וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ימותו הקנאים: דוח פיץ' מוכיח שכלכלת ישראל חזקה

שלמה מעוז

25.8.2023 / 10:08

המשק הישראלי כמוהו כעוף החול הקם מאפרו ונוסק השמיימה. מול ספקנים ומוחים מבית, הגיעה הסקירה של סוכנות האשראי פיץ' ואשררה את כל מה שמי שאינו מוטה פוליטית ידע כבר מזמן: המשק הישראלי הוא החזק ביותר בעולם

ראש הממשלה בנימין נתניהו,  שר האוצר בצלאל סמוטריץ' , השקת הרכבת הקלה, 17 באוגוסט 2023. ראובן קסטרו
יכולים להיות רגועים. המשק הישראלי פורח למרות כל נבואות הזעם/ראובן קסטרו

עוף החול, במיתולוגיה המצרית הפרעונית (ומשם ליוונית ושאר העמים, כולל היהודית הקדומה), שורף את עצמו, מתכלה, הופך לאפר חסר חשיבות, ממנו שב וקם לתחייה, קושר במצרים העתיקה לאל השמש, רע. על פי המדרש היהודי לא נגזרה עליו מיתה גם אחרי אלף שנים לאחר שחזר לנערותו, כלומר לחיוניות שבנעורים.

משק חזק אמור לעמוד במספר תנאים; חוב נמוך לתוצר (עדיף מתחת ל-60% כפי שאמנת מאסטריכט של גוש היורו קבעה), עודף בחשבון השוטף של המשק, אינפלציה נמוכה - עדיף מתחת ל-3%, כושר החזר של משקי הבית ופירמות לחובותיהם, בנקאות איתנה, גרעון ממשלתי נמוך יחסית ופוטנציאל צמיחה נשען על יסודות איתנים.

חברת דירוג האשראי פיץ' שהותירה דירוג האשראי על כנו A+ מעריכה כי יחס החוב לתוצר יתייצב בסוף השנה סביב 59% ירידה לאחר 60.7% בשנת 2022. לישראל יש נפח פיננסי חזק עם ביקוש טוב לאגרות החוב שלה, הן במשק הישראלי והן מחו"ל, בנוסף לביקוש לחוב הישראלי בקרב יהדות העולם - כך קובעת חברת הדירוג.

בנק ישראל העריך, שבעה חודשים לאחר תחילת ההפגנות בקפלן, כי החוב לתוצר בשנת 2024 יהיה 59%. מדינות הייחוס, המרכיבות את ארגון ה-OECD, היו חולמות להגיע ליחס החוב של ישראל. הממוצע שלהן השנה הוא 95.9% ובשנה הבאה - 95.6%. הגרועה ביותר היא יפן עם 246.9% חוב לתוצר, אחריה יוון 184.1%, ואחריהן פורטוגל עם 109% וצרפת 118.1%. גרמניה, אבן הראשה של האיחוד האירופאי, מציגה יחס של 65%. גם בשנה הבאה לא צפוי שיפור של ממש בגרמניה.

אחת הנקודות החשובות ביותר לגבי חוזקו של משק, אולי החשובה ביותר, הוא העודף בחשבון השוטף שלו ביחס לתוצר. בישראל היה זה ברבע הראשון של השנה 4.5%, כפי שהיה בשנים האחרונות. פיץ' חושבת כי העודף השנה יהיה 3.6%, כמו בשנת 2022. היא משווה את העודף הישראלי לעודף אצל מדינות דומות לישראל עם דירוג אשראי "A". שם זה 0.3%, כן לא טעות, שמינית מאשר בישראל.

הסוכנות מדגישה כי יתרות המט"ח של ישראל שוות ל-13 חודשי ייבוא, כך מודדים, לעומת 4.2 חודשי ייבוא אצל מדינות היחוס של ישראל, אצל מקבילותיה של ישראל היתרות מספיקות לשליש מאשר לישראל. לא זו בלבד מדגישה פיץ', שאכזבה את רואי השחורות, ישראל היא משק שמלווה לעולם נטו 52% מהתוצר שלו לעומת מדינות הייחוס, שם ההפך: הן לווות 5% מתוצרתן.

נגיד הבנק המרכזי פרופסור אמיר ירון. רויטרס, עיבוד תמונה
נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון. פיץ' מזהירה מפני פגיעה בעצמות בנק ישראל - וטוב שכך/עיבוד תמונה, רויטרס

תנו גז

האינפלציה בישראל ירדה ל-3.2% ב-12 החודשים האחרונים, אחרי 4.2% ביוני. במדינות ה-OECD, שעור האינפלציה המדווח האחרון (יוני), היה 5.7%. עיקר החוזקה בפער לטובת ישראל בשיעור האינפלציה הוא מרכיב האנרגיה: ישראל עצמאית אנרגטית, בשל שימוש בגז מקידוחים בים, מה שמאפשר להפחית את תעריפי החשמל.

זוכרים את הקולות של המומחים מטעם עצמם שהתנגדו להוצאת המרבצים מבטן האדמה? בנוסף לכך שר האוצר הקפיא מחירי הבנזין (טעות בשל ירידה בהכנסות הפיסקליות), מה שמונע אינפלציה גבוהה יותר ולמעשה מהווה סוג של אינפלציה כבושה בשוליים. מנגד הירידה במחירי ההובלה מסין עוזרת להפחית את האינפלציה למרות האבטלה החיכוכית ברמה של 3.4% בלבד, בחודש יולי. הבנק המרכזי של ישראל צופה ששיעור האינפלציה בממוצע יהיה השנה 3.5% ובשנת 2024 - 2.4%. כלומר, בשנה הבאה נהיה כבר בתוך היעד של הממשלה, 1%-3%.

בנושא המחירים למשקי הבית, הגיבה הממשלה באיחור, בצעדים כגון קנס אדיר למי שמונע ייבוא מתחרה, צמצום כוחו של מכון התקנים ועוד פעולות היכולות להועיל להפחית את האינפלציה יחד עם הריבית הכבדה על משקי הבית. מנגד פיחות השקל, למרות העודף בחשבון השוטף, יתורגם דרך מנגנון התמסורת להגברת האינפלציה.

בנק ישראל קובע כי אי הוודאות סביב שינויי החקיקה העלתה פרמיית הסיכון של ישראל וגררה לפיחות עודף. להערכת פיץ' האינפלציה תמשיך לרדת, כאשר מחירי הייבוא ירדו יחד עם האטה בצריכה.

בישראל יש הון מספיק לספוג עלייה בשעור הלוואות שאינן עומדות ביעדי התשלום, הלוואות שהבנקים או נותני אשראי חוץ בנקאי ייאלצו למחוק. לא זו בלבד, קובעת פיץ', מערכת הבנקאות של ישראל מצוידת היטב בהון עצמי להתמודד עם הפרשות לחובות מסופקים בשל הנחיתה הרכה של המשק. לדבריהם, זה בעיקר בגלל ענפי ההייטק והבינוי. נוסיף כי רווחי הבנקים מאמירים לגבהים לא מוצדקים בגלל המבנה הדואופולי של המערכת: פועלים-לאומי.

פרט לעושק הבא לידי ביטוי בין הרבית שהבנקים מחייבים למה שהם נותנים ללקוחותיהם, בין הדביטורית לקרדיטורית, הירידה להפרשה לחובות רעים רק מצביעה על חוזקו של המשק הישראלי. בנק ישראל אומר כי המערכת הפיננסית בישראל נותרה יציבה בחצי הראשון של השנה, כולל חברות הביטוח. כריות הבטחון שצברו משקי הבית והתאגידים, הגבירו עמידותם בפני זעזועים פיננסיים פוטנציאליים.

הגרעון הממשלתי בשנה האחרונה (נתוני יולי) היה 1%, כלומר לפי היעד הממשלתי. פיץ' טוענת כי הגרעון התקציבי יעלה השנה ל-1.6% בעיקר בגלל ירידה בפעילות ענפי ההייטק והבינוי ובשנת 2024 הגרעון כבר יטפס ל-2.4%.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
הפגנת ההייטקיסטים ברחוב קפלן בתל אביב, שבוע שני באותו מקום.. ינון שלום יתח
הפגנת עבודי הייטק: אין בריחת מוחות בגלל הרפורמה, קובעת פיץ', אבל מי שכן יברח - יתחרט, שכן בישראל יהנו מפירות הפריחה כפי שלא ידעו באף מקום אחר בעולם/ינון שלום יתח

מיסים וגירעון

נציין כי רשות המיסים הדגישה בדו"ח האחרון שלה כי מגמת הירידה בהכנסות ממסים, בעיקר בגלל ענף הבנייה, נבלמה, עתה מגמת ההכנסות של המדינה ממסים נמצאת עדיין מעבר למגמת ארוכת הטווח של המשק. בין הגורמים לעליה בגירעון נמצא התשלום לעובדי הסקטור הציבורי, שיתפרס לאורך שש שנים, ממנו עלייה של 1.9% כבר השנה.

בנק ישראל צופה גרעון תקציבי של 1.3% השנה וגרעון של 1.5% בשנת 2024. במדינות ה-OECD צפוי השנה גרעון תקציבי של 2.9% ובשנת 2024 2.2%. פיץ' מצביעה על נקודת התורפה של המשק, וקובעת חלק מהגידול בגרעון המשלתי נובע מהעברות, הכוונה לתשלומים, לקבוצות בעלי שעור תעסוקה נמוכים, כלומר בשפה גלויה, חרדים.

התוצר הישראלי עלה ברבע השני של 2023, בשעור שנתי של 3% לעומת קונצנזוס של 2.3% ולאחר עליה בשעור שנתי של 2.9% ברבע הראשון של השנה. בחישוב רבע שנה לעומת הרבע המקביל בשנת 2022 התוצר של ישראל הציג את העלייה המרבית מבין מדינות הייחוס (על פי הלמ"ס), למעט ליטא. התוצר של ישראל היה ברבע השני של השנה גבוה ב-0.7% לעומת הרבע המקביל אשתקד, גבוה משל ארה"ב 0.6%, צרפת 0.5%, בריטניה 0.2%.

שימו לב, אצל פורטוגל, בלגיה וגרמניה רואים קפאון בצמיחה בין שתי התקופות. שוודיה עם נסיגה של התוצר בשיעור של 1.5%, אוסטריה עם ירידה של 0.4% ואיטליה עם ירידה של 0.3%, כך על פי ה-OECD.

התוצר העסקי של ישראל, המנוע של המשק, עלה ברבע השני של השנה בשעור שנתי של 2.4% לאחר 3.6% ברבע הראשון של השנה. התוצר למעט חברות הזנק, סטרטאפים, עלה ברבע השני של השנה בשעור שנתי של 3.2% לאחר עלייה של 4.3% ברבע הראשון של 2023. מה שחשוב הוא התוצר לנפש, הוא זינק ברבע השני של השנה בשעור שנתי של 1.1% לאחר עלייה של 0.5% ברבע הראשון של השנה.

התוצר, על פי פיץ' יעלה השנה 3.1% ובשנת 2024 בעוד 3%, זאת למרות צמצום מוניטרי וצמיחה גלובלית איטית. הצמיחה תסתמך על ייצוא הייטק וייצוא ביטחוני, וגם על גידול האוכלוסייה. בנק ישראל צופה 3% בכל שנה. שוק העבודה נותר חזק עם מחסור בכח אדם בכל בסקטורים, כך אומרת סוכנות הדירוג, למרות הירידה במספר המשרות הפנויות בהייטק.

אי הוודאות בגלל השינויים במערכת המשפטית מסבירה רק חלק מהירידה בירידה בגיוס הון להייטק, כאשר המגמות הגלובליות מהוות נתח ניכר מהירידה. בכדי למנוע רינונים, להלן הנוסח המקורי באנגלית, מתוך הדו"ח: Funds raised by the local high-tech sector have fallen this year. In our view, uncertainty generated by the judicial changes only partly explains this, with global trends accounting for a larger part.

שעור האבטלה בחודש יולי, מנוכה עונתיות, ירד ל-3.4% לאחר שהיה 3.6% בחודש יוני. שעור ההשתתפות בכח העבודה הוא 61.5% לאחר 61.6%.

העתיד טמון בהשקעות: אלה עלו ברבע השני בשיעור שנתי של 5.2%, ללא אניות מטוסים. החולשה של ההייטק באה לידי ביטוי לירידה בהשקעות בשעור שנתי של 19.8% במכונות וציוד וההשקעה בטכנולוגיית, מידע ותקשורת -ICT, ירדה בשעור שנתי של 19.4%. מנגד ההשקעה בקניין רוחני עלתה בשעור שנתי של 7.5%.

בעוד שההשקעה לבנייה למגורים עלתה ברבע השני של השנה בשעור שנתי של 2.2%. הציבור הרגיש לריבית הפחית את הביקוש לדירות, שמחירן ירד בתוך שלושה חודשים ב-0.8%. הבנייה שלא למגורים עבור עסקים ובעיקר עבור משרדים, בדרך כלל לחברות הייטק בינלאומית הממשיכות להגדיל את ההשקעה בישראל, עלתה ברבע השני של השנה בשעור שנתי של 33.8% - כך על פי הלמ"ס.

הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עשתה סקר חדש ביולי השנה על בסיס שיתוף פעולה עם מחלקת המחקר בבנק ישראל ומצאה כי למרות שעשירית מהמנהלים בענפיי שרותי ההייטק צופים עליה בגיוס עובדים ו-35% צופים ירידה בגיוס עובדים, הרי במונחי עובדים יש צפי לגידול של 19% בגיוס עובדים בשרותי הייטק. גם בשרותים שאינם היי טק יש צפי לעלייה של 38% בגיוס עובדים. לשם כך נבנים עוד ועוד משרדים.

לגבי הפעילות של ההייטק בשנה הקרובה, 32% מהמנהלים בענפי ההייטק צופים גידול בפעילות הכלכלית בשנה הקרובה ואחוז דומה, 33%, צופים ירידה בפעילות הכלכלית. זהו שינוי מיולי אשתקד, ממש לפני הנפילה בפעילות ההייטק בעולם, אז 52% מהמנהלים צפו גידול בפעילות הכלכלית בשירותים ורק 11% צפו ירידה.

בענפי שירותים שאינם הייטק, חלה ירידה באחוז המנהלים הצופים גידול בפעילות הכלכלית של החברה, 20% לעומת 31% ביולי אשתקד. הצפי לגיוס הון בחברות הייטק אצל 44% ל- לא שינוי לעומת יולי אשתקד, עוד מהסקר: 13% צופים עלייה, 28% ירידה ו-15% אינם יודעים.

מערכת החץ שלוש הגיעה לראשונה לחיל האוויר הישראלי, 18 בינואר 2017. דובר צה"ל
מערכת חץ 3. המצב הביטחוני בעולם עוד יטיס את הכלכלה הישראלית לגבהים שטרם ידענו/דובר צה"ל

בביטחון מלא

כל האמור לא כולל את הציפיות לעלייה בייצוא הבטחוני, עקב הביקוש הגובר בעיקר מאירופה מאז הפלישה של רוסיה לאוקראינה ב-24 לפברואר 2022.

סוכנות דירוג האשראי פיץ' אומרת צעדי הממשלה עד כה בתחום הרפורמה המשפטית לא יביאו ליציאת כשרונות והון בתחום ההייטק, להלן הנוסח במקור: Fitch considers the current measures are unlikely to trigger a material exodus of talent and capital in the high-tech sector.

טוב שלא יצאו, הם יהיו מרותקים לסיפוק עצמי מפיתוח, ייצור, ניסויים ומכירה של מערכות ביטחוניות שאירופה (בעיקר) דורשת. פיץ' מזהירה דווקא מפגיעה בעצמאות בנק ישראל, צעד העלול לפגוע באמינות המחוקקים בישראל. טוב עשתה פיץ' שהזהירה בתחום זה, לאחר התבטאויות לא אחראיות של מספר שרים
.

חברת דירוג האשראי פיץ' הודיעה, כפי שטענו כל העת מול גל עכור של כלכלנים "מונחים" כי דירוג האשראי של ישראל נותר בעינו A+ וגם צפי הדירוג נשאר בבחינת "יציב", למרות הרפורמה המשפטית שרוככה. הנקודות החזקות של המשק הישראלי; חוב לתוצר של 60% לעומת פי אחד וחצי ועד פי שניים במדינות הייחוס, גרעון תקציבי נמוך (אפילו אם יעלה קמעא), מדדים פיננסיים חיצוניים ופנימיים חזקים ומשק מגוון. שרירים וקיימים. מולם עומדים סיכונים ביטחוניים מוגברים.

פיץ' מייחסת השפעה מוגבלת בלבד למחאה -וכעוף החול בגמרא, אורשינא, המשק הישראלי המצטיין מזה שני עשורים, יתפוס כנפיים כחץ-3 וחץ-4, יעלה לחלל - וישאיר מאחור, פעורי פה, את אומות העולם ותגרנים-ספקנים מקומיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully