וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אביגדור ליברמן: "הממשלה עוד לא הפנימה את גודל האירוע, השרים דואגים לתחת של עצמם"

עודכן לאחרונה: 27.10.2023 / 7:52

שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן דורש לפתוח את הארנק ולהתחיל לשפוך כסף: "צריכים למחוק את הכספים הקואליציוניים ובאותה ההזדמנות גם את משרדי הממשלה המיותרים"

יו״ר מפלגת ישראל ביתנו, ח״כ אביגדור ליברמן, סייר בקיבוץ כפר עזה, 16 באוקטובר 2023. ללא, אתר רשמי
ליברמן. "אי אפשר לטפל במצב בדרך קונבנציונלית"/אתר רשמי, ללא

מאז פרצה מלחמה עזה עבר שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן לעמדת המבוגר האחראי. הוא הפחית משמעותית את מינון ההתקפות כנגד הממשלה בכלל והמגזר החרדי בפרט. פתיל הסבלנות הקצר שלו התארך. כשהתותחים יורים המוזה שותקת.

ליברמן מוכן להשיא עצות לשר האוצר הנוכחי ואף נענה להזמנתו להשתתף בשבוע שעבר בפורום שרי אוצר לשעבר. מהפגישה, שנמשכה שעה וחצי והשתתפו בה גם משה כחלון ויובל שטייניץ, לא דלפו פרטים.

"מרגע שהוחלט שיעד המלחמה הוא חיסול שלטון החמאס והעומדים בראשו התייצבתי לימין הממשלה. אני לא מחפש ג'ובים או קישוטים. מרגע שלא הוזמנתי לקבינט המלחמה החלטתי לתמוך בממשלה מבחוץ" אומר שר האוצר לשעבר.

ועדיין בתחום הכלכלי שבו התמחתה יש ביקורת חריפה על תכנית הסיוע של האוצר. מה לדעתך צריך לתקן?

"ראשית אנחנו נכנסים למלחמה במצב מקרו כלכלי טוב בנוגע ליחס חוב תוצר, יתרות מט"ח של 200 מיליארד דולר ורזרבות בשקלים. המוסדיים מנהלים נכסים בהיקף 3 טריליון שקל. אין מגבלה כספית. הבעיה היא לא הכסף אלא יצירת מנגנון אפקטיבי להתמודדות שוטפת ולשיקום לאחר המלחמה.

"מי שצפה השבוע בישיבת ועדת הכספים של הכנסת נוכח לדעת באיזה טירלול מוחלט מדובר ואיך לא צריכים לעבוד. מנגנון הפיצוי של צוק איתן או הקורונה כבר אינם רלוונטיים. במועצה האזורית אשכול נספרו כ-160 נרצחים, כ-120 בשבי ועשרות נעדרים".

המספרים ידועים וקשים. באיזה צעדים היית נוקט במציאות הנוכחית לו אתה שר האוצר?

"אי אפשר לטפל בדרך קונבנציונלית במצב אלא להקים מנגנון חדש שמדלג על כל מנגנוני הבירוקרטיה. יש למנות את משה אדרי ואת מנכ"ל משרד האוצר לשעבר רם בלינקוב כאחראים משותפים על מנהלת שיקום כלכלית חדשה ולעקוף בכך את כל מנגנוני הבירוקרטיה.

"משה אדרי האחראי כיום על מינהל שיקום עזה. הוא ביצועיסט ממדרגה ראשונה, איש ישר שהסרגל לידו עקום וכבר הוכיח את עצמו. רמי בלניקוב שהיה ראש אגף התקציבים ומנכל האוצר מנוסה מאין כמוהו.

"הייתי מפקיע את הסמכויות מכל משרדי הממשלה הרלוונטיים למעביר לשניהם. לצורך העניין הייתי מזיז הצידה גם את החשב הכללי באוצר, מבטל כל ועדות המכרזים ומוותר על הצורך בחוות דעת משפטיות".

ומה יהיו הסמכויות של מנהלת השיקום הכלכלית?

"שני האנשים שיעמדו בראשה יהיו מוסמכים לעקוף את כל הוועדות ולתת היתרי בנייה וכל מה שצריך. שר האוצר ידאג לתקצב את המנהלת ולדאוג לענפים ספציפיים. למשל ענף הבנייה היום קורס וכל הקבלנים באטרף בגלל הריבית הכול כך גבוהה.

"כרגע לא בונים כלום כי אין פועלים. לא קונים דירות חדשות והכול תקוע. כל ענף הבנייה בתזזית והוא ממש בסכנת קריסה. כנ"ל בתחום תיירות. מה זאת אומרת אין מספיק חדרי מלון למפונים? אפשר לשכן עשרת אלפים איש בעיר הבהד"ים.

"כנ"ל לגבי חקלאות. אין פועלים בענף. חייבים להזרים כסף ולא להתווכח עם החקלאים. משרד האוצר והפנים חייבים לייבא עובדים שמוכנים להגיע מהודו או נפאל. תביאו מאיפה שרק אפשר. ענפים אלה לא יוכלו לשרוד. צריך לתת מיידית פיצוי ביניים ולא להתווכח על כל גרוש.

תא"ל (במיל׳) משה אדרי -יו"ר הוועדה לאנרגיה אטומית. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
משה אדרי. "איש ישר שהסרגל לידו עקום"/משרד הביטחון, אריאל חרמוני
התהליכים שאני מזהה כרגע בחברה ושיעור ההתנדבות הגבוה עושים אותי מאוד אופטימי

האם לדעתך שרי הממשלה יסכימו לוותר על סמכויותיהם?

"אם ראש הממשלה יביא הצעה כזאת לאישור הממשלה נראה אם מישהו מהם יעז להתווכח. הבעיה היא שעדין אין כאן חשיבת חירום ושינוי דפוסי ההתנהגות. זוהי מלחמה קשה אבל מתנהגים כמו בשגרה ומדברים על טפסים וחוות דעת.

"שרי הממשלה עדיין לא הפנימו את עוצמת האירוע וכל אחד דואג לישבן של עצמו. אין משפחה בישראל שאינה מכירה מישהו שנפגע במלחמה. בזמן מלחמה צריך לוותר על הכול כי אין לנו אופציה אחרת".

איך אתה כשר האוצר לשעבר היית מממן את הוצאות המלחמה?

"ראשית אני לא רואה בעיה להגדלת יעד הגרעון ל-3.5% מהתוצר. זה סביר בזמן מלחמה ונדע לעמוד בכך. לגבי כל השאר צריך לעשות חשבונות אחרי שהמלחמה תסתיים. זה תלוי בשאלה אם נכנס לעזה או לא. אם תפתח חזית שנייה בצפון או לא.

"כרגע חייבים לפתוח מידית את הארנק ולהגדיל את יעד הגרעון. הממשלה יכולה למכור אגרות חוב שהגופים המוסדיים יקנו באופן פרטי".

ועדיין לא הזכרת את הכספים הקואליציוניים שבהם ניתן לקצץ.

"הכספים הקואליציוניים מתו. כסף שעדין לא נוצל חייבים להעביר מידית לטובת מאמץ המלחמה. צריכים למחוק את הכספים הקואליציוניים ובאותה ההזדמנות גם את משרדי הממשלה המיותרים. המדובר במשרדים שנתניהו המציא משיקולים פוליטיים".

בימים האחרונים דווח על התנדבות של כ-2,000 חרדים לגיוס לצבא. אז הנה חזון הגיוס שלך הוגשם, לפחות חלקית.

"בירכתי על המהלך ומבחינתי זה אור בקצה המנהרה לאור כישלון המהדהד של חוק הגיוס. היום באמת רואים את הסולידריות של עם ישראל והערבות ההדדית. פתאום 2,000 חרדים רוצים להתגייס. חלק גדול מהחרדים נמצאים בזק"א העסוקים כיום בעבודה חשובה של זיהוי הגופות.

"התהליכים שאני מזהה כרגע בחברה הישראלית ושיעור ההתנדבות הגבוה עושים אותי מאוד אופטימי. העובדה ששיעור הגיוס למילואים גבוה מ-100% מראה על העוצמה של עם ישראל. החברה האזרחית מתפקדת הרבה יותר טוב מהממשלה וזה מרגיע אותי".

עשרות אלפי עובדים מוצאים לחל"ת. האם הממשלה לא צריכה לסייע ולהגמיש את התנאים?

"אסור לשנות את תנאי החל"ת. זה הדבר הכי לא נכון וזה כבר הוכח בקורונה. למי שיצא ממעגל העבודה לא צריך לעזור. אבל כן אפשר להעסיק אותם בבנייה או בחקלאות שם חסרים ידיים עובדות. צריך לתת פיצוי ישיר למעסיקים ולא לעובדים. את החלת שהונהג בתקופת הקורונה ובתקופת נתניהו חייבים להוריד מסדר היום".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

הטיפול שמאריך את חייהם של חולי סרטן ריאה

בשיתוף העמותה הישראלית לסרטן ריאה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מודיע על התוכנית הכלכלית, ירושלים 19/10/23. מירי שמעונוביץ לע"מ,
שר האוצר סמוטריץ'. "הכספים הקואליציוניים מתו", אומר ליברמן/מירי שמעונוביץ לע"מ

"חייבים להתחשב באמריקאים"

האם אתה תומך בכניסה קרקעית לעזה או בפתיחת חזית נוספת בצפון?

"יש לי דעה בנושא אבל בזמן מלחמה את כל הדעות אני מעביר לאנשים רלוונטיים. כרגע תומך בכל מהלך קבינט המלחמה יוזם והממשלה מאשרת. מרגע שממשלה הגדירה פומבית את יעדי המלחמה כולל חיסול חמאס וראשיו החלטתי לתמוך מבחוץ. אני מקווה שהיעדים לא ישונו".

האמריקאים מעורבים במלחמה הזאת מעל לראש? האם אין כאן סכנה לאובדן שיקול הדעת הישראלי העצמאי בעקבות הלחצים מבחוץ?

"המעורבות האמריקאית חיובית וצריך לברך אותם על ההתייצבות לצדנו ברגע הכי קשה של המדינה. יש גם ערך מוחשי לאמירות נשיא ארה"ב, לנוכחות שתי נושאות מטוסים וסיוע של 14 מיליארד דולר.

"המעמד שלהם באו"ם המאפשר הטלת וטו הוא חיוני במיוחד אם יהיו ניסיונות לכפות עלינו הפסקת אש בזמן הלחימה. אבל יש לזה מחירים ולכל מטבע יש שני צדדים. ועדיין רוב ההחלטות מתקבלות בקבינט המלחמה ולא בממשלה ושם מביאים בחשבון את העמדה האמריקאית והאינטרסים שלהם. אנחנו חייבים להתחשב בהם ואסור לזלזל וזה הצד השני של המטבע".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully