וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

להקים קבינט חירום כלכלי, לפני שנאבד גם את המשק

עודכן לאחרונה: 14.10.2023 / 11:25

צריך להודות באמת: גם בימי שגרה משרד האוצר לא ממש מתפקד. בשעת חירום מדובר בסכנה אמיתית. הגיע הזמן להקים קבינט חירום כלכלי שבו אנשים מנוסים. וגם: מי ששמבין שדרושים עשרות מיליארדי שקלים בדחיפות, יואיל לפרק את שלל משרדי הממשלה המיותרים

ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר האוצר בצלאל סמוטריץ'. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
ראש הממשלה ושר האוצר. אפילו נתניהו המנוסה הבין שהוא לא יכול לבד וצירף שני גנרלים לקבינט המלחמה. שר האוצר לא מסוגל גם בימי שגרה, אבל בימי חירום הוא פשוט מאיים על המשק/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

יוקם קבינט כלכלי מיד. בבהילות. אין לנו רגע לבזבז. אחרי שבאיחור ניכר הושבעה ממשלת המלחמה המאוחדת, ונתניהו מינה צוות מתוגבר בשני רמטכ"לים, אחד מהם שר ביטחון לשעבר, לניהול המערכה, הגיע הזמן שיפנים גם שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', שהוא חייב לידו יועצים מקצועיים ומנוסים, שיחפו על חוסר הניסיון שלו ושל הצוות שלו בניהול האוצר בכלל, ובניהול כלכלת ישראל בימי משבר.

מי יישב בקבינט? שרי האוצר לשעבר, אביגדור ליברמן ומשה כחלון, שאני בטוחה שאם יקראו לדגל יתייצבו מייד כדי להושיט יד, רם בלינקוב, המנכ"ל היוצא, קרנית פלוג, הנגידה לשעבר, ואם אפשר גם סטנלי פישר, שישמח בוודאי לסייע מעבר לים. אנשים שהיו שם ומבינים מה צריך לעשות עכשיו.

גם בימי שגרה שר האוצר, המנכ"ל והצוות המקצועי שלו, לא מתפקדים, מנותקים, מתעסקים בשיפוץ נתונים וכסתו"ח, במקום בעניינים מהותיים, אבל בעת אסון לאומי, כמו שאנחנו חווים כעת, אין לנו את הפריווילגיה לתת לחובבנים האלה לנהל את העניינים. עד לרגע זה, לא כונס הקבינט הכלכלי-חברתי אפילו פעם אחת.

רוצים דוגמא לחובבנות? קבלו: בתוך הקרבות עלה באוצר רעיון "מבריק" ומנותק להבהיל, לתת מענקים לכל אזרחי ישראל. באגף התקציבים היו בשוק, נעמדו על הרגליים האחוריות והסבירו לשר שבעת הזאת, צריך לדאוג לנפגעים, גם אלה שאינם נמצאים בטווח 0-7 ק"מ מהגבול לפיצוי מידי. בעתיד, אם המצב יתדרדר עד כדי כך, אולי אפשר יהיה לשקול מהלך כזה.

התוכנית שהתקבלה בסופו של דבר הייתה להעניק לכל תושב, מ-0 עד 7 ק"מ 5,000 שקל למשפחה או 1,000 שקלים לתושב בודד. מה בדיוק יכולה משפחה שנשארה חסרת כל, בלי קורת גג, בלי יכולת לקנות מזון, עם תשלומי משכנתה, חשמל וארנונה, לעשות עם הסכום הזה? מה יקנו קודם, מזון לתינוקות או בגדים?

קיבוץ בארי. רויטרס
קיבוץ בארי. איך יוכלו אנשי האוצר, שלא ירדו לשטח, להבין למה בדיוק זקוקים התושבים?/רויטרס

כששאלתי בלשכתו אם הוא או בכירי משרדו ביקרו בעוטף וביישובי הדרום, ונפגשו עם בעלי עסקים, התשובה הייתה, שהלו"ז לאתמול היה ביקור ביישובי העוטף, אבל מערכת הבטחון עצרה את סמוטריץ' מלהגיע לשם. מעניין שאיתמר בן גביר, השר לביטחון לאומי, לא רק שהורשה לבקר בשדרות, אלא גם קיים שם מסיבת עיתונאים מאולתרת שעשתה גלים.

כך אירע ששישה ימים לתוך המלחמה, שר האוצר ואנשיו עוד לא ראו במו עיניהם את הפוגרום - ומי שלא חזה בהרס במו עיניו, לא יוכל לטפל בו בנחישות הנדרשת ולהתחבר סוף סוף למציאות הקשה מנשוא. ביום חמישי הגיע סמוטריץ' סופסוף ללשכתו של ראש עיריית שדרות ונפגש איתו. האם הוא הביא איתו בשורה? לא. חלף עוד יום, עד שבממשלה הבינו שצריך להאריך את שהייתם של הניצולים בבתי המלון ברחבי הארץ בעוד מספר ימים.

לשאלתי אם השר מתייעץ עם קודמיו בתפקיד, לא זכיתי לתשובה עד לרגע זה. אבל לזו, שתהתה אם סמוטריץ נפגש עם אנשי עסקים, התגובה הייתה הלם: "אנשי עסקים?"

כן, אדוני השר. לאנשי העסקים בדרום, למפעלים ולחברות שנמצאים שם, יש צרכים דחופים שחייבים לטפל בהם אתמול - תיפגש איתם, תשמע מה יש להם להגיד, מה הם חייבים מיד.

במקום זה, השר נפגש עם ראשי מועצות. "התמיכה הראשונה של המדינה היא לאזרחים", מסבירים באוצר, "ומי שמרכז את זה הם ראשי המועצות. השר שוחח איתן והם מקבלים את הגיבוי לסיוע מידי לאזרחים. השלב הראשון הוא הטיפול בנזקים ובפיצויים ישירים, ואחר כך בעקיפין".

אין עם מי לדבר. באוצר לא מבינים שפיצוי מידי לעסקים, יסייע לאספקת מזון ומוצרים לאזרחים. זה דחוף באותה המידה עכשיו. בעלי העסקים בעוטף עומדים חסרי אונים מול אוזלת היד של הרשויות ובקרוב מאוד צריכים לשלם משכורות לעובדים. מאיפה? תשאלו את סמוטריץ'.

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
גילה גמליאל. יונתן זינדל, פלאש 90
השרה לענייני מודיעין, גילה גמליאל. או שהיא אחראית למחדל, כי לא היה מודיעין. או שהיא לא קשורה, אבל אז: מי יסביר לנו בשביל מה צריך את המשרד שלה?/פלאש 90, יונתן זינדל

מי צריך את משרד המודיעין?

שר האוצר היה אמור להיות הראשון שיבין, שברגע שנכנסו חמישה שרים חדשים לממשלה, שעלותם הכוללת עולה עשרות מיליונים, צריך להוציא ממנה את המשרדים המיותרים, סרחי העודף שעוד אפשר איכשהו להכיל בשגרה, אבל הופכים לבלתי נסבלים ומכבידים כלכלית בחירום.

הראשונה שהבינה את זה, ולא מהסיבות הנכונות, היא שרת ההסברה גלית דיסטל אטבריאן, שהודיעה על התפטרותה וחסכה מאיתנו את המיליונים שעולה משרדה. ומה עם משרד המודיעין של גילה גמליאל, שאיכשהו הצליחה לחמוק מתחת לרדאר?

אולי גמליאל והמשרד שלה אחראים למחדל החמור בעוטף, כי לא היה מודיעין בכלל? ואולי היא בכלל לא קשורה, מה שסביר להניח, אבל אם כך - למה בדיוק צריך את משרד המודיעין? לא צריך להקצות עשרות מיליונים בשביל זה.

יזדכו השרים הבאים על הלשכות, התקציבים, הנהגים וההוצאות: שרי משרד ירושלים, המורשת והמסורת, שניים במספר, סגן שר לפיתוח ותחבורה חרדית במשרד ראש הממשלה, ובמשרד התחבורה, אורי מקלב מש"ס, השר במשרד הספורט, שלא היה לי מושג שהוא קיים בכלל, יעקב טסלר, המשרד לחיזוק וקידום קהילתי של בן גביר, משרד ההתיישבות והמשימות הלאומיות של השרה אורית סטרוק, השר במשרד החינוך חיים ביטון - וזו רק רשימה חלקית. משרדים של ג'ובים, עם הוצאות מנופחות, תקציבים שמסתכמים במיליארדים ולא תורמים עכשיו למאמץ הלאומי.

ואיפה שר הכלכלה, ניר ברקת? אם סמוטריץ' לא מסוגל להקים יחידת גרילה כלכלית, תקים אותה אתה. אל תלך לבקר פצועים עכשיו. תעבור מפעל אחרי מפעל שנפגע, דבר עם בעלי עסקים שנשרפו או סגורים כבר שבוע, אלה שלא יודעים איך ישלמו את הארנונה, והחשמל, כי אף אחד בממשלה שלך לא הוציא הודעה על דחיית כל התשלומים לעסקים באופן מידי.

ומה עם משכורות? מאיפה הם ישלמו לעובדים שלהם? למה אתה לא מטפל בעובדים שיצאו לחל"ת? במקום להתעסק בהעלאת המחירים של רשתות השיווק ולעמוד מול היצרניות, הספקיות והיבואניות ולתת להם בראש, לך תטפל באזרחים. זה לא הזמן להילחם על יוקר המחיה.

איפה כולכם לעזאזל?

יוקם קבינט כלכלי מיד, כי את הביטחון האישי והפיסי הממשלה הזאת הפקירה בדרום, ועכשיו היא מפקירה את האזרחים כלכלית ושולחת אותם להילחם בשוחות לבד. השר סמוטריץ' תתעורר כבר. ואם אתה לא מסוגל לעמוד במשימה, פנה את מקומך למישהו שינהל את האירוע מבלי לגרום לריסוק מה שנותר מהכלכלה המפוארת שלנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully