וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"לנו אין קשרים": הלחץ הפוליטי עבד ונהריה תקבל פיצוי כשאחרים נשארו בחוץ

עודכן לאחרונה: 9.11.2023 / 7:54

המדינה מאפשרת לבעלי עסקים ביישובים שפונו לקבל מקדמה. נהריה הוכנסה למתווה למרות שיש יישובים קרובים ממנה שנפגעו קשה יותר ולא זכאים: "כנראה שאין לנו את הקשרים במקומות הנכונים"

ועדת הכספים אישור מתווה הפיצויים. דני שם טוב, דוברות הכנסת,
ההצבעה על המתווה בוועדת הכספים אמש/דני שם טוב, דוברות הכנסת

אתמול בשעה ארבע וחצי אחה"צ, אחרי לחץ מאסיבי של גורמים בליכוד, נכנסה נהריה לרשימת היישובים הכלולים בתכנית הפיצוי המורחבת, אלה הזכאים למקדמה של עד חצי מיליון שקלים, לצד חולית, זיקים, כפר עזה ובארי מדרום, קריית שמונה, שאר ישוב, מטולה ושלומי בצפון.

נהריה נחשבת ליישוב ספר, שכן היא נפרשת ממרחק של 5 ק"מ מהגבול ועד ל-25 ק"מ ממנו, אבל לפי התנאים שהציבה רשות המסים, ומופיעים בדף הייעודי שנפתח לצורך בקשה לתשלום מקדמות לבעלי עסקים בישובי ספר בעקבות המלחמה, תושבי נהריה כלל לא זכאים לקבלת מקדמות.

לפי הקריטריונים המופיעים באתר, הזכאים למקדמות הם בעלי עסקים, "שפונו לפי החלטות הממשלה ועומדים בתנאי הזכאות לתשלום פיצויים לפי תקנות מס רכוש".

כוחות מילואים של צה"ל בגבול הצפון 25 באוקטובר 2023. רויטרס
מילואים בגבול הצפון. "רק תושבי היישוב רשאים להיכנס אז אין אפשרות להפעיל עסקים"/רויטרס

כאן המקום להדגיש, שתושבי נהריה לא פונו מביתם ולכן אינם עומדים בתנאי הזכאות לתשלום פיצויים. ולמרות זאת, בלחץ גורמים בליכוד, הסתננה נהריה, על 75 אלף תושביה, לרשימה הנחשקת, לפני יישובי ספר אחרים, שנמצאים קרוב יותר לגדר, חלקם הפכו לבסיסים צבאיים, הדרכים אליהם נחסמות בחלק משעות היום, אין בהם פעילות מסחרית, חינוכית, ותושבים שיוצאים לעבודה לעתים קרובות לא יכולים לחזור הביתה, ונאלצים למצוא מקום לינה מחוץ ליישוב.

בעוד שבשעה ארבע וחצי, הפיצה עיריית נהריה בשמחה את הבשורה המרגשת בוואטס אם לתושבי העיר, ניסו תושבי יישובים סמוכי גדר במרחב הכפרי, להיכנס לאתר כדי להגיש בקשה, ונזרקו החוצה, מכיוון שאינם עומדים בתנאי הזכאות. בין היתר: צוריאל, חוסן, עין יעקב, מעונה, פקיעין החדשה, נווה זיו, הילה, חולתה, חורפיש, כפר בלום, שדה נחמיה, רחאניה ויסוד המעלה.

תושבים במנות, שדה נחמיה וגשר הזיו, שגם הם אינם כלולים בזכאות למקדמות, לא פונו על ידי המדינה, וחלקם נשארו לגור בבתיהם, מספרים שכבר למעלה מחודש הם חיים בתוך בסיס צבאי. "רק תושבי היישוב רשאים להיכנס", אמרה אחת מהן, "אז אין שום אפשרות להפעיל פה עסקים, כי אין כניסה לספקים וללקוחות מבחוץ".

אחרת סיפרה, שמכיוון שהצירים לקיבוץ נסגרים למשך שעות ארוכות, בלי התראה, היא נאלצה לישון אצל חברים. "יוצאים בבוקר ולא יודעים אם נוכל לחזור בערב".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

איך להיראות ולהרגיש מצוין, לחיות בריא ולהפחית במשקל?

בשיתוף TI SWIM
עשן בגבול הצפון. מערכת וואלה!, מערכת וואלה
עשן בגבול הצפון. "מתקיימת בחינה אם יש מקום לצרף יישובים נוספים"/מערכת וואלה, מערכת וואלה!

הכעס של התושבים שנשארו מאחור עצום. "לא יכול להיות שעושים כזאת אפליה", אומר צחי בן עיון, יו"ר פורום החקלאות 9 ויישובי המרחב הכפרי. "אנחנו מברכים שנהריה נכנסה למתווה הפיצויים, אבל יש יישובים שהיו אמורים להיכנס אליו לפניה. כנראה שאין לנו את הקשרים במקומות הנכונים".

מרשות המסים נמסר בתגובה: "נהריה נמצאת ברשימה שנקבעה בחוק של יישובי ספר. לאחר בחינה מחודשת של ההנחיות המצטברות של פיקוד העורף ביחס לעיר נהריה הוחלט אתמול להכיר בכך שיש בה הפסקת פעילות ולאפשר לעסקים בעיר הגשת תביעות במסלול אדום כולל בקשת מקדמות. הודעה בעניין נמסרה לוועדת הכספים.

"ביחס ליישובים נוספים בקו העימות בצפון, כולל חלק מיישובי מטה אשר, מתקיימת בחינה אם בהתאם להנחיות פיקוד העורף והנחיות ופיקוד צפון יש מקום לצרף אותם לרשימת היישובים להם קיימת אפשרות לקבל מקדמות לפיצוי.

"הרשימה המקורית של היישובים להם הוחלט לשלם מקדמות אכן כללה במקור ישובים שפונו ובכך נוצרה להם זכאות מיידית לפיצוי. עם הוספת יישובים נוספים לרשימה אכן יש מקום לעדכן את דברי ההסבר וכך ייעשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully