וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יישובי הצפון דורשים השוואת תנאים לגזרה הדרומית ומאיימים: "נפנה לבג"ץ"

עודכן לאחרונה: 14.11.2023 / 17:37

בעוד יישובי הדרום המפונים קיבלו "מסלול ירוק" חוסך בירוקרטיה, העסקים בצפון יצטרכו להוכיח את הנזק בדרך הארוכה; בינתיים הם מיטלטלים בין משרדי האוצר והביטחון

הרמטכ״ל בהערכת מצב בפיקוד הצפון/דובר צה"ל

בצפון מתנהלת עכשיו זירה רב מערכתית. והכוונה היא לא לירי מסוריה ולבנון, שמטווח את היישובים על הגדר. את המערכה הביטחונית הם יכולים איכשהו להכיל בעזרתו של צה"ל, אחרי שרוב היישובים צמודי הגדר פונו על חשבון המדינה, ואלה שלא, בעזרת תרומות שהולכות ונגמרות.

החזית הלא פחות קשה היא מול האוצר, שלא מוכן לתת לתושבי הצפון המפונים, את מה שמקבלים מפוני הדרום.

והנה לכם דוגמה: עם תחילת המלחמה בקושי נכנסים לקוחות לשווארמה בקריית שמונה ובשדרות, שתי ערים שפונו מתושבים וזכאים ל-100% פיצוי. בעל השווארמה בדרום, יכול להגיש בקשה לרשות המיסים לקבלת פיצוי עקיף על פגיעה בהכנסות, במסלול מיוחד המכונה "מסלול ירוק", שחוסך בירוקרטיה, בלבולי מוח וזמן, אבל מקנה לו רק 80% מהסכום.

בעל השווארמה מהצפון לעומת זאת חייב לעבוד במסלול האדום, שפירושו עמידה בתנאים מחמירים, שאפילו חריגה קטנה מהם שוללת פיצוי, טופסולוגיה בלתי נגמרת כדי להוכיח את הנזק, תחינות בפני פקיד מס רכוש, שיכול להעביר אותו שבעה מדורי גיהנום ובסופו של הליך, שיכול להמשך שנים, הוא יקבל, יש להניח, פחות מ-100% פיצוי.

מקום נפילת הקטיושה בקרית שמונה\ אוקטובר 2023. אלי אשכנזי
נפילה בקרית שמונה. "אין פעילות עסקית"/אלי אשכנזי

למה תושבי הדרום זכאים להטבה המשמעותית הזו, ותושבי הצפון לא? התשובה פשוטה: ככה. ואם ננסח זאת באופן שבו ניסחו זאת בכירים באוצר, "זה לא בידנו, זה בידי משרד הביטחון". ככה מוצאים את עצמם ראשי הראשויות בצפון מבזבזים את האנרגיה שאין להם תחת טילים, כדי להסביר את הסיטואציה ההזויה הזו למקבלי ההחלטות, שלא מחליטים כבר חודש.

עד כדי כך הסוגיה הזו בוערת, שראש עיריית נהריה, רונן מרלי, ביקש סליחה מנשיא המדינה, שהיה אמור לפגוש הבוקר, וטס לישיבת ועדת הכספים בירושלים, כדי לשכנע את חברי הועדה שנהריה צריכה להיות כלולה במסלול הפיצוי הירוק והצליח לסחוט מיו"ר, משה גפני, שהמתווה לא יעבור אם נהריה לא תהיה בפנים.

לפני יומיים שלח משה דוידוביץ', יו"ר פורום קו העימות, מכתב בהול שמוען ליו"ר ועדת הכספים גפני, שר האוצר, שר הביטחון, מנהל רשות המיסים, ומנכ"ל האוצר, בו הביע תדהמה על כך שבטיוטת תזכיר תשלום הפיצויים העקיפים, הקובעים מעמד של "איזור מיוחד" לקבלת פיצוי מוגדל ובתהליך קצר לעסקים וחקלאים, יישובי הספר בצפון לא נכללים.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
כוחות מילואים של צה"ל בגבול הצפון 25 באוקטובר 2023. רויטרס
כוחות מילואים בגבול הצפון. "כאילו אומרים לנו - 'נתיש אתכם עד שתוותרו'"/רויטרס

"לתדהמתי", כתב, "חרף החלטת הממשלה לפינוי יישובי קו העימות בלבנון, בטווח של 0-3 ק"מ מהגבול, אינם נכללים במפה באיזורים הכתומים, האיזורים המיוחדים, את יישובי קו העימות לבנון אשר חלקם פונו על ידי שר הבטחון ואל כלל יישובי קו העימות. ביישובים שבטווח של 3-9 מגבול לבנון ו-0-7 ק"מ מגבול סוריה, אין כלל פעילות כלכלית ועסקית תקינה ואינם בהכרח עומדים בתנאי המסלול האדום של מס רכוש".

דוידוביץ' לא קיבל תשובה ממשרד האוצר והוא זועם. "לעסקים ממרחק של 0-9 ק"מ מגבול הצפון, בעיקר אלה שלא פונו אבל מושבתים כמעט לחלוטין, יהיה קשה מאוד להוכיח את הנזק העקיף, כי הוא כרוך במגבלות מאוד קשות.

"נניח שאני בעל מפעל בעבדון. היישוב הפך לבסיס צבאי, במשך שעות במהלך היום אין אליו גישה ואני חייב לעמוד בסגירה של 24 שעות ברציפות כדי לקבל פיצוי. אם חנות לריהוט גן לא סגרה את שעריה שבוע ברציפות, אלא רק שלושה ימים, היא לא תראה שקל. לך תסביר שפתחתי ליום, וסגרתי לעוד ארבעה ימים. מפעל תעשיה בדרום לא צריך להוכיח כלום, רק ירידה בהכנסות. אם הוא הפסיד 20 שקלים, הוא יקבל פיצוי של 16 שקלים.

"בעלי העסקים בצפון תלויים בפקיד השומה וצריכים להוכיח קשר נסיבתי בין המצב הביטחוני לירידת ההכנסות, שזה בעצם אומר - 'נתיש אתכם עד הסוף, וכשלא יהיה לכם יותר כוח, תוותרו'. מחר אני מתכוון להגיע לוועדת הכספים ולוודא שגפני עומד במילתו. אם זה לא יקרה, נפנה לבג"צ, כי פשוט אינן לנו ברירה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully