וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם סכסוך בין שתי מנהלות הוא שגרם לעיצומים בנתב"ג?

עודכן לאחרונה: 6.8.2023 / 13:30

תקרית חמורה נרשמה ביום שישי בנתב"ג כאשר מאות נוסעים שנמאס להם לחכות לפריקת המטען שלהם פרצו לשטח האווירי וסיכנו את בטיחותם. אבל האם ההשבתה הייתה על רקע של מחסור בכוח אדם, כפי שטוענים נציגי העובדים? בדקנו - והממצאים מדהימים

נוסעים אוספים את מזוודותיהם משטח המראת המטוסים בנתב"ג, 4 באוגוסט 2023. לפי סעיף 27 א', אתר רשמי
נוסעים מתוסכלים שנכנסו אל השטח התפעולי כדי לחפש את מזוודתויהם. נתב"ג ביום שישי/אתר רשמי, לפי סעיף 27 א'

לנוסעים שנחתו בשישי האחרון בצהריים בנתב"ג, חיכתה קבלת פנים מהגיהינום: במקום להיזרק בשמחה לחום הישראלי המהביל ולהספיק לעשות עוד כמה קניות לשבת, הם מצאו את עצמם עומדים ליד המסוע הריק, לא מבינים מה קורה. אחרי חצי שעה של המתנה חסרת תכלית, התחילו העצבים ובחלוף שעה הבינו שמישהו ברשות שדות התעופה החליט לשבות ולהפסיק לפרוק מזוודות, בלי להודיע לאף אחד.

מה שהתחיל בתשע בבוקר, הפך לכאוס ששם בכיס הקטן את המחאות שנערכו בנמל התעופה לפני כמה שבועות (שלא ממש פגעו בהתנהלות השוטפת של השדה). בעקבות ההשבתה הבלתי מוסברת, נוסעים זועמים השתוללו, חלקם נכנסו לתוך השטח האווירי, האסור לכניסת נוסעים מחשש לבטיחותם והסתובבו ביו העגלות העמוסות במזוודות, תוך שהם מנסים לאתר את המזוודות שלהם...

יום השיבושים: הפגנה נגד המהפכה המשפטית נתב"ג . 11 ביולי 2023. ראובן קסטרו
אפילו המחאה נגד החקיקה המשפטית לא הצליחה לשבש את הפעילות בנתב"ג כמו כמה שעות של "שביתה איטלקית"/ראובן קסטרו

מה היקף המחסור בעובדים?

לתקשורת נמסר כי השביתה הפתאומית פרצה לכאורה בגלל מחסור חמור בכוח אדם, אלא שלוואלה נודע כי הסיבה לשביתת הפתע הזו, שוועד העובדים של הנמל מתכחש לה עד לרגע זה, קשורה לסכסוך בין שתי עובדות - ולתגובה קשה כלפי אחת מהן על ידי מנכ"ל הנמל. פרשה שממחישה את הקלות הבלתי נסבלת שבה ועד עובדים יכול לעצור את העבודה ולגרום סבל ועוגמת נפש לנוסעים.

נחזור לטענה הרשמית: כזכור, הדיווחים הראשונים היו על שביתת פתע של ועד העובדים ללא הסכמה, אבל גם בוועד וגם בהנהלת השדה הכחישו אותם, והסבירו שהם נבעו "מלחץ נקודתי בשל מחסור כבד בעובדים שגרם לעיכובים". רק כעבור שעות ארוכות, לקראת אחה"צ, ה"לחץ" נרגע והעמסת ופריקת המזוודות חזרה לשגרה.

על פניו ההסבר נשמע הגיוני: אוגוסט הוא אחד החודשים הכי עמוסים בנתב"ג, והעומס מגיע לשיא בימי שישי.

כך קרה שתוך דקות של עיכוב, מאות נוסעים מטיסות שונות החלו בהמתנה ללא תכלית, והשמועות על השבתה איטלקית התעופפו באוויר. על פי נתוני רשות שדות התעופה, עברו ביולי 2.534 מיליון נוסעים בטיסות בינלאומיות, 20% יותר מאשר ביוני, כשמתחילת השנה עברו בו 13.5 מיליון, עם צפי לכ - 25 מיליון נוסעים עד סוף השנה.

נזכיר שבקיץ שעבר, הראשון אחרי הסרת הגבלות הקורונה, המחסור בעובדים, על פי הרשות בין 300 ל- 500, גרמו לתורי ענק בצ'ק אין בואכה השיקוף הבטחוני, מה שהביא לעומסים בלתי נסבלים, דחיות, עיכובים, ביטולי טיסות ומזוודות אבודות.

בוועד העובדים טוענים שחסרים כרגע 250 עובדי תפעול - לכאורה סיבה מספקת כדי לנקוט צעדים ארגוניים, אך לפי הנתונים שהגיעו לידי וואלה, המחסור בעובדים עומד נכון לעכשיו על 87 עובדים בלבד, מספר שלא אמור לפגוע בהתנהלות הסדירה של נמל התעופה.

אז מה גרם לשביתה? האמת היא שקשה להאמין, אבל סדרה של בדיקות מעלה סיבה אחרת לגמרי.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו
אודי בר עוז סמנכל מבצעים רשות שדות התעופה בועידת ישראל לתעופה, גלבוע 4, איירפורט סיטי, 2 במאי 2018. ראובן קסטרו
אודי בר עוז, מנהל נתב"ג. על פי תכתובות שהגיעו לוולאה, הורה להפסיק את העבודה מול אחת המנהלות - מה שגרם בסופו של דבר להשבתה הלא מתוכננת/ראובן קסטרו

מה הביא להשבתה?

מה שהביא לעיכובים בפריקת המזוודות, הוא, לכאורה, סכסוך בין מנהלת באגף התברואה לאחראית על רישוי עסקים בנתב"ג, שהיא גם קרובת משפחתו של רב ידוע.

אחראית הרישוי, כפי שנכתב בפנייה להנהלה, המצויה בידי וואלה, התנהלה באופן "לא מקצועי ומניפולטיבי" (כלשון הפניה). בעקבות כך הודיע מנהל נתב"ג, אודי בר עוז, שנמל התעופה לא עובד איתה יותר והכל יעבור דרך ראש אגף איכות סביבה וראש אגף מבנים. זאת ועוד. מהעובדת נשלל אף האישור אישור הכניסה לטרמינל.

על פי הידוע לוואלה, תגובת הנהלה הקפיצה את הוועד, שיצא להשבתה איטלקית. לטענת גורמים בשדה, יו"ר הועד, פנחס עידן, לא ענה לטלפון, ואת המשא ומתן ניהלו כמה ממקורביו.

אלא שבכך לא תמה הסאגה: גורמים בנתב"ג אמרו לוואלה, שבמהלך סוף השבוע ולאחר ששרת התחבורה, מירי רגב (שרק לפני כמה שבועות שיבחה את פעילותו המופתית של נתב"ג), שמעה את השתלשלות הדברים וזעמה, הבינו בוועד שהלכו צעד אחד רחוק מדי ונסוגו מעמדתם הניצית.

היו גם שתהו לגבי עיתוי השביתה הפתאומית, בתקופה שבה מתנהל מו"מ מתקדם על "הסכם מפעלי" חדש, כלומר - התאמות של ההסכם הקיבוצי שנחתם עם ההסתדרות לדרישות ועדי העובדים.

שרת התחבורה מירי רגב, נמל התעופה בן גוריון. תומר נויברג/פלאש 90, Dmitry Pistrov/Getty Images, עיבוד תמונה
שרת התחבורה, מירי רגב, על רקע נתב"ג. על פי הידוע, רק כשהיא זעמה על השבתת הפתע, הבינו המארגנים כי הלכו צעד אחד רחוק מדי. מנכ"ל משרדה בודק את האירועים החמורים/עיבוד תמונה, תומר נויברג/פלאש 90, Dmitry Pistrov/Getty Images

החקירה והתגובות

ברגעים אלה ממש מתנהלת בדיקה רשמית של האירוע החמור, על ידי מנכ"ל משרד התחבורה, שמתכוון לפעול כנגד מי שפגע במאות נוסעים כלאחר יד.

בוועד העובדים, שם מכירים היטב את פרטי הסכסוך בין שתי המנהלות, אך מכחישים שהוא זה שגרם להשבתה, דוחים את הטענות: "זהו שקר מוחלט. מדובר בהוצאת דיבה ואנו נפעל בהתאם".

מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה: "ביום שישי היה עיכוב בפריקת והעמסת מזוודות. הנושא טופל ונתב"ג חזר לפעילות שגרתית".

"לא ידוע לנו על המקרה המתואר", אומר עו"ד אייל ידין, יו"ר איגוד עובדי התחבורה בהסתדרות. "העומס החריג שאתו מתמודדים העובדים בתקופה הנוכחית יכול להביא לעיכובים בלתי צפויים. חשוב להדגיש כי ההערכות של רשות שדות התעופה, מדברות על 2.8 מיליון נוסעים הצפויים לעבור בנתב"ג במהלך אוגוסט בלבד.

גם בימים חמים אלה, העובדים המסורים עושים את עבודתם מסביב לשעון, על אף המצוקה בכוח האדם. הקשר בין העובדים להנהלה חזק, אבל על רשות שדות התעופה להיערך להשלכות של מחסור בעובדים, על מנת למנוע פגיעה בציבור הנוסעים".

כאמור, מהפרטים המצויים בידי וואלה עולה כי המחסור בעובדים אמנם קיים, אך הוא קטן משמעותית מכדי לגרום לעיכובים - בוודאי בסדר גודל שכזה - בעבודת הנמל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully