וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האסון במרוקו: הרעש הכלכלי שאחרי רעידת האדמה

ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של לאומי

עודכן לאחרונה: 12.9.2023 / 10:48

המשמעויות המאקרו כלכליות של אסון רעידת האדמה במרוקו, עלולות להיות בעלות השלכות הרסניות על הכלכלה, כיוון שחלק מהאזורים שנפגעו הם בעלות משמעות אדירה לתעשיית התיירות המשגשגת שלה. גם הפגיעה באזורים חקלאיים תשפיע על מחירי המזון במדינה - ובעולם

בווידאו: ממשלת מרוקו מחלקת סיוע לנפגעי רעידת האדמה/רויטרס

לרעידת האדמה ההרסנית שפקדה את מרוקו ביום שישי בערב יש השלכות הומניטריות קשות. מלבד ההשפעה האנושית האדירה, יהיו לה גם השלכות על הכלכלה בטווח הקרוב. האזורים שנפגעו במידה הרבה ביותר תורמים בימים כתיקונם לאחוז משמעותי מכלכלת מרוקו.

בפרט קיים סיכון שהנזק לאדמות וליבול החקלאי יפגע באספקת המזון המקומית של מרוקו, שכבר סבלה בשנים האחרונות מבצורת קשה, מה שדחף את מחירי המזון כלפי מעלה במידה ניכרת. עלולה להיות גם זליגה לאזורים אחרים בעולם, זאת משום שמרוקו הינה יצואנית גדולה תוצרת חקלאית, כמו לדוגמא עגבניות לאיחוד האירופי.

עם זאת, חלק גדול מהתעשייה של מרוקו ממוקמת רחוק יותר ממרכז רעש האדמה, ולכן הפגיעה במגזר משק זה קטנה יחסית.

לפחות 2,012 הרוגים ברעידת האדמה במרוקו 10 בספטמבר 2023. רויטרס
בתים שנחרבו במרוקו. פגיעה קשה בתיירות ובחקלאות/רויטרס

תחום הצפוי להיפגע מאוד הוא תחום התיירות, שמהווה כ-7-8% מהתוצר. בהקשר זה נציין שבמחצית הראשונה של 2023 כניסות התיירים היו כ-20% מעל הרמה שלפני הקורונה. יותר מ-40% מכלל התיירים שביקרו במרוקו עד כה השנה נסעו לאזורים שנפגעו מרעידת האדמה.

בעוד שיא עונת התיירות חלף, עדיין צפויה להיות פגיעה משמעותית במספר כניסות המבקרים למרוקו במהלך החודשים הקרובים. התפתחות כזו עלולה להביא לעלייה נוספת של שיעור האבטלה הדו-ספרתי שם.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
גיל בפמן. אורן דאי,
ד"ר גיל בפמן, הכלכלן הראשי של "לאומי"/אורן דאי

הפגיעה בתקבולי התיירות של מרוקו לא צפויה לגרום ללחץ קיצוני על מצב מאזן התשלומים, זאת משום שמצב חשבונות החוץ של מרוקו טוב יחסית: הגירעון בחשבון השוטף הצטמצם ל-3.2% תוצר והוא ממומן ברובו על ידי תזרים יציב של השקעות ישירות נכנסות.

במקביל, הבנק המרכזי, בנק אל-מגריב (BAM), הגדיל את יתרות המט"ח לכ-33 מיליארד דולר (מעל ל-20% תוצר), שהן כפולות ויותר מצרכי המימון החיצוני ברוטו של מרוקו ל- 12 החודשים הבאים. יתרה מכך, למרוקו יש קו אשראי פתוח וגמיש של 5.0 מיליארד דולר בקרן המטבע הבינלאומית - הסדר מימון השמור בעיקר לכלכלות עם יסודות חזקים.

קרן המטבע הבינלאומית גם פרסמה הצהרה כי היא "תספק את כל התמיכה הדרושה לכל צורכי מימון דחופים לטווח קצר ולמאמצי השיקום". גם מצבה הפיסקאלי של מרוקו טוב יחסית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully