וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"20 שקלים לקילו עגבניות? חקלאי מקבל עליו 4 שקלים"

עודכן לאחרונה: 27.8.2023 / 10:38

הצהרותיו של רמי לוי לוואלה ביום חמישי האחרון, שקראו לאפשר יבוא עגבניות בטרם יגיעו המחירים ל-20 שקל לקילו, עוררו את זעמם של ארגוני החקלאים: "שרמי לוי יפסיק להתנהג בחזירות" אומר יו"ר ארגון החקלאים, ולוי מגיב: "הוא לא דואג לאזרחים אלא לעצמו"

עגבניות. ShutterStock
כנראה שמחיר העגבנייה משגע את כולם, אחרת קשה להסביר איך נקלענו לקרב עגבניות שכזה/ShutterStock

כשכל ראיון מבעיר משבר בינלאומי וכל מחלוקת גורמת לסגירת איילון, גם עגבנייה ב- 20 שקלים פותחת מלחמה. בסוף השבוע שעבר התראיין רמי לוי לוואלה והזהיר שבגלל מזג האוויר הקיצוני והמחסור בסחורה, אם שרי החקלאות והאוצר לא ימהרו להוריד מכסים על פירות ירקות ולעודד יבוא לישראל, מחירי העגבניות יגיעו לפני החג ל- 20 שקלים לקילוגרם.

"אין שום בעיה לייבא מחו"ל", אמר לוי על מחירי הירקות והפירות הגבוהים במדינות השכנות. "נכון שיש הגבלה של המרחק שממנוי אפשר להביא סחורה טרייה, אבל בתורכיה אפשר להשיג אותם במחיר קצת יותר גבוה, אבל עדיין לא כזה שמגיע ל- 20 שקלים לקילו. עזבי את המחירים, לא תהיה כאן סחורה. ולמצב הזה אסור לנו להגיע".

הדברים האלה עוררו זעם אצל החקלאים, שמסתובבים עם בטן מלאה על לוי כבר תקופה ארוכה - וביתר שאת, מאז שמשרד האוצר אפשר לייבא ארצה חלב ניגר.

דובי אמיתי 3. ראובן קסטרו
דובי אמיתי: ""אני האחרון שלא יתמוך ביבוא. אם אין תוצרת – נביא מבחוץ. אבל קודם כל, שרמי לוי יפסיק להתנהג בחזירות"/ראובן קסטרו

דובי אמיתי, יו"ר התאחדות האיכרים ויו"ר נשיאות המגזר העסקי, קרא את הדברים ותוקף אותו בחריפות: "הגמל לא רואה את הדבשת של עצמו", אומר אמיתי, ומוסיף:

"כדאי שרמי לוי יסתכל על הדבשת שלו ויוריד את הרווח הגולמי המופרז במחצית וכך יוכל הצרכן ליהנות ממחיר ראוי. הרווח הגולמי מתקרב ל- 30%. הוא יכול גם להסתפק ב- 10% רווח גולמי ויהיה האביר על הסוס הלבן".

אמיתי לא הסתפק בכך, והמשיך לבקר בחריפות את לוי: "אנחנו מכירים את דו"חות שלך. אתה לא אביר על סוס לבן, אלא איש שיווק מצוין. התבלבלת. תפסיק עם התרגילים החשבונאיים שלך בדו"חות וכל המשחקים שאתה עושה, כי גם שם אנחנו מבינים מה קורה".

גם אורי דורמן, המזכ"ל החדש של התאחדות חקלאי ישראל, לא קונה את התדמית שלוי מוכר: "רמי לוי מנסה לשחק אותה כמגן הצרכנים החלשים, אבל הצרכנים מאוד חשובים גם לנו ואנחנו דואגים להם. אנחנו לא אלה שקובעים את המחיר לצרכן. 20 שקלים לקילו עגבניות? חקלאי מקבל על קילו 4 שקלים. שהוא יספוג את זה, לא החקלאי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
אורי דורמן. יחצ,
אורי דורמן: "אנחנו לא אלה שקובעים את המחיר לצרכן. 20 שקלים לקילו עגבניות? חקלאי מקבל על קילו 4 שקלים"/יחצ

אמיתי ממשיך ותוקף את האופן שבו מטפלת המדינה בחקלאים: "מדיניות האוצר בהורדת מכסים נכשלה כשלון טוטאלי. מתברר שהורדת המכס לא מגיעה לצרכן הסופי. מישהו בדרך גוזר קופון. מה שצריך לעשות זה לייצר היצא שיגבר על הביקוש, ולתת לחקלאים את כמויות המים שהם צריכים. מצד אחד יש משבר אקלים קשה ומהצד השני, לאשכול ומבטחים סוגרים את המים באמצע היום, באזור שהוא המרכז של גידול העגבניות ואף אחד לא נותן את הדין על זה.

"בגלל מצוקת הדיור, לקחו אדמות מחקלאים ונתנו להם פיצוי, אבל במקום פיצוי אפשר היה לתת להם אדמות חקלאיות חליפיות, ויש לא מעט חקלאים שרצו אדמות כאלה, אבל אף אחד לא הציע להם אדמות כאלה. המשאב הזה נמצא בידי המדינה והחקלאים נמצאים במצוקה".

גם לדורמן ברור מה צריך לעשות, כדי לוודא שלא ייווצר מחסור בתוצרת חקלאית. "כבר כמה שנים טובות אנחנו אומרים, שצריך לעודד את ההשקעה בחקלאות. ממשלת ישראל אישרה 2.6 מיליארד שקלים על פני חמש שנים והכסף הזה תקוע במשרד האוצר, כי כרכו אותו בהורדת מכסים. צריך לשחרר את זה, כי החקלאים מחכים להשקעות האלה כמו אוויר לנשימה. צריך לחזק את החקלאות ולא להחליש אותה".

אמיתי: "למשרד החקלאות ולשר צריכה להיות היכולת לשלוט במים ובקרקע לחקלאי. רואים מחסור בגזר ותפוחי אדמה בגלל משבר האקלים. כמות ענקית מהתוצרת הישראלית יצאה לחו"ל. כל המדינות היום דואגות לביטחון המזון. צריך להיות גוף מתכלל לביטחון המזון. היבוא הוא פתרון רק בתקופות של כשל".

אנחנו בתקופת כשל.
"אני האחרון שלא יתמוך ביבוא. אם אין תוצרת - נביא מבחוץ. אבל קודם כל, שרמי לוי יפסיק להתנהג בחזירות".

רמי לוי בפתיחת סניף חדש בתל אביב, 1 ביוני 2021. יותם רונן
"דובי "אמיתי לא דואג לאזרחים, לצרכנים ולמדינת ישראל״ אומר רמי לוי בתגובה,״הוא דואג לעצמו ולאנשים סביבו"/יותם רונן

"דובי אמיתי לא דואג לאזרחים, לצרכנים ולמדינת ישראל" אומר רמי לוי בתגובה,"הוא דואג לעצמו ולאנשים סביבו".

לגבי הדוחות, מהחברה נמסר: "במהלך 16 שנותיה כחברה ציבורית, פירסמה החברה אלפי דיווחים מיידיים. מתוך כל אלה, מספר דיווחים בודדים, שנתגלו בהן "בעיות", שרובן המוחלט הינן טעויות סופר ושחלקם פורסמו לפני קרוב לעשור - אין בהם כדי להעיד על דפוס החברה ורמת מקצועיותה.

בפועל, מניות רמי לוי הניבו לציבור המשקיעים מאז הנפקתן בבורסה רווחים גבוהים ביותר, כשבמקביל החברה חילקה לבעלי מניותיה גם דיבידנדים בהיקף מצטבר של כ- 1.3 מיליארד שקל. החברה גם אינה ממונפת ומתאפיינת באיתנות הפיננסית הגבוהה בענף. החברה מודה לציבור משקיעיה וללקוחותיה הנאמנים, להם חלק משמעותי בהצלחתה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully