וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מודי'ס מזהירה: חשש שהכלכלה הישראלית תושפע לרעה מהמתחים הפוליטיים

עודכן לאחרונה: 25.7.2023 / 20:38

סוכנות דירוג האשראי פרסמה דוח מיוחד על ישראל, בעקבות ביטול עילת הסבירות. הסוכנות הזהירה כי בעקבות המבנה השלטוני של ישראל עולה סיכון לכלכלה. לפני פרסום הדוח מסרו רה"מ ושר האוצר: "תגובה רגעית, כשהאבק יתפזר יתברר שכלכלת ישראל חזקה מאוד"

Moody's Corporation. Dariusz Gryczka, ShutterStock
סוכנות דירוג האשראי מודי'ס/ShutterStock, Dariusz Gryczka

בצעד חריג הודיעה סוכנות הדירוג מודי'ס כי פרסמה הערב (שלישי) דוח חריג על ישראל. לפי הסוכנות, קיים סיכון משמעותי שהמתחים הפוליטיים והחברתיים בנושא יימשכו, ויגרפו השלכות שליליות על כלכלת ישראל וכן על מצבה הביטחוני.

"ליתר דיוק, אנו מאמינים שהאופי הרחב של הצעות הממשלה עלול להחליש מהותית את עצמאותה של מערכת המשפט ולשבש איזונים בין זרועות הממשל השונות, שהם היבטים חשובים של מוסדות חזקים", נכתב בדוח. "לישראל אין חוקה כתובה והמערך המוסדי שלה נשען במידה רבה על פיקוח וביקורת שיפוטיים. בנוסף, המוסדות המבצעים והמחוקקים הפכו פחות צפויים ומוכנים יותר ליצור סיכונים משמעותיים ליציבות הכלכלית והחברתית".

הדוח המלא

מנתוני הדוח עולה כי ההשקעות בהייטק צנחו באופן מהותי, הסקטור גייס נתון זהה לחצי השנה הראשונה ב-2019. עוד נתון מעניין שהם מרפררים אליו - לפחות 80% מהסטארטפים הישראלים החדשים בחרו להירשם מחוץ לגבולות המדינה מתחילת 2023. (20% בתקופה המקבילה ב-2022).

עת התפרסם האחרון של סוכנות דירוג האשראי, נכתב כאן שמדובר בכרטיס צהוב, לפני הורדת דירוג, אך גורמים בקואליציה התייחסו בזלזול לאזהרת סוכנות הדירוג והעדיפו לאמץ את הותרת דירוג האשראי על כנו, חרף מהלכי החקיקה.

ברוכים הבאים לגיהינום הכלכלי - https://finance.walla.co.il/item/3596817

בצלאל סמוטריץ' בהפגנת תמיכה במהפכה המשפטית, תל אביב. 23 ביולי 2023. תקומה, אתר רשמי
שר האוצר בצלאלא סמוטריץ'. בפעם האחרונה "חגג את התיקו" בלשון אוהדי הכדורגל ובירך על השארת דירוג האשראי על כנו/אתר רשמי, תקומה

הודעת מוד'יס מקדימה את הסקירה הקבועה שלה, בסופה מתפרסם דירוג האשראי. כזכור, בפעם הקומת הותירה את הדירוג על כנו, בדרגה של A1, אך שינתה את אופק הדירוג ליציב, בעקבות השלכות פוטנציאליות של החקיקה המשפטית.

בעת כתיבת הדוח ההוא קיבלה סוכנות הדירוג לא מעט הבטחות מפי בכירים במערכת הכלכלית בישראל לפיהן אין שחר לדאגה, לא כל שכן להורדת דירוג האשראי בשל החקיקה המשפטית, כיוון שזו, אם תעבור - תתקבל רק מתוך הסכמה רחבה. נוכח השיחות שהתקיימו בבית הנשיא (שהיה אף הוא שותף לחלק מ"שיחות הפיוס" עם גופי ההערכה השונים), נראתה הטענה הזאת הדיונית והתקבלה על ידי סוכנויות הדירוג השונות.

אפילו משלחת מטעם סוכנות הדירוג פיץ', שביקרה בישראל בשבוע שעבר - ואף נקלעה לאחת ההפגנות נגד החקיקה, התרשמה כי נתניהו לא יעביר את החק לצמצום עילת הסבירות מבלי שיושג לגביו ריכוך שישכנע את נציגי האופוזיציה.

בכל מקרה יובהר כי בהודעה הערב לא ישתנה דירוג האשראי של ישראל, אך תימסר המלצה למשקיעים, נוכח ההתפתחויות הקשות.

בית מורגן סטנלי בניו יורק, מאי 2012. AP
בית מורגן סטלני בניו יורק. אחד הבנקים הגדולים בארה"ב מפרסם הודעה שמסתייגת מהשקעות בישראל/AP

שינוי בהמלצות מורגן סטנלי, תגובה שלילית בבורסה

בתוך כך הודיע גם בנק מורגן סטנלי כי הוא מסתייג מהשקעות של לקוחותיו בישראל, זאת בעקבות השינויים במערכת המשפט שיגבילו באופן דרסטי את סמכויות בית המשפט העליון במדינה.

"אנו רואים עלייה באי הוודאות לגבי התחזית הכלכלית בחודשים הקרובים וכן סיכונים להתממשות התרחיש השלילי שלנו", אמרו האנליסטים של מורגן סטנלי.

בתוך כך המשיכו היום ירידות השערים בבורסה את אלה של אתמול. אמש הסתיים המסחר כשעה קלה בלבד לאחר החלטת הכנסת והירידות היו מתונות, אך היום ירד מדד תל אביב 35 ביותר משני אחוזים, ושער הדולר טיפס לרמה של יותר מ-3.71, קרוב מאוד לשיא מלפני כמה שבועות.

תגובת ראש הממשלה ושר האוצר

"זאת תגובה רגעית, כשהאבק יתפזר יתברר שכלכלת ישראל חזקה מאוד", נמסר מטעם ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ' טרם פרסום הדוח.

"התעשיות הביטחוניות מפוצצות בהזמנות, תעשיית הגז מגדילה את הייצוא לאירופה ו-7 חברות מתמודדות בימים אלה על מכרזים לחיפוש גז בישראל בהשקעה של מיליארדים, אינטל מתכננת את ההשקעה הגדולה ביותר שלה מחוץ לארה"ב ותשקיע 25 מיליארד דולר בישראל, אנבידיה בונה מחשב על בישראל, ואנחנו מקדמים בינה מלאכותית, סייבר וייצור שבבים בישראל, שוק התעסוקה מהודק, הצמיחה עולה והאינפלציה נבלמת, הרגולציה מוסרת ותחרות השוק החופשי גוברת.

כלכלת ישראל מבוססת על יסודות איתנים והיא תמשיך לצמוח תחת הנהגה מנוסה שמובילה מדיניות כלכלית אחראית".

ראש הממשלה בנימין נתניהו יוצא ממליאת הכנסת אחרי הצבעת צמצום עילת הסבירות, 24.7.2023. יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
"הבהיר שאף צד לא ישלוט בוועדה". נתניהו/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90

לאחר פרסום הדוח, נמסרה תגובה נוספת מטעם לשכת ראש הממשלה. "דוח מוד'יס אימץ את תחזית הצמיחה של ממשלת ישראל שעומדת על 3 אחוזים - גבוהה יותר מזו של מרבית המדינות המפותחות כאשר בארצות הברית זו עומדת על 1.3 אחוזים, ובצרפת, אנגליה וגרמניה על שיעור של בין 0 ל-1 אחוזים.

בדוח נכתב כי השלב הבא בחקיקה המשפטית הוא 'השתלטות הממשלה על הוועדה לבחירת שופטים', מדובר באמירה לא נכונה. ראש הממשלה שב והבהיר, לרבות אתמול, שאף צד - קואליציה או אופוזיציה - לא ישלוט בוועדה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully