וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישום נגד שטראוס: אותתה למתחרות שהיא שוקלת להעלות מחיר

עודכן לאחרונה: 22.8.2023 / 8:11

רשות התחרות הודיעה כי תזמן את שטראוס לשימוע בטרם הגשת כתב אישום בעבירה של "הסדר כובל". על פי הרשות, שטראוס השתמשה במסרים בתקשורת כבלון ניסוי שמטרתו לאותת למתחרות כי היא שוקלת העלאת מחיר - ובכך עברה על החוק. הערכה: גורמים נוספים בענף יוזמנו לשימוע בקרוב

מפעל שטראוס, כרמיאל
עופרה שטראוס, יו"ר קבוצת שטראוס, מנכ"ל הקבוצה. מיכאל גלעדי, מיכאל גלעדי/פלאש 90, עיבוד תמונה
יו"ר שטראוס, עופרה שטראוס, על רקע המפעל. ההערכה: עוד גורמים שנחקרו בפרשה יוזמנו בקרוב לשימוע לפני הגשת כתב אישום/עיבוד תמונה, מיכאל גלעדי, מיכאל גלעדי/פלאש 90

רעידת אדמה בעולם המזון. כפי שנכתב לראשונה באתר וואלה, רשות התחרות הודיעה כי היא מזמנת לשימוע טרם הגשת כתב אישום את חברת שטראוס ונושאי משרה בכירים בה בגין עבירת ניסיון להסדר כובל.

כרגע זומנה רק שטראוס לשימוע, אך על פי הידוע לוואלה, בקרוב יזומנו עוד חברות ובכירים שנחקרו בפרשה לשימוע בטרם הגשת כתבי אישום נוספים. בשטראוס דוחים את הטענות ומציינים כי הם בטוחים שלאחר שתשמע עמדת החברה ובכיריה, יסגר התיק נגדם (תגובה מפורטת בסוף הכתבה).

הרשות הודיעה היום לחברת שטראוס גרופ בע"מ, למנכ"ל החברה לשעבר ולסמנכ"ל הכספים בה, על כוונתה להגיש כתב אישום נגדם, וכי עומדת בפניהם האפשרות להעלות את טיעוניהם במסגרת הליך שימוע בטרם הגשת כתב אישום. ההודעה בדבר השימוע באה בעקבות חקירה מורכבת שניהלה מחלקת החקירות ברשות התחרות ביחס לחשדות לעבירות של ביצוע הסדרים כובלים בניגוד לחוק התחרות באמצעות התבטאויות פומביות.

כתב החשדות מתייחס לכך שתחום אספקת, שיווק והפצת מוצרי המזון בישראל מאופיין בריכוזיות גבוהה, ומספר מצומצם של ספקים בעלי נתח שוק גדול שולטים בחלקו הניכר, וכן למעמדה של שטראוס כאחת מספקיות המזון הגדולות בישראל וכבעלת מונופולין בענפים שונים בתחום המזון.

עופרה שטראוס, יו"ר קבוצת שטראוס, מנכ"ל הקבוצה, גיורא בר דעה, מנכ"ל שטראוס ישראל, אייל דרור,בתדרוך עיתונאים, 28 באפריל 2022. אבשלום ששוני, פלאש 90
בכירי שטראוס בעת התחלת חקירת רשות התחרות: מימין מנכ"ל הקבוצה לשעבר, גיורא בר דעה ומשמאל מנכ"ל שטראוס-ישראל לשעבר, אייל דרור/פלאש 90, אבשלום ששוני

על פי כתב החשדות, שטראוס, שהינה חברה ציבורית, פרסמה במאי 2021 את הדו"ח הרבעוני הראשון לשנה זו, במסגרתו הודיעה כי לאור העליות במחירי חלק מחומרי הגלם ובמחירי התובלה הימית, היא נערכת לאפשרויות שונות, ובמקרים מסוימים תבחן עדכון מחירי מכירה.

במקביל לפרסום הדו"ח שטראוס פרסמה גם הודעה לעיתונות, במסגרתה הודיעה כי החברה עוקבת אחר השפעות עליית מחירי התשומות ובוחנת תכניות ודרכי פעולה, לרבות מדיניות המחרה.

לכך נלוו מסרים פומביים נוספים במסגרתם הודיעה שטראוס כי היא בוחנת לעומק העלאת מחירים וטרם קיבלה החלטה. מסרים פומביים אלו הועברו על אף שלא התקיים בחברה דיון של ממש בצעד של העלאת מחירים, ועל אף שלשיטת שטראוס היה מדובר באפשרות זניחה ושולית מבחינת השפעתה על שטראוס בישראל לעומת תכניות עסקיות אחרות.

שטראוס פעלה כך על אף החשש שעלה בחברה כי תשלם על התבטאויות אלו מחיר ציבורי שיתבטא בסיקור תקשורתי שלילי, פגיעה במוניטין החברה וירידה בביקוש הצרכנים למוצריה, בפרט בשל העובדה כי היא החברה הראשונה בתחום המזון שתתבטא בנושא. שטראוס אף העריכה כי העלאת מחיריה עלולה להביא לתגובה שלילית בקרב הציבור ולפגוע בה מבחינה ציבורית ותחרותית.

על פי כתב החשדות, שטראוס השתמשה בדו"ח, בהודעה לעיתונות ובמסרים הנוספים שפרסמה כבלון ניסוי שמטרתו איתות לספקי המזון הגדולים, ובפרט למתחרותיה, על רצונה להגיע להסדר של העלאת מחירים. על כן שטראוס נחשדת בניסיון להגיע להסדר כובל להעלאת מחיר.

מדובר בימים מטלטלים עבור יצרנית המזון הוותיקה מנהריה. לאחר שהודיעה כי היא משהה את פרסומיה בערוץ 14, עקב מה שנראה לכאורה כהבעת תמיכה ברוצח ראש הממשלה רבין, יגאל עמיר. בתגובה הפכה החברה מטרה לחרם צרכנים, בעוד היא מפרסמת דוחות רבעוניים מעולים שמעידים על חצי שנה מוצלחת מאוד.

מכל מקום, יש לציין כי לוואלה נודע כי במקביל להליך מול שטראוס, מתנהלת חקירה פתוחה נגד גורמים בכירים נוספים בענף המזון והקמעונאות - ובחלט צפויים זימונים לשימועים נוספים נגד מספר דמויות מובילות בתחום.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

שטראוס: בטוחים שיוחלט על סגירת התיק

בחברת שטראוס הגיבו לפרסומים בדבר הזימון לשימוע:

"לא דבק כל רבב בהתנהלות החברה ונושאי המשרה, שפעלו כמצופה מהם ובליווי משפטי צמוד.

אנו סמוכים בוטוחים כי לאחר שהחברה ונושאי המשרה יציגו את עמדתם, תתקבל החלטה מושכלת בדבר סגירתו של התיק"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully