וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחדל החשמל: עשרות אלפי חרדים עשו את השבת בלי מזגן

עודכן לאחרונה: 30.7.2023 / 14:43

עשרות אלפים, בעיקר בשכונות חרדיות, סבלו מהפסקות חשמל ממושכות במשך סוף השבוע. מנכ"ל חברת החשמל: "אני לא יכול להבטיח שלא יהיו יותר הפסקות חשמל. איך אפשר לתפקד כשיש מעליך רגולציה ובירוקרטיה בלתי אפשרית?"

טכנאי מזגנים. ShutterStock
תקלה ברשת החשמל היא מכה קשה בשיא הקיץ, אבל עבור אוכלוסיה שלא זמינים לה פתרונות כמו יציאה משפחתית לים, לבריכה או לקלנוע הממוזג, היא מכה קשה שבעתיים/ShutterStock

היה לכם חם בסוף השבוע האחרון, עד כדי כך שישבתם מתחת למזגן, מציצים החוצה דרך החלון , אבל לא מעזים לצאת? לתושבים רבים בבני ברק, בית"ר עילית לבית שמש, לא היה את המזל הזה.

עוד לפני כניסת השבת, בשעות הכי עמוסות בשבוע, היו כמה הפסקות חשמל, עד לקריסתה המוחלטת שנמשכה עמוק לתוך השבת, עד שצוותי חברת החשמל הצליחו להתגבר עליה, באישור הרבנים.

הפסקת חשמל ביום קיץ לוהט עלולה להיות חוויה מאוד לא נעימה לכל אחד. בקרב הציבור החרדי היא קשה במיוחד: כמויות של מזון לכל המשפחה נאגרות במקרר ונמצאות בסכנת קלקול ובהיעדר יכולת להיכנס למכונית, לנסוע לים או לבריכה ולהתקרר כמה שעות בצל עד שיחודש הזרם או לקפוץ לקניון הממוזג ולקולנוע, אין אלא לסבול ולקוות לטוב.

מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל, בכנס מנכ"לים ומזכירים ברשויות המקומיות. מלון מלכת שבא, אילת. יוד צילומים,
מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל. אין לו בשורות לציבור והוא לא יכול להבטיח שמדובר בהפסקת החשמל האחרונה לעונה/יוד צילומים

יותר מ-40 תקלות בבית שמש

מאיר שפיגלר, מנכ"ל חברת החשמל, מאשים בתקלות הקשות את עודף הרגולציה והבירוקרטיה ובעיקר את רשות החשמל וחברת "נגה" שמנהלת את רשת החשמל.

"בשבועות האחרונים יש הפסקות חשמל באזורים של שומרי שבת, שהם יש ריבוי של חיבורים פיראטיים ופיצול דירות", אומר שפיגלר, "בגלל שהם צורכים יותר אנרגיה בימי שישי לקראת כניסת השבת. במשך עשרות שנים הרגולטורים לא נתנו את דעתם על הצורך לשדרג ולהגדיל את קיבולת האנרגיה שתאפשר להזרים יותר חשמל במערכת ההולכה.

"מצד אחד יש צריכת אנרגיה עודפת, ומהצד השני רשת שלא שודרגה והותאמה להיקף האנרגיה הנצרך, וכך קורה ששנאים נשרפים, החיבורים הרגישים בין קו לקו לא עומדים בחום ובעומס. בשנה האחרונה יש יותר הפסקות חשמל בגלל הגורמים שמניתי ואליהם נוסף מזג האוויר הקיצוני.

לכן רחובות בבני ברק, שכונות בבית שמש, ביתר עילית, ירושלים, הישוב החרדי תפרח בדרום, ותל שבע, סבלו מרמה גבוהה מאוד של תקלות. בבית שמש היו יותר מ- 40 תקלות בבת אחת, מספר עצום שאני לא זוכר כמוהו.

"צוותים של חברת חשמל יצאו לשטח ותיקנו תקלות מהלילה עד הבוקר, אנשים עזבו את המשפחות שלהם כדי לסייע לאזרחים שנשארו בלי חשמל. ואני רוצה להדגיש, שדיברתי עם עשרות תושבים כועסים בישובים האלה וביקשתי מהם לשים את הרגשות בצד. הסברתי שאין לנו שום אינטרס שיהיו הפסקות חשמל. אנחנו רוצים רשת מתפקדת, כדי שנוכל להשקיע בפיתוח הרשת ולא בתחזוקה ובתיקון התקלות".

זאת אומרת, שהתושבים החרדים צריכים להצטייד בקיץ הקרוב בגנרטורים, כי הם ימשיכו לסבול מהפסקות חשמל ארוכות כאלה.
"אני לא יכול להבטיח שלא יהיו יותר הפסקות חשמל. אבל איך אפשר לתפקד כשיש מעליך רגולציה ובירוקרטיה בלתי אפשרית? אנחנו תחת רשות החברות, רשות החשמל, חברת נגה, משרד האנרגיה, אגף תקציבים. אבל הטענות שלי מופנות בעיקר נגד חברת נגה ורשות החשמל. לא יכול להיות שהם לא משחררים פרויקטים שיכולים למנוע מהרשת לקרוס. מעל ל - 30 שנים הם לא נתנו אישור לחברת חשמל לשדרוג המערכת וכדי שזה יקרה, אני חייב שיהיו לי אישורים ותקציבים שאין לי".

כמה כסף צריך כדי לשדרג את המערכת בישובים האלה?
"מיליארדי שקלים. פתאום רשות החשמל התעוררה והחליטה להקצות 24 מיליארד שקלים עד שנת 2030, איפה הם היו לפני עשרות שנים? מחברת נגה, שהתחילה לפעול לפני שנתיים, אני צריך לבקש אישורים על כל צעד ושעל, על ניתוק קווים כדי לתקן תקלות, להגדיל קיבולת, לחבר עוד שנאים. אבל הציבור לא מכיר אותם. הוא מכיר רק את חברת חשמל וזה פשע. פשוט פשע.

"האנשים שלנו עושים ככל שביכולתם, אבל יש אחרים שנמצאים במגדל השן, במשרדים, ולא מבינים מה זה להיות בשטח, לרכוש ציוד, לקבל את החלקים הנדרשים. אנחנו עושים הכל כדי למזער את הפסקות החשמל ולתת מענה איכותי ושוטף לתושבים, זאת שליחותנו וזה רצוננו. אבל עם כל הכבוד, אני לא יכול לעשות דברים יש מאין. זה מה שקורה כשיש עודף מטורף של רגולציה ובירוקרטיה. זה הורס כל חלקה טובה ומי שסובל אלה האזרחים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך הופכים אריזת פלסטיק לעציץ?

בשיתוף תאגיד המיחזור תמיר
חרדים בבני ברק. מרץ 2015. ראובן קסטרו
רחוב בבני ברק. בגלל פיצולי דירות וחיבורים פיראטים לרשת החשמל?/ראובן קסטרו

"מאשים את כל העולם בבלגאן עם החרדים"

גורם בכיר בשוק החשמל, דוחה את טענותיו של שפיגלר ומכנה אותן, "שטויות". "רשות החשמל אישרה את כל תכנות הפיתוח שחברת חשמל ביקשה ונענתה בחיוב להשקעות ברשת.

שפיגלר מאשים את כל העולם בגלל שהיה לו בלאגן עם החרדים בשבת. הרשות עובדת על תכנית פיתוח אגרסיבית, שלחלקה חברת חשמל התנגדה בגללה קושי בביצוע, וזה בנוסף לתכניות שיצאו לפועל ולא בוצעו על ידה.

"אף אחד לא רוצה שחברת החשמל תשקיע ביצור. גם הרשות וגם נגה מתעדפות השקעות ברשת, ובכלל, מאיפה שפיגלר הביא את הצורך באישורים על כל צעד ושעל? הוא לא צריך לקבל אישור מאף אחד כשהוא רוצה לבצע פרויקט בתוך הערים. יש להם תמריצים ותקציבים, הם רק צריכים לדעת לנהל את זה".

מחברת נגה נמסר: "חברת נגה כמנהל המערכת, אחראית לניהול ותפעול מערכת ההולכה. תחנות משנה ושנאיי עומס בקווי מתח גבוה ומתח נמוך הם באחריות ניהולית ותפעולית של חברת החשמל.

מבדיקה שערכנו, לא התקבלה שום פנייה מפיקוח ההולכה של חברת החשמל להוריד עומסים במהלך סוף השבוע".
.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully