וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם שר האוצר החליט לשרוף את המדינה?

עודכן לאחרונה: 8.8.2023 / 14:24

כאילו לא מספיק חם ומתוח, החליט סמוטריץ' לשפוך בנזין על ההוויה הישראלית הלוהטת. כל אנשי המקצוע - מאנשי האוצר ועד לגורמי הביטחון - מתריעים שהקפאת הכספים לרשויות הערביות היא אומללה, אבל לשר שנלחם על הבייס שלו לא אכפת. על הדרך קיבלנו כבונוס גם שיעור בגזענות

הסתודדיות במליאת הכנסת לקראת ההצבעה על ביטול חוק עילת הסבירות 24 ביולי 2023. רויטרס, עיבוד תמונה
הפירומן שלוחש על אוזנו של ראש הממשלה. מילא שהוא מתעלם מאזהרות בכירי הכלכלנים בעולם, אבל מה עם האזהרות של צחי הנגבי, ראש המל"ל ושר הפנים, משה ארבל?/עיבוד תמונה, רויטרס

שר האוצר החליט לשרוף את המדינה. כאילו אין מספיק אש ברחובות בגלל הרפורמה המשפטית וחשש מבעירה בגבול עם לבנון ועזה, בצלאל סמוטריץ' נחוש לזרוק גפרור על חבית הנפט הסדוקה מהזנחה ופשע בחברה הערבית, ועל הדרך להוסיף גם בקבוק תבערה לכיוון הפלסטינים וערביי מזרח ירושלים, כי אם עושים משהו, אז שיהיה עד הסוף.

החלטתו "להקפיא" את מענקי האיזון בסך 300 מיליון שקלים לרשויות המקומיות הערביות, שנמצאות בגירעונות עצומים, היא לא פחות ממטורללת. מדובר בכסף שאמור לשמש את התושבים כדי לפנות את הזבל ברחובות ולפתוח את שנת הלימודים כסדרה, שלא לדבר על תשלומי התחייבויות קודמות שלקחו על עצמם בהסתמך על המענקים.

ומה נאמר על ההחלטה לא להעביר 200 מיליון שקלים לעידוד ההשכלה הגבוהה במזרח ירושלים, כסף שנועד לסייע להרגעת השטח או סיוע לרשות הפלסטינית, כדי שלא תקרוס כלכלית?

כמו שלא הקשיב לגדולי הכלכלנים בארץ ובעולם, שהתריעו בפניו על נזקיה של החקיקה המשפטית - ואף יצא נגדם בבוטות, כך הוא דחה בבוז את פנייתו של ראש המל"ל, צחי הנגבי, לא בדיוק פעיל שמאל קיצוני, שניסה להסביר לו את חשיבות העברת הכסף למזרח ירושלים ואת תחינתו של שר הפנים, משה ארבל, גם הוא לא בדיוק איש מרצ, שביקש להעביר את מענקי האיזון לרשויות הערביות, כדי לאפשר להם את המינימום לניהול חיים תקין.

מבקר המדינה, מתניה אנגלמן בכנס הגזברים באילת. צילום: יוסי זליגר, אתר רשמי
דו"ח מבקר המדינה מלמד איך נוהגות גם רשויות מקומיות ביישובים יהודיים בכספי ציבור. למה לא להקפיא גם את תקציביהן?/אתר רשמי, צילום: יוסי זליגר

כסף לטרור?

הטיעון של סמוטריץ' שלא להעביר את הכספים לרשויות הערביות, הוא שומט לסת. "פעמים רבות", אמר, "הכספים עוברים לארגוני פשע וטרור. צריך להקים מנגנון פיקוח שיוודא שהכסף מגיע למקומות הנכונים". אני לא פוסלת את דבריו של השר על הסף, שכן ישנם כספים שמתגלגלים לארגוני פשע בחברה הערבית.

אם זה הפרמטר להעברת כספי איזון לרשויות מקומיות, עליו לשלול אותם גם מלא מעט רשויות מקומיות יהודיות, שראשיהן עברו על החוק, הונו, גנבו, ועשו קומבינות, חלקן אפילו עם ארגוני פשיעה.

רשימה חלקית, לעיונו של שר האוצר: צבי בר, ראש עיריית ר"ג לשעבר, שקיבל שוחד של שני מיליון שקלים מיזמי נדל"ן, שלומי לחיאני, ראש עיריית בת ים לשעבר, שהורשע בשלוש הפרת אמונים, שלא לדבר על הליכים שמתנהלים נגד רמי גרינברג, ראש עיריית פ"ת, וראש עיריית חדרה, צביקה גנדלמן. האם אפשר לכנות זאת פשע? או שמא השר מכוון רק לפושעים עם שם ערבי כמו "אבו לטיף". האם פשע יהודי שונה מפשע ערבי?

זה המקום להזכיר, שחברו של שר האוצר לקואליציה, השר לביטחון לאומי הוא זה שאמור למנוע מארגוני הפשיעה לפעול, כדי שלא יוכלו להשתמש בכסף שאמור להיות מופנה לאזרחים ערבים שומרי חוק. כך שבעצם, סמוטריץ' מודה שהממשלה שבה הוא חבר ומי שרץ עמו ברשימה משותפת בבחירות, לא עושים את עבודתם כיאות.

ובואו נדבר רגע על הפיקוח. דו"ח מבקר המדינה משנת 2022, קבע שב- 14 מתוך 21 הרשויות שנבדקו, בהן מתגוררים מחצית מתושבי מדינת ישראל, הייתה לפחות הונאה או מעילה אחת בין השנים 2021 ל- 2023. אומדן הנזק התקריות האלה עמד על כמעט עשרה מיליון שקלים. המבקר מצא שהרשויות המקומיות לא צריכות לדווח למשרד הפנים על מקרי מעילה או הונאה.

זאת אומרת, שברוב הרשויות, ביניהן אלה שמקבלות מענקי איזון, אין פיקוח על הכסף שעובר אליהן, ואולי הגיע הזמן לעצור את התקציבים לכל הרשויות עד שהדבר יתוקן. מה גם, שאם סמוטריץ' חרד כל כך שכספי המדינה לא יעברו לארגוני הפשע, הוא מוזמן לפקח עליהם בעצמו, באמצעות המשרד שבראשו הוא עומד.

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM
מנסור עבאס במליאת הכנסת, 5 במרץ 2023. אריק מרמור, פלאש 90
די לבלבל את הציבור נוקט שר האוצר בטקטיקה חדשה וטוען שבכלל לא מדובר במענקי איזון, אלא בכספים קואליציוניים, תוספתיים, שהובטחו לערבים על ידי מנסור עבאס. בדקנו - זה שקר/פלאש 90, אריק מרמור

השקר על עבאס

כדי לבלבל את הציבור נוקט שר האוצר בטקטיקה חדשה וטוען שבכלל לא מדובר במענקי איזון, אלא בכספים קואליציוניים, תוספתיים, שהובטחו לערבים על ידי מנסור עבאס.

מדובר ב(עוד) שקר. האוצר מחויב להעביר כספי איזון לרשויות המקומיות שאושרו בתקציב המדינה, ואם הוא לא עושה כן, הוא עובר על החוק. זאת הסיבה שסמוטריץ' ברר את מילותיו בקפידה, ככל הנראה אחרי יעוץ משפטי שקיבל, ואמר הוא "מקפיא" את הכספים ומונע כרגע את העברתם, ולא שולל אותם באופן גורף
, עד שיוקמו מנגנוני הפיקוח המתאימים שיבטיחו שהכסף יגיע לייעודו.

כך הוא פועל על פי החוק ויכול למשוך את הזמן כאוות נפשו. הוא גם לוקח בחשבון שהשבתת מערכת החינוך הערבית הרי לא תזיז לאף אחד, ולכן הם יכולים מצידו לשבות לנצח, ובנוסף גם שהרשויות היהודיות לא יצטרפו להשבתה כזאת רגע לפני הבחירות המקומיות. אף אחד מראשי הערים לא ייקח סיכון כזה, שעלול לעלות לו בכיסאו.

אז מה כן? סמוטריץ', שמאותגר מימין על ידי חברו-יריבו איתמר בן גביר, נלחם על הבייס שלו במעשים קיצוניים ומופרכים, שלא היו עולים על הדעת של אף שר אוצר שמתכתב עם המציאות.

גם מי שקיפוח אזרחים ערבים תמימים אינו מדיר שינה מעיניו, צריך להבין שמדובר במעשה נפשע, שעלול לגרום לקטסטרופה. אם תפרוץ הדליקה ששר האוצר אולי מייחל לה, היא תעלה לכולנו הרבה יותר מ- 200 מיליון שקלים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully