וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצעד האיוולת: זה מה שהם אמרו על הקשר בין הרפורמה לכלכלה

עודכן לאחרונה: 25.7.2023 / 20:08

בנקים וגופים פיננסים אחרים קוראים הערב שלא להשקיע בישראל. על רקע זה כמעט מביך לראות מה אמרו שלושת הבכירים במדרג הכלכלי בישראל: ראש הממשלה, שר האוצר ויו"ר ועדת הכספים על הקשר האפשרי בין החקיקה המשפטית לכלכלה הישראלית. לקרוא ולא להאמין

בוידאו: כך התייחס נתניהו לקשר בין המהפכה המשפטית לכלכלה הישראלית/לע"מ
הסתודדיות במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על ביטול חוק עילת הסבירות 24 ביולי 2023. רויטרס
מילא שר האוצר שלא מבין בכלכלה, אבל נתניהו היה אמור לדעת טוב יותר/רויטרס

"לה לה לנד" היא אולי לא מושג עיתונאי, בטח לא מהתחום הכלכלי, אבל היא אולי הביטוי היחיד שהולם את ההצהרות התקשורתיות של בכירי הקואליציה: מראש הממשלה עצמו, דרך סער האוצר וכלה ביו"ר ועדת הכספים, שהצהירו קבל עם ועדה והתחייבו כי הרפורמה לא תפגע בכלכלה, אם כבר אז להפך.

נתחיל ברקע: הכוונה לבצע מהפכה חוקתית במדינת ישראל עוררה דאגה בקרב כלכלנים בכירים כמעט מיומה הראשון. בד בבד עם פרסום סעיפיה ותחילת הדיון הציבורי בהם (ובמקביל - תנועת המחאה שהתעוררה) הדפה הממשלה כל סברה שקשרה בין התקדמות החקיקה לבין פגיעה בכלכלת ישראל.

הערב, עם פרסום ההחלטות של כמה גופים כלכליים כבדי משקל, כמו סוכנות הדירוג מודי'ס, בנק מורגן סטנלי ואחרים, שמזהירים את המשקיעים מפני השלכות אפשריות של החקיקה על עתיד השקעותיהם בישראל ונוכח המשך הירידות בבורסה והיחלשות השקל, לא נזקקנו למאמץ חריג בכדי לדלות מהארכיון כמה פנינים.

משה גפני, דיון ועדת הכספים, 22 בפברואר 2023. יונתן זינדל פלאש 90, עיבוד תמונה
יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני. העביר אפילו החלטת ועדה לפיה הרפורמה לא תפגע בכלכלה.../עיבוד תמונה, יונתן זינדל פלאש 90

נתחיל ביו"ר ועדת הכספים. הוא אולי הסמכות הכלכלית הבכירה פחות (בהשוואה לשר האוצר וראש הממשלה) מבין השלושה, אבל הוא נקט בצעד החריג ביותר - ובדיעבד גם המטופש ביותר. ח"כ גפני כינס את הוועדה בראשותו לדיון על השלכות החקיקה המשפטית. בדיון השתתפו רק חברי כנסת ונעדרו ממנו כל גורמי המקצוע. המסקנה, כפי שעוגנה בהחלטת הוועדה: "הרפורמה המשפטית לא תשפיע לרעה על הכלכלה הישראלית".

גפני לא לבד: שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מיהר אף הוא להדוף כל ידיעה שהצביעה על קשר אפשרי בין החקיקה המשפטית לכלכלה הישראלית. סליחה - בעצם הוא כן קשר בין השניים, אבל טען שההשפעה תהיה חיובית: "הרפורמה טובה לכלכלה. נקודה" חתם סמוטריץ' את הציוץ שלעג ליהירותם של גורמי המקצוע בראשות שאול מרידור (לדברי השר).

ציוץ של בצלאל סמוטריץ' הרפורמה טובה לכלכלה. מתוך חשבון הטוויטר של שר האוצר, צילום מסך
ציוץ שלא התיישן טוב. בצלאלא סמוטריץ' לועד ליהירות ולפוזיציה של מבקרי הרפורמה, שהזהירו מפני השלכותיה על הכלכלה/צילום מסך, מתוך חשבון הטוויטר של שר האוצר

אבל הבכורה, תרתי משמע, שייכת לבנימין נתניהו. ראש הממשלה לעג לקשר לכאורה, שקיים בין הרפורמה לכלכלה. כה אמר נתניהו: "אני שומע חשש לגבי השפעת הרפורמה על הכלכלה שלנו.... המהלכים שלנו לא רק שלא יפגעו בכלכלה, אלא יחזקו אותה".

ציטוט מצער, מדאיג ובעיקר מעורר געגוע לנתניהו של פעם, זה שזכה (בדין!) לתואר "מר כלכלה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully