וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סמוטריץ' ימשיך לסבסד את הדלק. בכירי האוצר: "אין לזה רזרבות"

עודכן לאחרונה: 28.9.2023 / 15:30

את מה שמתחולל במשרד האוצר ביומיים האחרונים אין להגדיר אלא כדרמה: הממונה על החינוך במשרד עזב בטריקת דלת וההערכה היא כי בכירים נוספים בעקבותיו. במקביל התחולל עימות קשה בין בכירים באגף התקציבים לאנשי לשכת השר סביב החלטת סמוטריץ' להמשיך בסבסוד הדלק

בחורה בתחנת דלק. ShutterStock
האם מחירי הדלק עומדים לזנק? לא בינתיים, למרות עימות חריף בין בכירי האוצר ללשכת השר שהחליט דווקא להוזיל אותו/ShutterStock

דרמה של ממש מתחוללת בימים האחרונים במשרד האוצר, בשני מישורים שונים. במישור שנוגע לכיס של כולנו: מחיר הדלק.

בעוד מחירי הדלק בעולם נוסקים, בישראל העלייה הייתה מתונה בלבד, זאת בזכות החלטת שר האוצר הקודם, אביגדור ליברמן. להפחית את הבלו - המס העקיף המוטל על הדלקים. שר האוצר הנוכחי, בצלאל סמוטריץ', אימץ את השיטה והאריך בכל פרק זמן נתון את ההפחתה.

למחירי הדלק, יש לציין, השפעה רוחבית על כלל המחירים במשק, שכן למן הוצאות ייצור ועד להוצאות שיווק, עלייה במחיריהם מייקרת את התהליך - ובעידן בו נפגעו רווחי היצרנים והיבואנים, מגולגלת העלות הנוספת אל הצרכן הסופי, האזרחים.

אלא שהפחתה זו משמעותה גם מאות מיליוני שקלים חסרים בקופת המדינה, שאט אט מצטברים לסכום משמעותי, עם כל הארכה שכזאת. למעשה מדובר במה שמכונה "אינפלציה כבושה": עליית מחירים שאינה מתבטאת במדד המחירים לצרכן, אלא נבלמת על ידי גירעון בתקציב.

בכירים במשרד האוצר הזהירו כבר שסבסוד הדלק לא יוכל להמישך עוד וכי מה שהיה אפשרי לפני כשנה, עת הכנסות המדינה ממיסים שברו כל שיא, הוא בלתי אפשרי נוכח מציאות של ירידה בהכנסות המדינה.

הבעיה היא כי מבחינה פוליטית מדובר בחדשות רעות לשר האוצר ולראש הממשלה: לא רק שאינם מצליחים לבלום את העלייה ביוקר המחיה (עוד לפני עליית המחירים שצפויה לאחר החג), אלא שהוא אף מתגבר - וכאמור, עלייה במחיר הדלק היא פגיעה מיידית בכיסו של כל אזרח, עוד לפני שהיא מתרגמת לעליית מחירים כוללת.


על הרקע הזה מתחוללים דיונים סוערים באוצר, כאשר בכירים באגף התקציבים מתריעים כי הארכה נוספת של הפחתת המס היא אינה אפשרית. ההערכה היא כי הדברים הגיעו אל סף פיצוץ.

במחלוקת הכריע לבסוף ראש הממשלה, על רקע העובדה שהוא אינו יכול להרשות לעצמו התייקרות רוחבית גדולה, הוא כפה על האוצר מציאה של מקור תקציבי. המילכוד הוא שגם קיצוץ בתקציבי המשרדים השונים בכדי לממן את המשך הסבסוד, יסבך אותו עם השותפים לקואליציה.

פיתרון (לכאורה) נוסף הוא הגדלת הגירעון בתקציב המדינה, אלא שאם כך ינהג נתניהו, הדבר עלול לפגוע בדירוג האשראי של ישראל, שכן בכל הודעות סוכנויות הדירוג הופיעה התייחסות חיובית לעובדה שתקציב המדינה לא נפרץ ושומר על הגירעון במגבלות הסביר. כלומר - גם המרחב שבו נתניהו יכול למצוא פיתרון לנושא, נעשה צר יותר כמעט בכל יום, אך לעת עתה הוא הספיק כדי ששר האוצר יחתום על הצו להמשך הפחתת הבלו.

תחנת דלק. ShutterStock.. ShutterStock, ShutterStock
לפי הצו שעליו חתם שר האוצר בניגוד לדעת בכירי משרדו, מחיר הדלק יפחת בעוד מעט יותר מחודש/ShutterStock, ShutterStock

מחיר הדלק יפחת בעוד כחמישה שבועות

בהמשך לאמור, חתם שר האוצר על המשך הפחתת הבלו על הדלק. המשמעות היא שבחצות הלילה שבין 31.10 ל- 1.11, יפחת מחיר הדלק בקרוב לשקל לליטר, הוזלה משמעותית.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ', חגגק את ניצחונו על חלק מבכירי משרדו :"המאבק באינפלציה וביוקר המחיה היה ונשאר היעד המרכזי של הממשלה ושלי כשר האוצר ומניעת התייקרות מחוללי האינפלציה היא צעד נכון ומתבקש במאבק הזה. נמשיך לשרת את אזרחי ישראל כולם ולהצעיד את הכלכלה הישראלית באחריות ובמקצועיות".

אם שואלים את בכירי אגף התקציבים באוצר, שתי המילים האחרונות בדברי השר, הן האחרונות שניתן להחיל על התנהלות הממשלה בנושא הדלק. זאת ועוד: המשך סבסוד הדלק הוא איתות ברור לנגיד בנק ישראל להמשיך ולהעלות את הריבית וההערכות הן שרק מדד ספטמבר (שיתפרסם ב-15.10) יובילו אותו להמנע מצעד כזה.

sheen-shitof

הסוד? שחיית חתירה

ביקור קצר בבריכה שינה לי את החיים - וגם לכם זה יקרה

בשיתוף TI SWIM
משרד האוצר | בצלאל סמוטריץ'. אבשלום ששוני, פלאש 90
שר האוצר, בצלאל סמוטריץ' על רקע משרד האוצר. מתפרק מבפנים?/פלאש 90, אבשלום ששוני

משרד האוצר מתפרק?

וכאילו לא מספיק הקרב על הדלק, נפתחה במשרד חזית נוספת. הממונה על החינוך במשרד, אלי מורגנשטרן, אדם חרדי שעסק גם בחינוך החרדי (שעלה לכותרות כחלק מההתחיבוניות הקואליציוניות) ונחשב לאחד המוערכים באוצר. עזב את תפקידו לפני תום תקופת הכהונה שלו.

גורמים המצויים בפרטים אומרים כי "היה לו אומץ לשים את המפתחות, את על רקע ההתנהלות קשה ובלתי נסבלת".

הכוונה, לדברי אותם גורמים, היא להעברות הכסף האחרונות שלא יכול היה לעמוד מאחוריהן. גורמים אחרים מסבירים כי הכוונה היא למחטפים שמתבצעים בוועדת הכספים. זאת ועוד: בעקבות צעדו של מורגנשטרן, הטענה היא כי בכירים נוספים מתכוונים לעזוב. אחד הגורמים עמם שוחחנו, אמר: "אי אפשר להתנהל כך, משרד האוצר מתפרק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully