא מסמל עבורם את החלום האממריקאי.

הסקר השנתי של AllJobs בדק את השפעות המצב בישראל על ביצוע רילוקיישן ובהשוואה לסקר אשתקד- והנה עיקר התוצאות:
30% שוקלים רילוקיישן בגלל המצב הפוליטי לעומת 20% אשתקד
62% שוקלים לעזוב לעומת 46% לפני שנתיים

• 59% שיפור המצב הכלכלי הוא בין הגורמים המשמעותיים להחלטה בזהה לשנה שעברה
• 30% מהנשאלים שוקלים מעבר בגלל המצב הפוליטי בישראל, לעומת 20% אשתקד
• רק 5% חוששים מאנטישמיות לעומת 7% בשנה שעברה ו-13% לפני שנתיים
• ניו יורק ולוס אנג'לס ממשיכות להיות בראש טבלת הערים המועדפות עליה בעדיפות לאירופה

גרף סקר אולג'ובס 2. יח"צ,
שיפור המצב הכלכלי כמניע להגירה, גובר עדיין על אכזבה מהמדינה/יח"צ

הסקר החדש של מחלקת המחקר ב-AllJobs בדק האם המצב הכלכלי בישראל והמצב הפוליטי הלא יציב, המחאות כנגד הממשלה, ירידה בביטחון ויוקר המחייה משפיעים על ההחלטה של הישראלים לצאת כעת לרילוקיישן. סקר זה בוחן בשנה השלישית ברציפות את ההשפעות השונות על הישראלים ומגיע ברקע פרסומים ושיח גובר על רילוקיישן ועלייה בבקשות. אז האם נכון הדבר?

הסקר החדש בוחן את הנתונים בהשוואה למענה לסקר זהה משנה שעברה ולפני שנתיים. בסקרים נבדק רצון העובדים לבצע רילוקיישן, מהן הסיבות לכך, לאילו יעדים היו מעדיפים לעבור ומהן החששות בביצוע מהלך מסוג זה.

בסקר הנוכחי השתתפו 441 עובדות ועובדים מכלל האוכלוסייה בישראל, ביניהם: 51% נשים ו-49% גברים. הנשאלים בני 22 ומעלה, בהתפלגות גיאוגרפית הבאה; 15% מתל אביב וגוש דן, 17% מהמרכז, 15% מהצפון, 10% חיפה והקריות, 15% מירושלים והסביבה, 11% מהדרום ואילת ו-18% מהשרון והשומרון.

62% מהעובדים שוקל לבצע רילוקיישן לאור המצב בישראל, לעומת 46% לפני שנתיים:
אחרי 5 מערכות בחירות, שנה וחצי של ממשלת השינוי וממשלה חדשה שמקדמת רפורמה משפטית, שהובילה למחאות ענק בכל הארץ. זאת לצד משבר כלכלי, אינפלציה צומחת ויוקר מחייה מאמיר, דיווחו 62% מהעובדים בישראל כי חשבו על ביצוע מעבר למדינה אחרת. זאת ירידה קלה לעומת 69% בשנה שעברה, אך נמצא במגמה גבוה לעומת 46% לפני שנתיים.

במרכז ההחלטות עומדים מספר גורמים, ביניהם: 59% בשיפור המצב הכלכלי (בדומה לשנה שעברה עם 60% אך בעליה מ-50% לפני שנתיים), 57% שרוצים לעשות זאת בשביל חוויה והתנסות של מגורים ועבודה בחו"ל (לעומת 61%). נושא שעלה רבות בשנתיים האחרונות, הוא איזון בית ועבודה, ואכן 56% סימנו שזהו גורם משמעותי עבורם - שיפור איכות החיים ומציאת האיזון בין עבודה לפנאי, בית ומשפחה, זאת לעומת 50% בשנה שעברה.

תחושת האכזבה מהמדינה והממשלה בולטת ובעליה, 35% העידו כי הם מאוכזבים מהמצב במדינת ישראל ולכן שוקלים מעבר למדינה אחרת, זאת לעומת 31% בשנה שעברה ו-24% לפני שנתיים.
בנוסף, בבדיקה גם השנה מהו משקל המצב הפוליטי; 30% מהנשאלים סימנו זאת כגורם משפיע לביצוע רילוקיישן, לעומת 20% בשנה שעברה. עלייה של 50%.

ליאת בן תורה-שושן מנהלת המחלקה לניהול קריירה ב-AllJobs, מסבירה: "אינפלציה עולה ויוקר מחייה מאמיר, מעוררים דאגה ומובילים רבים מהישראלים לשקול רילוקיישן במטרה לשפר את מצבם הכלכלי, לייצר שיפור באיכות החיים ולמצוא איזון טוב יותר בין העבודה לפנאי ולמשפחה. גם המצב הביטחוני והמדיני תורמים לתחושת אי הוודאות וחוסר היכולת לצפות מהם האירועים הבאים שיכולים להשפיע ולשנות את חיינו, מתוך כך, רבים רואים במעבר למדינה אחרת כפתרון אפשרי שיעזור להם למצוא ביטחון אישי וכלכלי."

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM
גרף סקר אולגובס 3. יח"צ,
רק 21% חושבים שמחכה להם עבודה מעבר לים/יח"צ

81% שוקלים או מוכנים לעשות הסבה מקצועית. 36% יש היצע משרות במקצועם:
נושא העבודה הוא מרכזי ביותר במעבר למדינה אחרת. עם הרצון לשינוי, לא לכולם יש היצע משרות במקצוע אותו הם מבצעים כיום. למעשה, רק 36% מהעובדים דיווחו כי לניסיונם המקצועי יש היצע משרות בחו"ל; 21% ציינו שההיצע רחב ו-15% עם היצע מועט. 17% ציינו כי אין משרות פנויות בתחומם, היתר לא ידעו לומר.

עם זאת, 81% מהנשאלים ציינו כי הם מוכנים או שוקלים לעשות הסבה מקצועית בשביל להגדיל את האפשרות שלהם לרילוקיישן. זאת בדומה לשנה שעברה (82%) ולעומת 72% לפני שנתיים. 19% ציינו כי לא יעשו שום הסבה מקצועית, לעומת 26% בשנה שעברה.

התחומים שנהנים מהיצע גבוה של משרות, הם בתחומי ההייטק, אינטרנט ודיגיטל. לאחר מכן, רפואה ופארמה וגם מכונאות רכב.

בן תורה-שושן מסבירה: "חלומות לחוד ומציאות לחוד. על אף הרצון לעבור למדינה אחרת, מציאת עבודה בארץ היעד היא אתגר לא פשוט. חברות בינלאומיות ומקומיות עם שלוחות ברחבי הגלובוס או כאלו שעובדות באופן גלובלי ללא גבולות יכולות לאפשר לעובדים להמשיך לשמור על רצף תעסוקתי ממקומות שונים בעולם.

בעידן טכנולוגי בו הלמידה מגוונת ונגישה אנו רואים שרבים שוקלים הסבה מקצועית במטרה להגדיל את האפשרות לרילוקיישן מוצלח. כמו כן, גם כיום קיימת דרישה בתחומי הרפואה המאפשרת לרופאים, אחיות ורוקחים לעשות רילוקיישן עם ביקושים גבוהים ושכר ותנאים טובים מישראל."

גרף סקר אולג'ובס 4. יח"צ,
נתון מדהים, אם כי יש לזכור שעבור רוב המשיבים לא מדובר בתכנית אופרטיבית/יח"צ

51% חושבים שרילוקיישן אולי נשמע נוצץ אבל מדובר במשימה לא פשוטה:
העובדות והעובדים הישראלים ריאליים, 51% מה ציינו; כי ביצוע רילוקיישן אולי נשמע נוצץ אך מדובר במשימה לא פשוטה לביצוע. זאת ירידה קלה לעומת השנה שעברה (55%). 25% ציינו כי הם מלאי קנאה והיו רוצים לעשות זאת גם כן. בזהה לשנה שעברה. 3% בלבד מרגישים כעס על המהלך ומאמינים שיש דברים חשובים יותר, כמו המדינה, מאשר כסף ונוחות אישית. זאת ירידה מ-7% לפני שנתיים וזהה לשנה שעברה.

בנוסף, לשאלה מהם הגורמים והחששות שמונעים מכם מעבר, השיבו 39% מהנשאלים כי הגעגועים למשפחה וחברים הם הגורם המרכזי, 20% החשש מקשיי התאקלמות, 6% ציינו חשש מבדידות ו-6% מהבדלי מנטליות.

בנוסף, רק 5% ציינו שחשש לאנטישמיות מונע מהם מעבר למדינה זרה. דומה לשנה שעברה עם 7% וירידה מלפני שנתיים שעמד על 10%.

גרף סקר אולג'ובס 5. יח"צ,
מה חושבים על תהליך רילוקיישן? רוב הישראלים מבינים שמדובר במשימה לא קלה/יח"צ

בן תורה-שושן: "ההחלטה לעבור למדינה זרה, לבד או עם משפחה, היא איננה תהליך קל שמצריך שינויים רבים בחיים האישיים והמקצועיים. לכן, החששות של העבודות והעובדים הן טבעיות והגיוניות, וכנראה הן אלו שמונעות תופעת רילוקיישן בהיקפים גדולים יותר ממה שקיים כיום.

עם זאת, אנו רואים כי השיח שעלה בחצי השנה האחרונה, שממשיך את אותן התחושות גם משנה שעברה, מראה התגברות של המגמה ונכונות של יותר ישראלים לשקול ואף לבצע רילוקיישן. לחלק ממניעים מקצועיים בלבד, לחלק כתוצאה מהמצב הכלכלי ו/או המדיני. ככל הנראה מגמה שתמשיך ותצמח בשנים הקרובות אם לא ייחולו שינויים בישראל."

גרף סקר אולג'ובס 6. יח"צ,
געוגועים לחיבוקים חמים. מה עלול למנוע רילוקיישן?/יח"צ

ניו יורק ולוס אנג'לס מובילות את טבלת הביקוש בקרב הישראלים:

גם השנה, כמו בשנים קודמות, צפון אמריקה ובדגש על ארה"ב מובילה את היעד המבוקש ביותר לביצוע רילוקיישן בקרב הישראלים, 44% ליתר דיוק בדומה לשנה שעברה. אירופה במקום השני עם עליה ל-38% בביקוש בהשוואה ל-35% בשנה שעברה. אוסטרליה וניו זילנד ממשיכות לרדת ל-8% לעומת 10% לפני שנה ו-16% לפני שנתיים. הרחק מאחור אפריקה עם 3% בלבד.

בחלוקה לערים; ניו יורק ולוס אנג'לס נמצאות בראש הערים המבוקשות ביותר, 18% ו-10% בהתאמה. אחריהן לונדון עם 8%, כניסה חדשה לרומא עם 6%, מיאמי, אמסטרדם וברצלונה, 5% ו-4% בהתאמה. סידני וטורונטו עם 4% כל אחת.

גרף סקר אולג'ובס 7. יח"צ,
רבע מאתנו היו עוברים "לכל מקום בעולם" בשביל לעשות קצת כסף ולהתנתק מעט מהחדשות/יח"צ

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully