וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אישור התקציב: גולדקנופף מפחיד את ביבי יותר מאשר החמאס

עודכן לאחרונה: 28.11.2023 / 7:46

אם הכספים הקואליציוניים חשובים כל כך חייבים היו לצרף אותם לבסיס התקציב ב-2023 ולא להפוך אותם למסחרה פוליטית

שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ראש הממשלה בנימין נתניהו. חיים גולדברג/פלאש 90, עיבוד תמונה
שר האוצר בצלאל סמוטריץ', ראש הממשלה בנימין נתניהו/עיבוד תמונה, חיים גולדברג/פלאש 90

הממשלה אישרה אתמול בחצות תקציב מיוחד ליתרת שנת 2023 בהיקף 30.3 מיליארד שקל למימון הוצאות מלחמה עזה. מה שמעניין במהלך הם הפרטים הקטנים שמאחורי האותיות המפוצצות וכידוע אלוהים בפרטים הקטנים.

אקדים ואומר: כסף קואליציוני כשמו כן הוא - תוספת תקציבית חריגה שאינה משרת מטרות ארוכות טווח לתועלת המדינה ואזרחיה. תוספת פוליטית המיועדת לסקטור מסוים שקואליציה חפצה ביקרו או אפילו לחבר כנסת בודד עם גחמות חריגות.

כספים אלה הפכו השנה לבעייתיים משלוש סיבות: ראשית היקפי החלוקה האסטרונומיים, מלחמת עזה שפרצה ב-7 לאוקטובר, והשפעת הכספים שיחולקו כעת גם על תקציב 2024.

השר בני גנץ בהצהרה בפתח ישיבת הממשלה, בקריה בתל אביב. 21 בנובמבר 2023. לשכת העיתונות הממשלתית, צילום מסך
גנץ במיטבו. ללכת עם ולהרגיש בלי/צילום מסך, לשכת העיתונות הממשלתית

כספי הקואליציה המריאו בתקציב הדו שנתי לשיא של 13.8 מיליארד שקל. תקציב הישיבות לדוגמה זינק ל-1.7 מיליארד שקל כאילו בבת אחת נוספו עשרות אלפי תלמידים לישיבות. 400 מיליון שקל מהכסף מיועדים לתלושי מזון. כסף נוסף יועד לשכר למורי המגזר ללא לימודי ליבה בפיקוח רופף.

למשרד לביטחון לאומי הוקצו לצרכי פייק שכונה "הגברת הביטחון במרחב הציבורי" 350 מיליון שקל. מאות מיליוני שקלים נוספים הועברו להתעצמות יישובי השומרון ועוד שלל מטרות שאינם בראש סדר העדיפויות של אזרח שרוצה בסך הכול לגמור את החודש בשלום.

לבד מהיקף החלוקה העצום של הכסף, פרצה מלחמה עזה ואמורה הייתה להפוך על פיה את כל סדרי העדיפויות. מי חושב על פוליטיקה כשהמלחמה בעיצומה? אז זהו שלא.

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' התחייב שהכספים ייועדו בעיקר לצרכי מלחמה. בהמשך הבטיח שמכספים הקואליציוניים יקוצצו 1.6 מיליארד שקל. בפועל התברר שמהכסף קוצצו כמיליארד שקלים בלבד וזה עדיין לא הסוף.

החלוקה הקואליציונית בתקציב 2023 כמו לישיבות ולהסכמי השכר עם המורים תהיה המשכית ותשליך גם על תקציב 2024. התראות בנושאים אלה שוגרו בזמן אמת על ידי אנשי בנק ישראל והאוצר אבל סמוטריץ' לא התרגש.

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

השיער נושר? מכשיר הפלא האמריקאי ישים לזה סוף במהירות

בשיתוף HairMax
משה גפני ועדת כספים. נועם מושקוביץ דוברות הכנסת,
גפני. הבהיר שלא מתכוון לוותר/נועם מושקוביץ דוברות הכנסת

מי שחשב שמישהו בקואליציה יוותרו על הכסף טעה טעות מרה. שר האוצר טעם מהר מאוד את כוחם המאיים של החרדים. יו"ר ועדת הכספים משה גפני הבהיר יותר מפעם אלה שלא יאשר תקציב ליישובי העוטף (באמצעות מנהלת תקומה) אם תקציבי הישיבות יקוצצו.

נתניהו בחושיו הפוליטיים המחודדים זרם עם סמוטריץ' והפך לבן ברית שלו לגורל. כשעל הפרק עומדת האפשרות לקצץ בכספים ולאבד את הקואליציה מול האפשרות לצפצף על כולם האפשרות השנייה מנצחת. ביבי וסמוטריץ' פוחדים מגפני ומגולדקנופף יותר מיחיא סינוואר והחמאס.

איומי יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ בהקשר זה הם כדורי טניס ריקים מתוכן. נתניהו לא ייכנע לו, מה גם שגנץ הבהיר שבשלב זה יצביע נגד אך לא יפרוש מהקואליציה.

ניר ברקת בביקור בקיבוץ בארי. דף הפייסבוק של ניר ברקת, צילום מסך
ברקת. הפתיע לטובה במסגרת מאבק הירושה העתידי/צילום מסך, דף הפייסבוק של ניר ברקת

לגנץ יש גם את החישובים הפוליטיים שלו והוא מבין שפרישה בעיתוי הנוכחי תהיה גרועה מבחינתו והוא עלול לאבד בכך לפחות 10 מנדטים החונים כעת אצלו. הוא הצביע נגד התקציב אך לא פרש. זה גנץ במיטבו: ללכת עם ולהרגיש בלי.

מי שבהחלט הפתיע הוא שר הכלכלה ניר ברקת שהצביע נגד התקציב. שיחות שכנוע של נתניהו אתו לא הועילו. זה לא סוד שהוא לא סובל את סמטוריץ'. ברקת תקע בכך דגל במאבק הירושה העתידי.

לסיכום, מכספי הקואליציה יקוצצו בפועל כמיליארד שקל מתוך כספים בהיקף 13.8 מיליארד שקל. זה כסף קטן. מלחמת הקואליציה מוכיחה שלנתניהו אין שום תכניות להיפרד מתפקידו והוא קשור לכסאו בשלשלת פלדה.

  • עוד באותו נושא:
  • תקציב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully