וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוכים הבאים לגיהינום: הרגע שבו תתרסק הכלכלה הישראלית

עודכן לאחרונה: 25.7.2023 / 16:39

חשבתם שחצי השנה האחרונה הייתה רעה לכלכלה המקומית? עוד לא ראינו כלום: דירוג האשראי של ישראל ירד ויכניס את המשק לסחרור. איך נראה גיהינום כלכלי והאם יש לנו עדיין סיכוי להינצל ממנו, לפני שתתחיל הנהירה אל הבנק?

מפגינים נגד ביטול עילת הסבירות , נתיבי איילון , תל אביב. 24 ביולי 2023. שלומי גבאי
לא רק נתיבי איילון מאבדים את הצפון. תסריט הבלהות של הכלכלה הישראלית עומד להתממש/שלומי גבאי

ברוכים הבאים לגיהינום. כבר הציעו לכם שתייה קרה? שישה חודשים כולנו יושבים בלובי הממוזג יחסית. הרגליים שורפות קצת בסוף החודש כשצריך לשלם את המשכנתה, לפעמים אי אפשר לנשום כמו שצריך כשרואים את החשבון בסופרמרקט, הידיים מזיעות כשמעבירים את התשלום לקייטנה של הילד, אבל יש דיילות שמשרות ביטחון ומבטיחות שזה מקסימום אי הנוחות שתחוו, ומעכשיו הכל רק ישתפר.

ואז בא חוק ביטול עילת הסבירות, ובעט אותנו היישר למסדרון שמוביל לתוך הגיהינום הכלכלי - ואנחנו נדחסים פנימה, נגד רצוננו, מנסים להיאחז בקירות החלקים ולא מצליחים. הטמפרטורות בבורסה עולות, מדד הבנקים נפל בשלושה וחצי אחוזים, וכשמניות הבנקים צונחות למטה, אלה בשורות רעות, השקל נחלש וברקע מהדהדת בת קול, "צריך להוציא את הכסף לחו"ל".

אף אחד לא הבטיח לנו כיף בגיהינום הכלכלי, אבל איך אמר מארק טווין? "בחרתי בגן עדן בשל האווירה, ובגיהינום - בשל החברים". והוא צדק, כי כל החבר'ה כאן, מצטופפים יחד, נשרפים מחום - מוחים ותומכים, ימין ושמאל, חברי כנסת ושרים, אבל זה לא באמת מנחם.

בנקים. פלאש 90: אוליבייה פיטוסי, יוסי אלוני, יונתן זינדל, שלומי גבאי
הבנקים בישראל: ירידה ממוצעת של 3.5% במניות. עדיין לא בסכנה, אבל מתחילים לחשוש/שלומי גבאי, פלאש 90: אוליבייה פיטוסי, יוסי אלוני, יונתן זינדל

סרט חדש ורע

אף אחד לא יצליח לחמוק מהמשבר הפיננסי שתופס תאוצה. אם קודם אפשר היה למרוח אותנו ואת העולם, בקרם הגנה ומילים יפות, ש"כולנו עם אחד" ו"עלינו להישאר מאוחדים", זה כבר לא רלוונטי. אנחנו בסרט אחר, מציאות שבה אי אפשר לשקר לכולם כל הזמן.

וזה יקרה מהר. בבת אחת, כי בדרך כלל משברים כלכליים פורצים פתאום ומתחילים להפיל חללים. ככה קרה ב- 2008, במשבר ה"סאבפריים" הידוע לשמצה וכך רק לפני כמה חודשים - בקריסה של בנק הסיליקון ואלי, ואחר קרדיט סוויס ופירסט ריפבליק בנק.

זה לא אומר שמחר יתמוטט פה בנק, אבל אם קודם הייתה אמונה שלמה שהכלכלה הישראלית תעמוד בכל טלטלה שהיא, עכשיו ברור שאנחנו בכיוון עם האף לרצפה - והתמונות ששודרו אתמול בעולם ירעו את המצב עוד יותר. הכוונה היא לפגיעה בדירוג האשראי של ישראל.

בשבוע שעבר ביקרה בישראל משלחת של סוכנות הדירוג פיץ', לקראת הסקירה הדו שנתית שתפרסם באמצע אוגוסט.

בדרך כלל עורכים המדרגים את פגישות העבודה שלהם עם הכלכלנים הבכירים שלנו בזום, אלא שהפעם החליטו בפיץ', לא לסמוך על משמע אוזניים מרחוק, הבטחות של הנשיא, הפצרות של ראש הממשלה וייפוי המציאות, אלא לראות מה קורה פה בעיניים ושלחו את סדריק בארי וצוותו, הממונים על דירוגה של מדינת ישראל, להקשיב לדופק בעצמם.

עוד לפני שעבר חוק ביטול עילת הסבירות, הדופק הישראלי היה גבוה מאוד. בשיחות שניהלו ובדיווחים בתקשורת, הרגישו את עננת החקיקה, עוצמת המחאות - ואפילו זכו בחוויה המפוקפקת של להיתקע בפקק עצום בגלל חסימת כבישים.

בעקבות עבודת שכנוע מאסיבית, שניסתה להקטין את התבהלה ולהבטיח שבסוף הכל יהיה בסדר, יצאה מכאן ביום חמישי שהעבר המשלחת בתחושה שראש הממשלה, בנימין נתניהו, יגיע בסופו של דבר להסכמה רחבה. נתניהו כנראה טוב בלשכנע את מי שעדיין לא מכירים אותו - ועם יציאתם את הארץ, התחושה בין חברי המשלחת הייתה שאין סיבה לשנות את הדירוג שלנו.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
בנימין נתניהו, יריב לוין, יואב גלנט, הצבעה על ביטול עילת הסבירות, כנסת, 25 ביולי 2023. יונתן זינדל, פלאש 90
מבטיח לגלנט, מתיישר עם לוין. גם בסוכנות פיץ' הבינו אתמול מה שווה הבטחה של ראש ממשלה ישראלי להעביר רפורמה "בהסכמה רחבה"/פלאש 90, יונתן זינדל

כמה שווה הבטחה של ראש הממשלה?

אלא שאתמול, ימים ספורים אחרי שעזבו, עבר החוק בקריאה שלישית וכל ההבטחות שקיבלו מהבכירים ביותר כאן, התפוצצו להם בפנים, ביחד עם תמונות של מפגינים צרים על הכנסת, הצבעה במליאה חצי ריקה בתוצאה של 64:0, מדורות באיילון, מכת"זיות, זעם וסלפי אחד, ששודרו שוב ושוב ברשתות הזרות. גם אלף שפתיים ממתיקות לא יצליחו לכבות את המראות.

כבר לפני שבועיים התרענו ב"וואלה" שהעברת ביטול עילת הסבירות תפגע בדירוג האשראי של ישראל וכמו שזה נראה כרגע, תרחיש האימים הזה מונח על שולחנן של שלוש חברות דירוג האשראי הגדולות בעולם, פיץ', שאמורה לפרסם דו"ח חמור מאוד, והורדת תחזית הדירוג של ישראל מיציבה לשלילית ומודיס וסטנדרט אנד פור ילכו ככל הנראה אחריה.

דירוג האשראי של ישראל, המדד שקובע האם מדינה יכולה לעמוד בכל התחייבויותיה ולהחזיר את ההלוואות שהיא לוקחת בזמן, ומאשר שכלכלתה בטוחה ויציבה, הוא מהגבוהים בעולם. פגיעה בדירוג, תזרוק אותנו מהמסדרון הצר הישר ללהבות הגיהינום.

מכיוון שלמדינת ישראל יש חובות עליהם היא משלמת ריבית, אם דירוג האשראי שלנו ירד, הריבית שנשלם תהיה גבוהה יותר, הממשלה תצטרך להוציא יותר כסף להחזיר חובות במקום להשקיע אותו בנו. בפועל נשלם יותר מיסים ונקבל פחות שירותים. רמת החיים שלנו תרד, הכסף הפנוי יצטמצם, האינפלציה תמשיך לטפס ואיתה הריבית, המשכנתה תהפוך לנטל שהרבה משפחות לא יוכלו לעמוד בו, משקיעים ימלטו מכאן, הכסף יזרום לחו"ל, והכלכלה תתרסק.

ראש הממשלה בנימין נתניהו, יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ, יו"ר האופוזציה יאיר לפיד. עמוס בן-גרשום, לע"מ, יונתן זינדל/ פלאש 90, עיבוד תמונה
יצליחו להתכנס לפיתרון מוסכם? הסיכוי אולי קטן, אבל הוא גם היחיד/עיבוד תמונה, עמוס בן-גרשום, לע"מ, יונתן זינדל/ פלאש 90

האם יש עדיין סיכוי?

"הדרך לגיהינום מרוצפת כוונות טובות", אמר סמואל ג'ונסון לפני כמה מאות שנים והתכוון בדיוק למה שקורה אצלנו עכשיו. גם מתנגדי החקיקה יאמרו שאף אחד לא התכוון להזיק לכלכלה הישראלית, אבל הנה היא מונחת לפנינו, פצועה וכואבת - גם אם עדיין לא מדממת.

מכיוון שהחיים עצמם יותר חשובים מכל חקיקה או מחאה מוצדקת, אנחנו חייבים לעשות מאמץ כדי להציל את כולנו מאש הגיהינום. למרבה הצער, ספק גדול אם זה יקרה.

ובעוד הדברים נכתבים, הצרות הכלכליות של ישראל אינן מרפות לרגע: סוכנות הדירוג מודי'ס הודיעה כי תפרסם דוח חריג על ההשקעות בישראל ובנק מורגן סטנלי, מהגדולים בארה"ב פרסם אזהרת הסתייגות למשקיעים בישראל, נוכח העברת החקיקה החד-צדדית אמש.

https://finance.walla.co.il/item/3596911

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully