וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכלה שנה וקללותיה: מה חושבים ההייטקיסטים על הענף?

עודכן לאחרונה: 17.9.2023 / 6:58

הקטר של המשק ירד מהפסים: טלטלה עולמית ומחלוקת פנימית מובילים מנכ"לים רבים לחשב מסלול מחדש. לכבוד ראש השנה הלכנו לבדוק מה הם חושבים על הענף. כתבה ראשונה מתוך שתיים

שני גברים ושתי נשים במשרד. ShutterStock
שיפה ושונה תהא השנה... הייטקיסטים מייחלים לשינוי כיוון/ShutterStock

ההייטק הישראלי מסכם שנה עברית נטולת חלב מזומנים, במסגרתה הדבורים העמלות בה החלו לחפש כוורת חדשה לאחסון הצוף הטכנולוגי שמאפשר את הדבש הניגר על כלכלת ישראל.

דו"ח לאומי-טק ו-IVC למחצית הראשונה של 2023 הציג את ההתייבשות ההולכת וגדלה; 3.6 מיליארד דולר השקעות לתקופה זו, לעומת כ-10.9 מיליארד דולר במחצית הראשונה של 2022, כ-11.9 מיליארד דולר מחצית 1 של 2021, כ-4.8 מיליארד דולר במחצית ה-1 של 2020, וכ-3.5 מיליארד דולר במחצית ה-1 של 2019.

עלייה של כ-5.2% לעומת כמות ההשקעות טרום הקורונה (2019) נראית, על פניו, כחיובית. אך לאור פרק הזמן שעבר מאז (4 שנים), וההאצה בביקוש לפתרונות טכנולוגיים ברחבי העולם מאז הקורונה - יש הרואים בה שפל חסר תקדים.

לראיה, הם מציינים את הידלדלות עדר היוניקורנים שהסתובב חופשי בשדות מרעה ההון הישראלי, שפרטיו הפכו בשנה האחרונה לחיה בסכנת הכחדה, שהמשקיעים עושים ככל יכולתם כדי לשמרה פן ייעלמו המזומנים שהוציאו מכיסם להאכלתם.

פנינו אל 5 מייסדי ומנהלי חברות הזנק וחברות עתירות ידע, ול-5 משקיעים בתחומי הטק הישראליים, שנשאלו על האתגרים הצפויים בשנה העברית הבאה, והאם עדר היוניקורנים יצליח לעבות שוב את שורותיו? התשובות - חצויות. להלן הכתבה הראשונה בסדרה:

החלטנו להתחיל עם נקודת המבט של ההייטקיסטים, שמביעה אופטימיות זהירה, אך לא נטולת חששות: הם בוחנים במבט נוקב את הרפורמה המשפטית וביתר שאת את מגוון האפשרויות הטמון מעבר לים. אך ליבם, כך הם מספרים, עדיין פועם כחול לבן.

לצד פעימות הלב, גם מעבר הנוירונים במוח מסייע להשאיר אותם נטועים בישראל, שכן הנתונים המעובדים על ידם מציגים כ-60 אלף סטודנטים במקצועות מדעי המחשב, מתמטיקה, הנדסה, וסטטיסטיקה הלומדים כיום בישראל, ואשר מהווים את משענת החברות - ההון האנושי.

כוח האדם האיכותי והזול, יחסית לתוצריו בעולם, לצד מסגרות צבאיות ייחודיות המשחררות כוח אדם בעל הכשרה ייחודית, מחייב את החברות הנדרשות לפיתוח מתמיד בהשארת בסיס פעילות מקומי.

אלו שלא הצליחו לגייס מספיק כספים טרום המשבר, עם זאת, לא יודעים אם יצליחו להחזיק מעמד כדי להתחיל שנה עברית חדשה, וחבריהם לתעשייה מתחלקים בין ראיית המשבר כהזדמנות צמיחה, המחזקת את התנהלות התעשייה, לבין קריסה תחת לחץ אחריותם לעובדים ולמשקיעים.

יונתן מטוס, מנכ"ל Fairmatic. Fairmatic,
יונתן מטוס, מייסד ומנכ"ל חברת Fairmatic/Fairmatic

"כל עוד נמשכת המהפכה המשפטית, יהיה קשה להחזיר משקיעים"

יונתן מטוס (42) , מייסד ומנכ"ל חברת Fairmatic

תחום פעילות החברה: בינה מלאכותית לביטוח רכב מסחרי

כמה כסף גייסה עד כה: 88 מיליון דולר

כיצד אתה מסכם את שנת ההייטק העברית?
"בתקופה האחרונה רואים בארה"ב חזרה הדרגתית למצב רגיל, אולם רוב ההשקעות שנעשות כיום הן עדיין בסכומים נמוכים יחסית ובסטארט-אפים קטנים או לחילופין בחברות שכבר רווחיות.

בישראל מרגישים פחות את מגמת החזרה לנורמליזציה, ונראה שאנחנו עדיין בתוך משבר. הסיבה לכך, לראייתי, היא המהפכה המשפטית, שעצרה בחריקת בלמים את התיאבון של המשקיעים, ולצערי, החסך שהיא יוצרת הולך וגדל. יזמי סטארט-אפים ישראלים נמצאים בחלקם במלחמת קיום על כל חודש.

לשמחתי, פיירמטיק גייסה מספיק כסף במהלך השנה האחרונה, וממשיכה לגייס עובדים בישראל, שרואים מצידם יתרון בחברה שיש לה משרדים גם מחוץ לישראל.

אנחנו חיוביים מאוד ביחס לצמיחה בישראל, בעיקר בשל ההון האנושי והיצירתיות שמאפיינת את האנשים כאן, ומקווים שההשלכות המאוד שליליות של המצב הנוכחי לא יובילו את הטאלנטים לצאת מהארץ. בכל מקרה אנו שמחים לגייס ישראלים לכל אחד מהמשרדים שלנו, ולא רק בארץ."

מה להערכתך צפוי לענף בשנה העברית הקרובה?
"די אופטימי לגבי הכלכלה העולמית. להערכתי יצאנו מהתסריט של התרסקות ועברנו לחזרה איטית והדרגתית לפעילות כלכלית רגילה, שכוללת גם פעילות חוזרת של משקיעים.

בישראל, אולם, כל עוד נמשכת המהפכה המשפטית והבעיות שסביבה, יהיה קשה מאוד להחזיר את המשקיעים והכאב של היזמים יימשך גם בשנה הבאה. סביר כי נראה חברות סטארט-אפ מעולות שנסגרות ברבעונים הקרובים, או יוצאות בגל פיטורים נוסף בתקווה לשרוד את המצב.

אני כבר שומע על מייסדים שלא מצליחים לגייס כספים או עושים את זה בתנאים מאוד גרועים עבורם - ובכך נפגעת המוטיבציה שלהם ושל העובדים להצליח."

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
גל רינגל, מנכ"ל MINE. MINE,
גל רינגל, מנכ"ל ושותף מייסד של חברת MINE/MINE

"החלק הקשה עוד לא מאחורינו"

גל רינגל (36), מנכ"ל ושותף מייסד של חברת MINE

תחום פעילות החברה: פרטיות מידע (רגולציות פרטיות)

כמה כסף גייסה עד כה: 21 מיליון דולר

כיצד אתה מסכם את שנת ההייטק העברית?
"בשונה מחלקים אחרים בתעשייה, לדעתי מה שקרה בשנה האחרונה הוא בסך הכל חיובי, שכן מדובר בתיקון שהוביל את החברה בענף להתנהל בצורה אחראית יותר, גם מהצד של המשקיעים וגם מהצד של היזמים.

עובדים מפוטרים וחברות שנסגרות אינם דברים נעימים, אך מעבר החברות להתנהלות יעילה יותר תמיד הייתה נדרשת, וזה הביא לבניית חברות בריאות וחזקות יותר, שיוביל גם את שאר התעשייה להשתפר בעתיד.

מה להערכתך צפוי לענף בשנה העברית הקרובה?
"החלק הקשה עוד לא מאחורינו, ולצערי כנראה נמשיך לראות מפוטרים וחברות שנסגרות. שכבות ההנהלה של חברות רבות יצטרכו להתייעל עוד, ולוודא שהן יכולות לשרוד לפחות עד סוף 2024.

בצד ההון סיכון, עם זאת, כבר נראה שחרור של השקעות שהחלו להתבצע בהתאם לשלבי התפתחות החברות, והדבר הבולט בהם הוא העלאת רף הדרישות של המשקיעים מהחברות לצד ירידת רף כמות ההשקעה. כך שלראייתי, התעשייה רק תצא מחוזקת."

שירן ויצמן, שילד. אריק סולטן,
שירן ויצמן, מייסד משותף ומנכ"ל Shield/אריק סולטן

"הרפורמה המשפטית רעה להייטק ולעתיד מדינת ישראל"

שירן ויצמן (46), מייסד משותף ומנכ"ל Shield

תחום פעילות החברה: בינה מלאכותית לניטור, תיעוד וניתוח אינטראקציות פנים וחוץ ארגונית של עובדים בבנקים ומוסדות פיננסיים

כמה כסף גייסה עד כה: 35 מיליון דולר

כיצד אתה מסכם את שנת ההייטק העברית?
"מלאת עליות וירידות. מצד אחד, השוק שלנו, אשר מונע מרגולציה, חווה צמיחה, כאשר הבנקים רוכשים יותר טכנולוגיות ומוצרים מחברות כמו שילד בשל נקיטת יד קשה מצד רגולטורים בעולם.

ומצד שני, עליות הריבית בעולם, לצד הציפייה למשבר, הביאו לתהליכי מכירה ארוכים יותר. מי שהקים סטארט-אפ או מכר מוצר טכנולוגי לארגונים גדולים, יודע שתהליך מכירה יכול לקחת גם שנה, ובתנאי שוק כמו היום תהליכים אלו מתארכים עוד יותר.

הגיוס שערכנו בתחילת השנה הנוכחית אמנם תרם לנו מבחינת תזרים המזומנים והשווי, אך הארכת משך המכירה, לצד המצב הפוליטי בישראל, לא מקלים עלינו. אני בטוח, עם זאת, שהחוסן של התעשייה המקומית יסייע בצליחת התקופה."

מה להערכתך צפוי לענף בשנה העברית הקרובה?
"הרפורמה המשפטית רעה להייטק ולעתיד מדינת ישראל. השותפים שלי ואני מצאנו עצמנו השנה בעמדה שלא הכרנו קודם לכן: מצד אחד, אהבתנו למדינה ומצד שני יש לנו עסק לדאוג לו, ושזקוק למשקיעים זרים ומוכר ללקוחות בחו"ל.

במהלך השנה אף קיבלתי מייל ממשקיע שפירט כי הם עצרו השקעות בישראל. זה מדאיג אבל אני מקווה ורוצה להאמין שנצא מזה חזקים יותר, עד אז - נצא להפגין."

חן גולדברג, קלאוד-ויזיו. Cloudwizeio,
חן גולדברג (43), מייסד משותף ומנכ"ל cloudwize.io/Cloudwizeio

חן גולדנברג (43), מייסד משותף ומנכ"ל cloudwize.io

תחום פעילות החברה: סייבר (אבטחת ענן)

כמה כסף גייסה עד כה: 4 מיליון דולר

כיצד אתה מסכם את שנת ההייטק העברית?
"סגירת כיסי המשקיעים אילצו את חברות ההזנק הישראליות לתכנן בצורה מוקפדת יותר את הוצאותיהן, ולהיערך לתקופה ארוכה ללא הזרמות מזומנים מהמשקיעים הקיימים או חדשים.

אלו שלא נערכו בהתאם או שנותרו ללא קופת מזומנים מלאה, חוו וחווים כיום סיכון גדול יותר להגעה למצב חדלות פירעון או סגירה.

הצד הטכנולוגי משפיע גם הוא, שכן חברות שבנו את הפעילות העסקית שלהן סביב פיצ'ר אחד, נתקלו בשנה האחרונה בקשיים לאור הדרישה בשוק, מצד חברות שונות, לפלטפורמות ALL IN ONE שמצמצמות עלויות וממקסמות ערך.

בתחום הסייבר, לדוגמא, הדבר הוביל חברות רבות לקושי בשליטה ובקרה בהתמודדות עם סיכונים חדשים באבטחת מידע ופרטיות ככל והשינויים הדיגיטליים, כדוגמת הבינה המלאכותית, החלו לתפוס תאוצה."

מה להערכתך צפוי לענף בשנה העברית הקרובה?
"חזרת העובדים למקום העבודה הפיזי לעומת היתר לעבוד מרחוק, שכבר מורגש ולהערכתי גם יתחזק, ומשפיע באופן ישיר על ההון האנושי ושימור העובדים.

לצידו, החברות ייאלצו להתמודד עם נושא השווי, שנפגע בשנה האחרונה בעיקר עקב חוסר הצלחה לעמוד ביעדים שהציבו. הדבר יוביל, להערכתי, לתחרות עמוקה יותר על הלקוחות, כאשר האחרונים גם כך צמצמו הוצאות בשל אי הוודאות הכלכלית העולמית.

להערכתי גם נמשיך לראות את הענף מתקשה בגישה למימון חדש, וקושי זה, לצד השפעות השיח הציבורי המתפתח סביב הרפורמה המשפטית ויוקר המחייה, יקשו על היזמים לשמר את העובדים בישראל.

אנו משדרים לעובדים שלנו ולעמיתינו כי 'אין הטיפה חוצבת בסלע מכח עוצמתה אלא מכח התמדתה', שהרי אין לנו ארץ אחרת. ואומרים לעובדים שלנו, וזו עצתי גם לעמיתיי: פחות מתעסקים בפוליטיקה, כאן כדי לבנות ארגונים עם קוד אתי שיובילו למכירות משמעותיות."

אריק פיינגולד, מנכ"ל קומיט. נטי לוי,
אריק פיינגולד, יו"ר ונשיא חברת הטכנולוגיה Commit/נטי לוי

"השנה תהיה הרבה יותר טובה מהקודמת"

אריק פיינגולד (47), יו"ר ונשיא חברת הטכנולוגיה Commit

תחום פעילות החברה: פתרונות ושירותים טכנולוגיים בתחומי הענן, תוכנה, סייבר, Saas, AI, ועוד.

כמה כסף גייסה עד כה: החברה החלה פעילותה כ'בוטסטראפ' (כסף שמגיע מהמייסדים, משפחותיהם וחברים) ומלבד הסכום הנדרש לרישומה לא גייסה כספים. הכנסות החברה עמדו על כ-400 מיליון שקל בשנת 2022.

כיצד אתה מסכם את שנת ההייטק העברית?
"התפכחות התעשייה. אחרי מספר שנים שבהן ראינו סוג של כלכלה מוזרה שבה לרווח אין משמעות, וחזות הכל הייתה צמיחה בכל מחיר, השוק חזר ליסודות שלו. יש מי שיסתכלו על כך כמשבר, אבל לראייתי מדובר בתיקון.

ברגע שהכסף הפסיק להיות זול, הקרנות הפסיקו להשקיע עם אצבע קלה על ההדק, מפאת ה-FOMO כפי שנהגו קודם לכן, וחברות היו חייבות להתייעל. פגשנו זאת באופן ברור ב-Commit: לפני השנה הנוכחית הפיץ' שלנו לחברות על הצורך להיות יעיל ואפקטיבי נתקל פעמים רבות בפליאה, וכיום זה סטנדרט נדרש."

מה להערכתך צפוי לענף בשנה העברית הקרובה?
"מעריך שהשנה הקרובה תהיה טובה יותר מהשנה הקודמת, להוציא קבוצה אחת של חברות סטארט-אפ שגייסו ב-2021 ולא השכילו להתייעל מספיק כדי להגיע לרווחיות. לכן סביר שנראה חברות נסגרות, ולצידן גם כאלה שהשכילו לעשות את השינוי המתבקש ונכנסות למסלול צמיחה ורווחיות.

בנוסף, נראה את ההשפעות האמיתיות של ה-AI. בשנה האחרונה העולם רק נחשף לזה, וראינו את הפוטנציאל, אבל בשלות רוב המוצרים מבוססי ה-AI, והיכולת של החברות להטמיע אותם באופן יעיל, היו נמוכות יחסית.

כחלק מאותו קו של אפקטיביות ויעילות, המהפכה של ה-AI תתקדם בקצב אקספוננציאלי מידי חודש, וכל חברה תרצה להיעזר בפתרונות התחום כדי לחסוך בתחומים כמו שיווק, פיתוח, תמיכה וכו'."


מבט המשקיעים יתפרס בוואלה! כסף מחר - בכתבה השנייה בסדרה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully