וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ספטמבר השחור? אירועי החודש הקרוב יקבעו את עתיד הכלכלה

עודכן לאחרונה: 9.9.2023 / 7:33

תוצאות הדיונים בבג"ץ יקבעו לא רק את עתידה החוקתי של מדינת ישראל, אלא גם את גורל ההשקעות בבורסה, עתיד הכלכלה ואת החלטות חברות הדירוג הבינלאומיות. לצד החשש יש גם תקווה שיפה ושונה תהא השנה, אם רק נשתחרר מהצל הכבד של האינטרס הפרסונלי

יריב לוין, בצלאל סמוטריץ', בנימין נתניהו, אסתר חיות. אוליביה פיטוסי, חיים גולדברג, תומר נויברג/פלאש 90, הארץ, עיבוד תמונה
לקראת משבר חוקתי? נתניהו עדיין מסרב להצהיר שיכבד כל הכרעה של בג"ץ/עיבוד תמונה, אוליביה פיטוסי, חיים גולדברג, תומר נויברג/פלאש 90, הארץ

בית המשפט העליון ידון ביום שני הקרוב, בהרכב מלא וחסר תקדים של 15 שופטים בתיקון חוק עילת הסבירות. זאת לאחר שכל הדרישות ומסע הלחצים והספינים לדחיית הדיון בנימוקי סרק נדחו על הסף.
באופוזיציה יכבדו את ההחלטה, תהיה אשר תהיה, אבל לא ברור אם כך תנהג גם הממשלה במידה ובית המשפט יפסול את החקיקה. ראש הממשלה בנימין נתניהו סירב להתחייב חד משמעית שיקיים את הפסיקה וגמגם.

הדיון מלחיץ את ראש הממשלה, שעלול לגרור את המדינה למשבר חוקתי. זאת הסיבה שבברכתו נעשו עד לרגע האחרון מאמצעים בבית הנשיא כדי להגיע בפעם המי יודע כמה למתווה פשרה שייתר את הדיון.

החלטה לכאן או לכאן של בג"ץ, בהובלת הנשיאה אסתר חיות, תהיה לפיכך דרמטית ובעלת השלכות על המערכת הפוליטית והכלכלית. החלטת חייה.

ועדין ההחלטה בעניין עילת הסבירות אינה סוף הדרך המשפטית. אתמול אמרו היו אמורים לדון בבג"ץ בעתירה כנגד שר המשפטים יריב לוין על אי כינוס הוועדה לבחירת שופטים התוקעת עשרות מינויים בבתי המשפט. בסופו של דבר נענה בג"ץ לפניית לוין והדיון נדחה בשבועיים ל-19 לספטמבר.

גם בכל לא תסתיים הסאגה: בסוף החודש יידון בית המשפט בעתירה כנגד חוק הנבצרות (שסביר שיישומו ידחה לכנסת הבאה).

משכן הכנסת. פברואר 2016. נועם מושקוביץ, עיבוד תמונה
אחרי החודש המשפטי יגיע החודש הפוליטי, עם פתיחת מושב החורף של הכנס והבחירות לרשויות המקומיות. רק אחרי כל אלה, יחשב נתניהו את מסלולו הפוליטי (ואת מסלולנו הכלכלי) מחדש/עיבוד תמונה, נועם מושקוביץ

עדין לא ברור כיצד יסתיים ספטמבר השחור, אבל תוצאות כל אחת מההחלטות קריטית מבחינה פוליטית. כל אחד מהאירועים ילווה בהפגנות ענק, לצד דיון מחודש במידת הכשירות של צה"ל בכלל וחיל האוויר בפרט.

כל זה יקרה כאשר במקביל שרים כמו איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ' ואריה דרעי (שלא יתמנה לשר, אבל הוא במעמד שכזה בממשלה), מאתגרים ללא הרף את שרידות הקואליציה.

אם חודש ספטמבר יהיה "משפטי", חודש אוקטובר יהיה פוליטי, עם פתיחת מושב החורף של הכנסת ב-15 באוקטובר והבחירות לרשויות המקומיות שתתקיימנה בסופו. ההערכה היא כי לאחר כל אלה יחשב נתניהו את דרכו הפוליטית מחדש, לנוכח הערכתו את מידת השרידות של הקואליציה שהקים.

אחד הכיוונים האפשריים הוא הקדמת הבחירות, אפיק אחר (בין אם אלטרנטיבי או חליפי) יהיה האצת המגעים לעסקת טיעון בתיקי האלפים.

שלא במפתיע, מתברר שוב שהפוליטיקה הישראלית ממשיכה לנוע סביב גורלו המשפטי של ראש הממשלה. חלק מהתסריטים מוכרים היטב לבכירים בקואליציה, לבכירים במערכת הפיננסית ולכלכלני חברות דירוג הבינלאומיות, שכן הפלונטר המשפטי, הפוליטי ואפשרות הקדמת הבחירות מתכתבים במישרין עם הכלכלה.

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס
בנימין נתניהו, בית המשפט העליון, ג'ו ביידן נשיא ארה"ב. רויטרס, אריה לייב אברמס פלאש 90, הדס פרוש פלאש 90, עיבוד תמונה
בין בית המשפט להזמנה שיקבל מחליפו, אם וכאשר יהיה כזה, מנשיא ארה"ב. הימים הנוראים של נתניהו עשויים להיות קדימון לשחרור מהצל הענק שהוא מטיל על המערכת הפוליטית והכלכלית/עיבוד תמונה, רויטרס, אריה לייב אברמס פלאש 90, הדס פרוש פלאש 90

מהלך של הקדמת הבחירות ייצור מפץ כלכלי שהדיו יישמעו עד וושינגטון. ראש הממשלה הבא יקבל כרטיס כניסה לארה"ב ואולי אף הנשיא ביידן יקדים אותו בביקור בישראל. כן אפשר יהיה לפנטז על גלביות למבקרים בערב הסעודית.

מדדי הבורסה לניירות ערך ילבשו ירוק, הדולר והיורו יצנחו והכלכלה וההייטק ימריאו לאור שחרור המערכת הפוליטית מהצל שבחשכתו היא מתנהלת כבר יותר מדי שנים. הדובדבן שבקצפת יהיה שחברות דירוג האשראי לא רק שיסירו את הערות האזהרה מפני העתיד הקודר הצפוי לכלכלה אם תעבור החקיקה במתכונתה הנוכחית, אלא יבחנו מחדש - והפעם לחיוב - את דירוג המשק.

יש מי שבעיניהם תסריטים אלה נשמעים, שבוע לפני חגיגות ראש השנה היקרות (מבחינת יוקר המחיה) כאופטימיים מדי, אולי אף על גבול הפנטזיה. אבל בפוליטיקה הישראלית כבר הוכח שהכול אפשרי, אבל אפשר שאחרי שנה כל כך מורכבת, מגיעה לאזרחי המדינה מתנת חג?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully