וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקטובר השחור: ירידות חדות במדדים המובילים בבורסה

עודכן לאחרונה: 1.11.2023 / 10:02

אוקטובר מסתיים עם ירידה דו ספרתית במדדים המובילים בישראל: "המשקיעים צימצמו חשיפה לשוק המניות"

מסכי הבורסה בתל אביב התמלאו גם הם אדום באוקטובר האחרון, עם ירידה חדה במדדים המרכזיים. מדדי ת"א 35, ת"א 90 ות"א 125, לדוגמא, ירדו מתחילתו ב-12.03%, 14.71% ו-12.67%, בהתאמה.

ה-7 באוקטובר העמיק את הירידות והוביל את המשקיעים הישראלים והזרים לצמצם חשיפה לאפיק המנייתי בבורסה המקומית, והקשה עוד יותר על הבורסה להתקרב למדדי אחיותיה שמעבר לים.

כך לדוגמא ירדו המדדים המרכזיים באחוזת בית בכ-8.4% מתחילת השנה (ראו טבלה), לעומת עלייה של כ-22% במדד הנאסד"ק, כ-8.5% במדד ה-S&P500, ושל כ-5.7% וכ-6% במדדי ה-DAX הגרמני וה-MSCI העולמי.

נתוני הטבלה מראים, כי המלחמה אינה הגורם העיקרי לירידות באוקטובר, וכי אלו החלו עוד לפניה בשל הריבית הגבוהה והמשך המחאה כנגד הרפורמה המשפטית, שהובילו לקשיי גיוס כספים בתעשיית ההייטק המקומית ולקשיי מימון והחזרו בענף הנדל"ן, לצד הפיחות בשקל.

בחינת הפער בין הבורסה המקומית לבין אלו שמעבר לים מתחילת השנה, עם זאת, מעלה כי המלחמה העמיקה את הירידות וקיבעה את ה-7 לאוקטובר כנקודת ייחוס חדשה המקשה עוד יותר על אחוזת בית להשלים את הפער מול בורסות חו"ל.

מניות אוקטובר חדש. יח"צ, עיבוד תמונה
המדדים בבורסה המקומית/עיבוד תמונה, יח"צ

בסיכום שהופץ על ידי הבורסה לחודש אוקטובר נכתב כי בצל המסחר בבורסה המקומית זינק מדד הפחד ביותר מפי שניים, ושער הדולר (המשפיע גם הוא על המסחר במניות) זינק לשער הגבוה ביותר זה 11 שנה.

אך בעוד שהמשקיעים לטווח הקצר צמצמו חשיפה, הגופים המוסדיים קפצו על המציאה.

נורית דרור, מיחידת המסחר של הבורסה, ציינה בסיכום, בין היתר, כי "מתחילת המלחמה צמצמו משקיעים פרטיים ישראליים ומשקיעים זרים חשיפה לשוק המניות, ומנגד מי שרכש והגדיל את החשיפה היו משקיעים מוסדיים לטווח ארוך.

"הגיוסים בשוק המניות בתל אביב נבלמו כמעט לחלוטין באוקטובר, והסתכמו בכ-70 מיליון שקל בלבד. מרביתם, כ-59 מיליון שקל, גויסו על ידי חברת האנרגיה 'אלקטרה פאוור' בהנפקת מניות לציבור, וכ-5 מיליון שקל גויסו על ידי חברת הטכנולוגיה 'אידומו' בהנפקת זכויות.

"ביום המסחר הראשון שלאחר פרוץ המלחמה נרשמו בבורסה ירידות שערים חדות במדדים המובילים, מדד ת"א-35 ירד בכ-6.5%, ומדד הפחד זינק ביותר מפי שניים. הדולר המשיך להתחזק ביחס לשקל ופרץ את מחסום ה-4 שקלים.

"היקף מחזור המסחר במניות ביום זה הסתכם בכ-2.2 מיליארד שקל - גבוה ביותר מפי שניים לעומת המחזור הממוצע בימי א' מתחילת השנה, זאת במקביל לזינוק במספר העסקאות שבוצעו במהלך היום.

"ירידות השערים בשווקי המניות ואיגרות החוב נמשכו עד סוף החודש והושפעו הן מגורמים בעלי השפעה ממתנת, והן מגורמים המצביעים על השלכות המלחמה".

נגיד בנק ישראל אמיר ירון מסיבת עיתונאים ריבית 23/10/23. דוברות בנק ישראל, צילום מסך
נגיד בנק ישראל אמיר ירון. גורם ממתן/צילום מסך, דוברות בנק ישראל

בין הגורמים הממתנים שהבורסה מציינת נמצאים הודעת בנק ישראל על תוכנית מכירת כ-30 מיליארד דולר למיתון תנודות בשער השקל ולספק נזילות להמשך פעילות סדירה של השווקים, הקמת ממשלת חירום, ביקורי התמיכה בישראל, וההרתעה שמספקת ארה"ב מהרחבת המלחמה לגזרות נוספות.

הבורסה גם הצביעה על השלכות המלחמה שישראל כבר חווה, כדוגמת הודעת חברות הדירוג הבינלאומיות Fitch ו-Moody's, כי דירוג האשראי של מדינת ישראל הינו כעת תחת 'מעקב שלילי', וכי התרחבות והארכת הלחימה עשויה לגרור הורדת דירוג.

אחריהן, יש לציין, חברת הדירוג הבינלאומית S&P אישררה את דירוג האשראי הגבוה של ישראל ברמה של AA-, אך הורידה את תחזית הדירוג מ'יציבה' ל'שלילית'.

הבורסה גם מספקת נתונים המעידים על האטה בפעילות במשק עוד לפני שהשפעת המלחמה החלה, כדוגמת הימשכות המגמה השלילית בהייטק הישראלי והמשך עלייה בגירעון התקציבי.

"המלחמה הביאה לירידות שערים חדות יותר בתל אביב לעומת ירידות מתונות של כ-2%-4% בבורסות המובילות בארה"ב באירופה וגם באסיה", נכתב בסיכום של הבורסה. "ירידות השערים בשווקי העולם החודש הושפעו מהחשש מפני משבר אנרגיה, במידה ותתרחב הלחימה במזרח התיכון".

אי הוודאות המתבטאת בבורסה, יש לציין, אופפת את המשק הישראלי כולו, וזאת למרות שמשך הלחימה הנדרש כבר הובהר על ידי קברניטי הצבא והמדינה, כבן מספר חודשים לטובת מיצוי הנדרש אל מול האיום הביטחוני.

מתווה הפיצויים והסיוע הכלכלי לתמיכה בו ובמשק הישראלי, עם זאת, עדיין אינו סופי וברור, וזאת למרות שלישראל יש את הרזרבות הכספיות הנדרשות לכך. משקיעי הבורסה, כמו המשק, ממתינים למוצא פי האוצר כדי להבין אם מדובר ברוח גבית מסייעת, או הבל פה.

יש לציין, כי למרות אי הוודאות הכלכלית האופפת את המשק הישראלי בעת הזו, גורמים כלכליים אופטימיים לגבי ההמשך וצופים צמיחה חזקה של המשק הישראלי לאחר המלחמה, שייתכן ותורגש גם בבורסה המקומית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully