וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיליארד שקל מחכים שתבדקו: אולי הם שלכם?

אבי רוזנבאום, מנכ"ל Tax:on

עודכן לאחרונה: 28.9.2023 / 8:56

בעוד שלושה חודשים יאבדו אזרחי ישראל מיליארד שקלים שנגבו בעודפי מס. כך תוכלו לקבל אותם בחזרה במינימום מאמץ

בניין רשות המסים. איל יצהר, גלובס, אתר רשמי
רשות המסים: אגף במשרד האוצר או כספת שבתוכה יש מיליארד שקל, שחלקם שייך גם לנו?/אתר רשמי, איל יצהר, גלובס

החזר מס הוא אחד הכלים המוכרים ביותר לקבלת עודפי הכספים ששולמו למדינה על ידי אזרחיה- ועדיין רבים בציבור הישראלי נמנעים מבדיקת זכאותם. כיום קיימות דרכים רבות לקבל את החזרי המס בקלות, ובאופן דיגיטלי מבלי צורך לשלם אלפי שקלים או אפילו לצאת מהבית. אז למה קופת המדינה מקבלת בכל שנה מיליארד שקלים ששייכים לציבור? ומה צריך לדעת כשרוצים לקבל החזרי מס?

שש שנים עברו מאז ששנת 2017 נגמרה, ובעוד שלושה חודשים האפשרות האחרונה של אזרחים לקבל החזרי מס בגין התקופה, תיגמר גם היא - והכספים יועברו לקופת המדינה.

קבלת החזרי מס נחשבה בעבר כאירוע מורכב שמצריך אנשי מקצוע ומומחים שיוכלו לחלץ עבור הציבור את הכספים שלכודים ברשות המיסים, אך בימינו קיימים כלים טכנולוגיים וחדשניים שיכולים, בצורה חינמית, לברר את זכאותכם להחזרי מס, מבלי שתצטרכו לנקוף אצבע.

אבי רוזנבאום, מומחה לתחום המס והפנסיה והמנכ"ל של חברת Tax:on שמתמחה בהחזרי מס, ניסח 12 טיפים מנצחים, שאיתם יוכלו כל אחד ואחת, לקבל כל שקל שמגיע לו בחזרה מהמדינה, ועל הדרך, לא תאמינו, גם לשלם כמה שפחות מיסים באופן כללי

מסים. ShutterStock
טובעים במספרים? הנה 12 כללים פשוטים שיעזרו לכם להשיג את החזר המס שאולי מגיע לכם/ShutterStock

1. איך נוצר החזר מס? שיעור המס שאתם משלמים נקבע בתחילת השנה, על סמך הכנסה שנתית משוערת. במקרים שבהם נרשם שינוי בהכנסה השנתית שלכם (אבטלה, פיטורים, , מעבר בין עבודות וכו'), או אם לא ניצלתם את כל נקודות הזיכוי שלכם (מייד נגיע לזה), ככל הנראה שילמתם יותר מדי מס, ומגיע לכם החזר כספי מרשות המיסים.

2. מהי הסיבה הנפוצה ביותר להחזר מס? אי-רצף תעסוקתי. בכל מקרה שבו הכנסתכם השנתית נפגעה - פיטורים, חל"ת, שינוי מקום עבודה, דמי אבטלה וכו' - קיים סיכוי גבוה להחזר מס. זה המקום להזכיר את תקופת הקורונה (2020-2021), שבה מאות אלפי שכירים יצאו לחל"ת או עזבו מקום עבודה. כעת, אותם שכירים שנפגעו זכאים ככל הנראה להחזר מס מהמדינה.

3. מהן נקודות זיכוי? מעין בונוס שמקבלים מהמדינה, המקטין את חבות המס שלכם. נכון ל-2023, נקודת זיכוי שווה 235 ש"ח בחודש, או 2,820 שקל בשנה. כל שכיר זכאי ל-2.25 נקודות זיכוי, וכל שכירה זכאית ל-2.75 נקודות זיכוי.

בחישוב מהיר, מדובר באלפי שקלים בשנה, המגולמים בשכר השנתי שלכם. לכן, חשוב מאוד לוודא בתחילת כל שנה (ובמהלכה) שעדכנתם את המעסיק באמצעות טופס 101 בנוגע לכל שינוי בסטטוס האישי שלכם (נישואין, גירושין, לידת ילדים, סיום תואר, סיום שירות צבאי, אחוזי נכות ועוד). לא עשיתם את זה? קיים סיכוי מצוין שמגיע לכם החזר מס.

4. יש לכם ביטוח חיים פרטי או משכנתא? כנראה מגיע לכם החזר מס. ביטוח חיים פרטי מזכה בהחזר של עד 25% מהפרמיה ששולמה, וסכום זה עשוי להגיע למעל 1,000 שקל בשנה. אם יש לכם משכנתא, הבנק חייב אתכם לעשות ביטוח משכנתא (חיים), וכמעט בטוח שמגיע לכם החזר.

5. תרמתם כספים במהלך השנה? כנראה מגיע לכם החזר מס. אם תרמתם מעל 200 שקל למוסדות מוכרים לצרכי תרומות (אפשר לבדוק אם המוסד מוכר לצרכי מס בכתובת הזו), מגיע לכם לא פחות מ-35% מסכום התרומה בחזרה, כהחזר מס.

6. יש עוד סיבות להחזר מס? בהחלט. הפקדות כספים פרטיות בתוכנית פנסיונית, תשלום מס על משיכות כספים מתוכניות פנסיוניות (גמל, פנסיה, ביטוח, קרן השתלמות), תשלום מס על פיצויים לאחר סיום העסקה, מימוש רווח או הפסד בשוק ההון, קבלת דמי שכירות על דירה בבעלותך.

7. מגורים ביישוב מזכה, מעמד של עולה חדש או תושב חוזר, ותנאי זכאות נוספים עשויים להגדיל את החזר המס שלכם.

8. עבור אילו שנים אפשר לקבל החזר? רשות המיסים מאפשרת לקבל החזר מס עד 6 שנים אחורה. לאחר מכן, שנת המס מתיישנת, ולא ניתן יותר לקבל החזר מס עבורה. כלומר, ה-31 בדצמבר 2023 הוא ההזדמנות האחרונה שלכם לבדוק ולקבל את החזר המס שלכם לשנת 2017. על פי דוח מבקר המדינה, ממתינים שם כמיליארד שקלים.

9. אפשר לבדוק רק חלק מהשנים? לא מומלץ. כשרשות המיסים מקבלת את בקשתם להחזר מס, היא לרוב בודקת את מצבכם בכל 6 השנים האחרונות. אם בחלק מהשנים קיים חוב, הוא יקוזז מההחזר שלכם, כך שבסופו של דבר, ייתכן שתישארו עם חוב לרשות. לכן, חשוב לבדוק תמיד את כל 6 השנים האחרונות, כדי לקבל תמונה שלמה ומלאה לפני שמגישים בקשה להחזר מס.

10. איך מגישים את הבקשה? יש 3 דרכים לעשות זאת: באופן עצמאי דרך השירות הדיגיטלי של רשות המיסים , מה שדורש קצת הבנה מקצועית והרבה סבלנות; באמצעות יועץ מס או רואה חשבון, אך מדובר בשירות יקר יחסית, שלרוב כולל עמלת פתיחת תיק, דמי טיפול ולעיתים גם אחוז מגובה ההחזר; או בעזרת חברות טכנולוגיה (כמו Tax:on), שמטפלות בהחזרי מס אונליין באופן דיגיטלי, המושכות את המידע הרלוונטי באופן ממוחשב, ונותנות פתרון גם למי שלא רוצה או לא יכול להשיג בעצמו מסמכים רלוונטיים מרשות המיסים ומהמוסד לביטוח לאומי.

11. אפשר לבדוק בלי "להעיר" את רשות המיסים? כן. כאשר עושים זאת באופן עצמאי, מגישים את הבקשה ומקווים לטוב. אולם בעזרת מערכות חכמות כמו Tax:on, ניתן לבצע בדיקת זכאות עצמאית ונפרדת מהמערכות של רשות המיסים. כך שאם קיים החזר, אפשר להגיש את הבקשה בראש שקט, ואם אין החזר או קיים חוב, פשוט מוותרים על הגשת הדוח.

12. תוך כמה זמן מקבלים את הכסף? בין חודש לשנה, תלוי בפקיד השומה שמטפל בתיק שלכם. אך שימו לב: החזר המס שלכם נושא ריבית והצמדה. כלומר, מדובר בתוכנית חיסכון בתנאים מצוינים, ובכל יום שעובר - החזר המס שלכם רק גדל.

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה
אבי רוזנבאום. Anet,
אבי רוזנבאום, מנכ"ל Tax:on/Anet

בכל הנוגע לתשלום מיסים תמיד חשוב לזכור: אם לא תהיו אקטיביים ותדרשו לקבל את מלוא הזכויות שמגיעות לכם, תשלמו הרבה יותר. במצב בו המעסיק לא יקבל מכם את מלוא המידע, או שלא תדרשו מרשות המיסים לקבל החזר מס, תוכלו לאבד אלפי שקלים בשנה.

ההמלצה החשובה ביותר היא להגיש בהקדם בקשה להחזר מס על מנת לגלות על זכאות לכספים ששייכים לכם ותוכלו לקבל בחזרה במאמץ קטן, ללא התחייבות ובחלק מהחברות- גם בעלות נמוכה במיוחד.

אבי רוזנבאום, מנהל בכיר בעולם הביטוח והפיננסים. מבעלי חברת Tax:on ,מילא בעבר מגוון תפקידים, ובהם מנכ"ל כלל פנסיה וגמל, משנה למנכ"ל כלל, יו"ר תמורה סוכנות לביטוח, מנהל המטה המקצועי ותחום הפרישה במבטח-סימון - סוכנות ההסדרים הגדולה בישראל, ועוד. כיום, בנוסף לתפקידו כמנכ"ל Tax:on - הוא פועל כמרצה ומומחה בתחום של חסכון ארוך-טווח, בדגש על מיסוי פנסיוני בפרישה.

Tax:on היא חברת טכנולוגיה שמפתחת כלים להתנהלות צרכנית נבונה, ומתמחה בהחזרי מס לשכירים. החברה פיתחה מערכת חכמה, שמטפלת בכל התהליך לקבלת החזר מס באופן אוטומטי, כולל בדיקת זכאות בחינם וללא התחייבות, ומחיר קבוע וידוע מראש לטיפול מלא בהחזר מס. בעלי ומנהלי Tax:on הם דמויות בכירות ומוכרות בתחום הביטוח והפיננסים. צוות החברה כולל כ-15 אנשי פיתוח, רואי חשבון, יועצי מס, מומחי דיגיטל ונציגי שירות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully