וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיגריות אלקטרוניות הפכו למכת מדינה, ולא רק בגלל העישון

30.7.2023 / 13:12

אנשי קש שמעבירים במזוודה, משלוח סמוי בדואר, מכירה בפער של מאות אחוזים ויבוא סחורה מזויפת שמסכנת עוד יותר את המעשנים. הברחות של סיגריות אלקטרוניות מקנות למוכרים רווחים עצומים, ובתעשייה מודים: "רשות המסים פועלת, אבל החורים במסננת גדולים מדי"

סיגריה אלקטרונית. יחצ,
זה לא בריא ממילא. אם זה מזויף, זה יכול להיות גם קטלני/יחצ

המחיר הממוצע של סיגריה אלקטרונית נע בין 50-100 שקלים לצרכן, בהתאם למספר השאיפות שבסיגריה. לכאורה, מדובר על עוד מוצר, בו שולי הרווח של הפיצוציות נע בין 10-30%, אולם בדיקה שערכנו בקרב סיטונאים של סיגריות אלקטרוניות, ומהמידע שמופיע בקבוצות שונות בפייסבוק שמוכרות סטוקים של המוצרים, עולה כי מדובר על אחד מהמוצרים הרווחיים ביותר, או במילים אחרות - לא תאמינו עד כמה אתם 'נגזרים', כאשר אתם רוכשים סיגריה אלקטרונית בפיצוציה.

אז נתחיל מהשורה התחתונה - סיגריה שאתם קונים בכ-100 שקלים עולה לא פעם לפיצוציה כ -25 שקלים בלבד:, מה שמשקף רווח היסטרי של 400 אחוז. "המון מהסחורה מוברחת, כך שאני קונה אותה בלי מע"מ ובלי כלום", אומר ד' - בעל פיצוציה ברמת גן, "הסיטונאים לא מוכרים בבודדות, אלא צריך לקנות כמות יפה - היום הציעו לי 50 פאקטים ב-23 שקלים ליחידה, והמחיר יורד עד ל-20 אם אקנה כמות גדולה יותר".

מכירת סיגריות אונליין. יחצ,
10 שקלים. דיל שווה, לא?/יחצ

"קשה עד בלתי אפשרי להעריך את היקף ההברחות של סיגריות אלקטרוניות לישראל, אולם בקלות ניתן לדבר על מאות אלפי יחידות", אומר לנו עמיל מכס שבחר שלא לחשוף את שמו. לדבריו, "זה לא שרשות המיסים לא פועלת לסכל את העניין, אבל החורים במסננת גדולים מדי. אין לה סיכוי לתת מענה משמעותי לבעיה".

ואכן, מעת לעת, מצליחה הרשות לשים את ידיה על כנופיות שמבריחות לישראל סיגריות אלקטרוניות. כך למשל, לפני כחצי שנה נעצר בחור בן 24 מבאר שבע, בחשד להפעלת רשת להברחת סיגריות אלקטרוניות לישראל באמצעות משלוחי דואר. על פי החשד, בזמן ששהה בארה"ב הוא שלח לישראל למעלה מ-100 חבילות עם סיגריות אלקטרוניות, ורשם עליהן מידע כוזב על מנת להתחמק מתשלום מס. החשוד, כך ציינו ברשות המיסים, עמד בקשר עם שותפים אשר משכו את החבילות ממרכזי מסירה בארץ והעבירו את הסיגריות האלקטרוניות לשיווק בשוק המקומי בישראל. במקרה הזה, החשדות עלו בעקבות חקירה שניהלה רשות המיסים, באמצעות חקירות מכס ומע"מ באר שבע ובית המכס מרכז, ממנה עולה כי היקף מס קנייה והמע"מ שלא דווח על ידו מסתכם בכ-1.8 מיליון שקל.

"במקרה של הבחור מבאר שבע, מדובר בילד, לא בעבריין שמתעסק בהברחות רציניות, אבל לשוק הזה נכנסו בשנים האחרונות לא מעט קבוצות רציניות של עבריינים שעושות קופות של מיליונים או אנשי עסקים 'כשרים' שמצאו דרך לעשות רווחים מהירים", אומר לנו חייל במשפחת פשע שמעורבת בביזנס הזה. וכך, למשל, לפני מספר חודשים נעצר בעליה של חברה לייבוא צעצועים, שחשוד בניסיון להבריח 61 אלף סיגריות אלקטרוניות לישראל דרך נמל אשדוד, תוך התחמקות מתשלום מס בסכום כולל של כ-5.6 מיליון שקל ומתן הצהרה כוזבת לרשויות המס. "הדיבור הוא שזה היה קוף של משפחת פשע", אומרים לנו. ניסיון ההברחה סוכל לאחר שבדיקה פיזית של תכולת אחת המכולות, שבוצעה על ידי בודקי וחוקרי יס"מ מכס נמל אשדוד, העלתה כי בקצה המכולה הוסלקו 154 קרטונים המכילים כ-397 סיגריות אלקטרוניות עם מילוי בכל קרטון.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס
מכירת סיגריות אונליין. יח,
רץ בערוצים, כל הזמן/יח

"בהמון מקרים, רושמים את החברה על שם בחורים חרדים, שנראים ומתנהלים באופן תמים לגמרי", מוסיף אותו עבריין. ואכן, מעת לעת, מצליחה הרשות לשים את ידיה על ההברחות, בהן משתמשים העבריינים באנשי קש חרדים. כך, למשל, לפני מספר חודשים, נבדקו באופן אקראי מספר מכולות שהגיעו לנמל אשדוד והוצהר כי הן מכילות גופי תאורה מסוג לד. בבדיקה נתגלו הסיגריות האלקטרוניות וכלי הנשק, כשהם מוסווים בתוך המכולות. על פי הערכה, שווי המס על הסיגריות האלקטרוניות במכולות מסתכם ביותר מ-36 מיליון שקלים. ברשות המיסים ציינו כי באופן רשמי החברה רשומה על שם איש קש תלמיד ישיבה חרדי תושב מודיעין עילית, אולם ברשות טענו כי מדובר ברישום פיקטיבי שנועד לטשטש את זהותו של החשוד שנעצר כבעלים של החברה והאחראי להברחות, לכאורה.

אחת מהבעיות הגדולות שכרוכות בהברחת סיגריות אלקטרוניות, כרוכה גם בהיעדר בקרה על טיבן, תכולתן, שכוללת גם כך, עשרות רבות של חומרים רעילים ובין היתר, אצטאלדהיד - חומר רעיל שבריכוזים גבוהים מעלה דרמטית את הסיכון לסרטן. נמשיך בטולאון - חומר שמשמש להמסת שרפים מלאכותיים, צבעים, דיו, לכה, גומי ועוד. הטולואן משמש גם כחומר מוצא לחומר הנפץ, TNT ולחומרים פלסטיים כגון פוליאורטילן. דו"ח שפרסם משרד הבריאות בשנת 2021 , מראה כי לאחר שחלה ירידה משמעותית בעישון בקרב בני נוער, בשנים האחרונות חלה עליה תלולה :כרבע מבני הנוער עישנו סיגריה אלקטרונית, אולי מתוך מחשבה שגויה שהיא מזיקה פחות מסיגריה רגילה.

"מכירת סיגריה אלקטרונית מוברחת, שגרמה לנזק פיזי למשתמש בה, יכולה לסבך כהוגן את המוכר, ואם יצליחו לשים את היד על המבריח - גם עליו", מציין עו"ד אסף ורשה, מומחה בדיני ביטוח ונזיקין. לדבריו, מרבית הפיצוציות לא רוכשות ביטוח חבות מוצר שנותן מענה למקרה בו פגם במוצר הוביל לנזק, אולם אף אם כן, בהינתן כי מדובר על סיגריה מוברחת - חברת הביטוח יכולה להערים קשיים ובמקרים מסוימים, אף להסתייג ממתן כל כיסוי, מה שיותר את בעלי העסק להתמודד בכוחות עצמו עם התביעה".

עו"ד אסף ורשה. שחר כלב,
גם המוכר יכול להסתבך כהוגן. עו"ד אסף ורשה/שחר כלב

סוגיית הסיגריות האלקטרוניות, בין המוברחות ובין אלו שמגיעות לישראל בדרכים כשרות, עלתה לתודעה הציבורית לאחרונה בעקבות מותו של מידן קרס ברוך ז"ל בן ה־16. משרד הבריאות החליט להשקיע בקמפיין ייעודי שיתמקד בסכנות הסיגריה האלקטרונית , שיתוקצב בכמיליון וחצי שקלים ויתמקד בהסברה מקיפה להורים ולבני נוער. בין השאר, המיזם יכלול פעילות עם משפיעני רשת וייעשה בשיתוף משרד החינוך, הנהגת ההורים, מועצת התלמידים הארצית ושותפים נוספים.

אין ספק שיש למדינה אינטרס מובהק להתמודד עם הבעיה של העישון ככלל, ושל הסיגריות האלקטרוניות בפרט. על פי הסקירה העדכנית ביותר של משרד הבריאות, הערכת העלות הישירה והעקיפה של נזקי העישון למערכת עומדת על כ-1.7 מיליארד שקל בשנה, עלויות עקיפות נוספות הנגרמות כתוצאה מהפסדי פרודוקטיביות של אובדן כושר עבודה וימי מחלה מוערכים בכ-1.9 מיליארד שקל, וערך אובדן חיי האדם, בחישוב ממוצע של כ-10 מיליון שקל לכל אדם כפי שמקובל במדינות ה-OECD מגיע לכ-8 מיליארד שקלים לשנה, ובסך הכול עלויות העישון הישירות והעקיפות למשק מוערכות בכ-12.8 מיליארד שקל לשנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully