וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מתווה הפיצוי לעסקים: הממשלה אישרה את מתווה הפיצוי לעסקים והקלות בחל"ת

עודכן לאחרונה: 2.11.2023 / 9:49

הממשלה אישרה הלילה את מתווה הפיצויים לעובדים ועסקים - כולל פיצוי בגין ירידה בהכנסות והחזר חלקי על הוצאות שכר. המתווה יובא לאישור הכנסת בימים הקרובים

בנימין נתניהו בישיבת הקבינט החברתי כלכלי, 31.10.2023/רועי אברהם, לע"מ

מאז פרוץ המלחמה עסקים רבים סגורים, הקניונים ריקים ועובדים נשלחו הביתה לחל"ת. לצד המאבק המלחמתי, רבים נמצאים במלחמה על ההישרדות הכלכלית וזקוקים לתמיכת המדינה על מנת לעבור את התקופה הנוכחית.

הלילה אישרה הממשלה את מתווה משרד האוצר למתן פיצוי לעסקים במשק לצד הקלות בקבלת דמי אבטלה ליוצאים לחל"ת. המתווה כפוף לאישור הכנסת ויובא לאישורה בימים הקרובים.

מתווה הפיצוי כולל מענק המשכיות עסקית לעסקים בכל רחבי הארץ (עסקים ביישובי הספר זכאים להחזר מלא על נזק זה כקבוע בחוק), וכן שורת הקלות במתווה החל"ת.

מתווה פיצוי 2. דוברות האוצר,
הפיצוי שיקבלו עסקים בהתאם לגודלם והפגיעה בהם/דוברות האוצר

מענקי המשכיות עסקית

- על פי המתווה שאושר, קרן הפיצויים מס רכוש תפצה עסקים בכל רחבי הארץ שמחזור הפעילות שלהם הוא 18 אלף שקל עד 400 מיליון שקל, והירידה במחזור היא יותר מ-25% לדיווח חד חודשי או 12.5% לדיווח דו חודשי בחודשים אוקטובר ו/או נובמבר 2023. לגבי עסקים שהחלו את פעילותם לאחר תחילת ספטמבר 2022, תיבחן הזכאות לפי ממוצע חודשי של מחזור עסקאות על פני תקופת הפעילות של העסק עד סוף חודש אוגוסט 2023.

- עסקים שהמחזור שלהם הוא בין 18 אלף שקל ל-300 אלף שקל בשנה יהיו זכאים למענק המשכיות עסקית שגובהו ייקבע בהתאם לרמת הפגיעה בעסק ולגובה המחזור, כארש ככל הפגיעה גדולה יותר כך גם הפיצוי גדול יותר. על פגיעה של מעל 80% בהכנסות יקבל עסק קטן עם ההכנסות שנתיות של 50 אלף שקל פיוי של 1,750 שקל, ואילו עסק עם הכנסות שנתיות של 300 אלף שקל יקבל פיצוי של 14 אלף שקל (פירוט בטבלה המצורפת).

- לעוסקים פטורים ממע"מ יוענק סכום קבוע בהתאם לגודל העסק (1,750 שקל לעסקים עם מחזור של עד 49,800 שקל בשנה ו-3,300 שקל לעסקים עם מחזור של עד 120 אלף שקל) בשנה.

- עסקים שמחזור העסקים שלהם הוא בין 300 אלף שקל ל-400 מיליון שקל בשנה יהיו זכאים למענק המשכיות עסקית שיורכב מהחזר תשומות (החזר הוצאות) של בין 7%-22%, בהתאם לשיעור הפגיעה במחזור העסקים. כן יהיו זכאים להחזר של 75% מהוצאות השכר ביחס לגובה הפגיעה, בהתאם לנוסחה המצורפת.

- הפיצויים לעסקים עם מחזור עסקאות של 300 אלף שקל עד 100 מיליון שקל יהיו כפופים לתקרה של 600 אלף שקל. לעסקים עם מחזור של 100 מיליון שקל עד 300 מיליון שקל - תקרה זו תעלה בהדרגה עד לרמה של 1.2 מיליון שקל. הפיצויים לעסקים עם מחזור עסקאות של 300 מיליון שקל עד 400 מיליון שקל יהיו כפופים לתקרה של 1.2 מיליון שקל.

רשות המסים תאפשר הגשת תביעות מקוונות למענק עד לסוף תקופה של 90 יום ממועד פתיחת המערכת. תנאי מקדים להגשת תביעה הוא הגשת דו"חות תקופתיים למע"מ לחודשים ספטמבר- אוקטובר 2023 וניהול פנקסים כדין.

מתווה. דוברות האוצר,
רכיבי המענק - תשומות והוצאות שכר/דוברות האוצר

הקלות ביציאה לחל"ת

עוד כולל המתווה שינויים באפשרויות היציאה לחל"ת וקבלת אבטלה בגין כך:

- הסרת תנאי קיזוז ימי חופשה צבורים עד לקבלת דמי האבטלה.

- הארכה אוטומטית של ימי האבטלה למי שניצל 180% מימי הזכאות ב-4 השנים האחרונות.

- הפחתת תקופת החל"ת המינימלית עד לקבלת דמי אבטלה מ-30 ל-14 יום.

- תקופת האכשרה המינימלית לקבלת דמי אבטלה תקטן ל-6 חודשים מתוך 18 חודשים.


אמש חשף האוצר את העלויות הכבדות של המלחמה. ראש אגף תקציבים באוצר, יוגב גרדוס, אמר כי "ההשפעות הכלכליות של המלחמה הן דרמטיות, התוצר נפגע ב-10 מיליארד שקל, זו הערכה ראשונית. ההשפעות הפיסקאליות של המלחמה כבר עכשיו, בשלושת השבועות הראשונים, מוערכת ביותר מ-30 מיליארד שקלים. יש השפעות דרמטיות על תוצר, פיסקלית, על הבורסה, הפיחות".

לדברי גרדוס, "לממשלה, לציבור, למערכת הביטחון, יש תפקיד במיתון ההשפעה הכלכלית של המשבר. מי שיכול לצאת לעבודה שייצא לעבודה, מי שיכול ללכת לצרוך ולשבת בבית קפה שיעשה את זה, זה מניע את העסקים ונותן לעורף את האיתנות שלו במצב הזה שלא ייגמר בשבועות הקרובים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully