וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות ההכרזות: עוד אין פתרון לפיצוי העסקים באשדוד ובאר שבע

עודכן לאחרונה: 5.11.2023 / 11:44

שר האוצר הודיע הבוקר כי אשדוד ובאר שבע ייכללו במתווה המיועד לעסקים הקרובים בגבול, במשרד האוצר הופתעו; גורם במשרד: "אין אפשרות לעמוד בהתחייבות הזאת"

האם באר ואשדוד ייכללו במתווה הפיצויים ליישובים הקרובים לגבול? שתי ערי הדרום סובלות מהפגזות ופגיעה משמעותית בחיים הסדירים, במוסדות החינוך ובפעילות העסקים בעיר, אבל ההסדר שעל הפרק מציע מתווה פיצויים מיטיבי לתושבי הדרום בטווח של עד עשרים קילומטר מהגבול, ואינו כולל אותן כרגע. כלומר - הן נחשבות ככל עיר אחרת בישראל לצורך פיצויי מלחמה.

בקואליציה מנסים למצוא לכך פתרון. שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר הבוקר כי "בשיח משותף עם יו"ר ועדת הכספים ח"כ משה גפני, מרכז הקואליציה בוועדה ח"כ אליהו רביבו, מרכז האופוזיציה בוועדה ח"כ ולדימיר בליאק וח"כ ינון אזולאי, הנחה להרחיב את הסיוע לעסקים עד לטווח של 40 ק"מ, כך שיכלול את הערים באר שבע ואשדוד".

ואולם גורמים במשרד האוצר הופתעו היום לשמוע את הדברים. לדברי גורם במשרד, "שמענו על זה הבוקר בהכרזה שהיתה בוועדה. הדרג המקצועי במשרד, לרבות המנכ"ל, כבר הבהיר לשר בדיונים קודמים שאין אפשרות להכניס ערים בודדות לטווח הפיצויים, אחרת יהיה צריך להכניס את כל גוש דן. לא ניתן לעמוד מאחורי זה ואי אפשר לאמוד את כמות המיליארדים שיידרשו לכך. המשרד עומד על הרגליים האחוריות כדי שזה לא יקרה, אין למשרד יכולת לעמוד מאחורי ההתחייבות הזאת".

הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. 2 בנובמבר 2023. הדס פרוש, הארץ
בצלאל סמוטריץ'. מנסים לייצר פתרונות משפטים/הארץ, הדס פרוש

מדברי נציג האוצר בדיון ועדת הכספים אכן עלתה תמונה ראשונית בהרבה, לפיה החיפוש אחר פתרון עדיין בעיצומו. לדברי נציג האוצר בדיון, "שר האוצר שוחח עם ראשי עיריית אשדוד ובאר שבע. תקנות מס רכוש חלות עד שבעה קילומטר מהגבול. אנחנו ננסה לייצר פתרונות משפטים לעניין הזה, יש פה מורכבות וננסה לייצר את המודל המדויק".

הכללה של אשדוד ובאר שבע במתווה המתאים ליישובי ספר יכולה לעורר סוגיות משפטיות כגון כניסה של יישובים נוספים אשר נמצאים בטווח זה לתוך המתווה, פער בין פיצוי לחקלאים בטווח זה לבין אלה שנחשבים יישוב ספר ועוד.

על פי מתווה האוצר עסקים שבמרחק של עד 20 קילומטר מהגבול מקבל פיצוי מלא על הנזקים שנגרמו לו במלחמה, ואילו עסקים שלא נכללים במרחב זה מקבלים פיצוי נמוך יותר שכולל השתתפות חלקית בהוצאות הקבועות וכן בהוצאות השכר, בדומה לעסקים בשאר המדינה.

ראשי הישובים הסמוכים לעזה קראו להכליל את כלל היישובים תחת המתווה ליישובי העוטף.

איתמר רביבו, ראש המועצה האזורית חוף אשקלון, אמר כי "איפה אנחנו?! קודם יש להתייחס לעוטף עזה, למי שנטבח שם. איפה הילדים? לפני המעסיקים וכל הלוביסטים שיש פה, קודם שיתנו מענה לכל היישובים בעוטף עזה. הלכנו ונלחמנו, היינו צריכים לחלץ פצועים".

תמיר עידאן, ראש המועצה אזורית שדות נגב: "האנשים האלה לא יהיו סוג ב', אם כל הישובים לא יהיו בתוך יישובי העוטף נשבות רעב, לא נבוא פה למשחק. לגבי החקלאים שיקבלו עד 20 קילומטר גם את המסלול האדום, לא נוותר על זה. 1,500 איש מעבר ל-7 קילומטר חזרו היום לביתם, הם מתחננים, מה לומר להם?. גם מס רכוש, יש ערמות של רכבים שנרצחו בהם, שואה, ועובר שמאי מרכב לרכב, איך הצמיגים, ואיזה יד, וזה היה רכב של המועצה אז 50 אחוז. תפסיקו עם ההתקטנות, אם כל היישובים שלנו במועצות לא ייכנסו לעוטף עזה, נלך פה למאבקים שלא ראיתם".

גדי ירקוני, ראש המועצה האזורית אשכול: "אני שומע שהולכים להפריד במועצה אזורית אשכול, מדברים על ה-7 קילומטר. אנחנו 16 יישובים שניסו לחדור אלינו, ל-11 נכנסו הרוצחים, מסביב יש 31 יישובים שכיתות הכוננות רצו להציל. אומרים לי כל הישובים שמבחוץ, מי שבתוך ה-7 מקבל איקס ומי שמחוץ מקבל וואי. תחשבו איך מרגישות המשפחות, אנחנו גם לא נחזור לבתי הספר הרגילים שלנו, מי יתן לנו מה שצריך אם יאמרו שאלה מעל 7 קילומטר לא מגיע להם? ויהיו כאלה שלא יוכלו לעבוד חצי שנה. תראו איך הצבא עוזר לנו לרוקן מקררים כדי שלא יסריח, אין הבדל בין 7 ל-11 קילומטר. אשן ברכב שלי ממחר, נתתי לשר האוצר שלושה שבועות, אני מבטיח לכם שאשן ברכב עד שזה יסתדר. אשכול זה אחד, אי אפשר לפצל אותנו".

שי חגג', ראש המועצה האזורית מרחבים: "לפני 3 שבועות קברתי את האחיינית שלי ועוד 16 תושבים, במרחבים יש כל מיני מרחקים, כלל היישובים עד 25 קילומטר, מוציאים לי שלושה יישובים ואני צריך להסתכל להם בעיניים ולומר להם שהם לא יקבלו פיצוי כי הם לא בתוך ה-20 קילומטר, אני מבקש שכל יישובי המועצה יקבלו. זה כסף קטן, תתייחסו למועצה כמועצה, שר הביטחון קבע כי שלושת היישובים הם עוטף לכל דבר, המרצחים נכנסו אלינו".

יו"ר הוועדה משה גפני אמר כי "פניתי לשר האוצר, אני גם סבור שלא יכול להיות הבדל בין הישובים, ואני ממתין לתשובה מהשר".

הצעה שאסור לפספס

מבצע מיוחד: חודשיים ראשונים חינם על כל ברי המים של תמי 4

לכתבה המלאה
זירת נפילת רקטה, אשדוד, 31 באוקטובר 2023. תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים
זירת נפילת רקטה באשדוד/תיעוד ברשתות חברתיות לפי סעיף 27 א' לחוק זכויות יוצרים

מתווה העסקים לכלל המדינה כולל עסקים בכל רחבי הארץ שמחזור הפעילות שלהם הוא 18 אלף שקל עד 400 מיליון שקל, והירידה במחזור היא יותר מ-25% לדיווח חד חודשי או 12.5% לדיווח דו חודשי בחודשים אוקטובר ו/או נובמבר 2023.

- עסקים שהמחזור שלהם הוא בין 18 אלף שקל ל-300 אלף שקל בשנה יהיו זכאים למענק שגובהו ייקבע בהתאם לרמת הפגיעה בעסק ולגובה המחזור. על פגיעה של מעל 80% בהכנסות יקבל עסק קטן עם ההכנסות שנתיות של 50 אלף שקל פיצוי של 1,750 שקל, ואילו עסק עם הכנסות שנתיות של 300 אלף שקל יקבל פיצוי של 14 אלף שקל.

- לעוסקים פטורים ממע"מ יוענק סכום קבוע בהתאם לגודל העסק (1,750 שקל לעסקים עם מחזור של עד 49,800 שקל בשנה ו-3,300 שקל לעסקים עם מחזור של עד 120 אלף שקל) בשנה.

- עסקים שמחזור העסקים שלהם הוא בין 300 אלף שקל ל-400 מיליון שקל בשנה יהיו זכאים למענק המשכיות עסקית שיורכב מהחזר תשומות (החזר הוצאות) של בין 7%-22%, בהתאם לשיעור הפגיעה במחזור העסקים. כן יהיו זכאים להחזר של 75% מהוצאות השכר ביחס לגובה הפגיעה.

- הפיצויים לעסקים עם מחזור עסקאות של 300 אלף שקל עד 100 מיליון שקל יהיו כפופים לתקרה של 600 אלף שקל. לעסקים עם מחזור של 100 מיליון שקל עד 300 מיליון שקל - תקרה זו תעלה בהדרגה עד לרמה של 1.2 מיליון שקל. הפיצויים לעסקים עם מחזור עסקאות של 300 מיליון שקל עד 400 מיליון שקל יהיו כפופים לתקרה של 1.2 מיליון שקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully