וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תקציב שהוא מסחרה: הבושה נחטפה ולא מתנהל משא ומתן להחזרתה

עודכן לאחרונה: 2.12.2023 / 8:59

ביבי מוכן לשלם בעתידנו עבור שלמות הקואליציה והאפשרות שיפרוש מעצמו היא פנטזיה, אז לפחות תפסיקו לבלבל לנו את המוח עם סיסמאות כמו "יחד ננצח"

איתמר בן גביר ובצלאל סמוטריץ', הכנסת, ירושלים. אוליבייה פיטוסי, פלאש 90
בן גביר וסמוטריץ'. שלמות הקואליציה מעל הכל/פלאש 90, אוליבייה פיטוסי

למעט העיסוק המרגש וסוחט הדמעות בהחזרת החטופים מעזה, השבוע עמד בסימן התגברות השלכותיה הכלכליות של המלחמה וכאלה לא היו חסרות.

מדובר באישור תקציב 'המסחרה הפוליטית' ליתרת 2023 בהיקף 30.3 מיליארד שקל, מינוי הנגיד לקדנציה נוספת והשארת הריבית ללא שינוי, דברי הבלע של יו"ר ועדת הכספים משה גפני כנגד המינוי, ופרסום אחרוני הדו"חות הרבעוניים של החברות הבורסאיות ובראשן הבנקים.

כל אחד מאירועים אלה הושפע במישרין מהמלחמה. נתחיל בתקציב ההמשכי שבמרכזו כספים קואליציוניים בהיקף 4.8 מיליארד שקל ששבר את שיא הציניות. הבושה נחטפה ולא מתנהל מו"מ להחזרתה. כולם הטיפו שיש לבטל כספים פוליטיים שאינם לצרכי מלחמה.

בפועל מ-13.8 מיליארד שקל קוצצו כמיליארד שקל בלבד. יתר הכספים שהקשר בינם לבין המלחמה הוא כמהות הקשר בין ביבי לכרטיס אשראי, נותרו על כנם. יו"ר ועדת הכספים משה גפני מנע במופע איומים תקיף העברת תקציבי סיוע למנהלת תקומה אם הכספים יקוצצו.

ניר ברקת ובצלאל סמוטריץ' בוועדה להפחתת הריכוזיות והגברת התחרות בשוק מוצרי המזון. 3 בספטמבר 2023. נגה סלמה, לשכת העיתונות הממשלתית
סמוטריץ' וברקת. הראשון רועץ כלכלי, השני ממצב עצמו כאלטרנטיבה/לשכת העיתונות הממשלתית, נגה סלמה

ח"כ גפני מתמחה בפאסיב-אגרסיב: הוא שקט עד שקופץ לו הגפן. ואכן סמוטריץ' נבהל. שר האוצר שהפך בפועל לרועץ הכלכלי של נתניהו, שכנע אותו בעקבות כך שאסור לקצץ בכספים שעלולים להרגיז את החרדים ולפגוע בשלמות הקואליציה. אז כשכאומרים לנו "יחד ננצח", צריך לזכור שהסיסמא בתוקף רק עם כספים קואליציוניים.

ועם כל זאת יש גם נקודות אור באפילה. בני גנץ והמחנה הממלכתי התנגדו בהצבעה לתקציב, אך לא פרשו מהממשלה. המדובר בניצנים ראשונים לסדקים בקואליציה.

שר הכלכלה ניר ברקת הפתיע והצביע נגד. הוא ממצב את עצמו כממלכתי וכמתמודד אפשרי על ראשות הממשלה ביום שאחרי. ואי אפשר בלי שר המדע אופיר אקוניס שביום טוב הוא מיקרו חיקוי של נתניהו. הוא אמנם לא התנגד אבל לפחות נמנע בהצבעה. כנראה שגם בליכוד מבינים שתקציב עם חרדים ולאומנים שמחוץ לאלונקה הוא על זמן שאול.

אירוע נוסף שנבלע בכרוניקה השוטפת היה מינוי הנגיד לחמש שנים נוספות. ביום שממשלה אישרה את המינוי, החליט הנגיד לא נכנע ללחצים ולהותיר את הריבית ללא שינוי. ההחלטה שוב העלתה את הסעיף לח"כ גפני שפתיל הסבלנות שלו הולך ומתקצר עם התקדמות המלחמה. לאיומים על שלמות הקואליציה, נוספת דברי בלע על תפקוד הנגיד וביקורת על הארכת המינוי.

"פרופ' ירון הוא נגיד רע", אמר יו"ר ועדת הכספים. "הקדנציה שלו מאופיינת בזה שפוגעים בחלשים, שהריבית עולה כל הזמן והעול על הציבור איום ונורא. הוא נגיד רע וההחלטה של הממשלה להאריך את הקדנציה שלו היא רעה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

תרפיית מציאות מדומה: טיפול להתמודדות עם חרדה

בשיתוף zap doctors
נגיד בנק ישראל אמיר ירון, חבר הכנסת משה גפני. יונתן זינדל/פלאש 90, עיבוד תמונה
נגיד בנק ישראל ויו"ר ועדת הכספים. אלמלא המלחמה נתניהו היה מראה לנגיד את הדלת/עיבוד תמונה, יונתן זינדל/פלאש 90

ח"כ גפני חושב שמדובר בנגיד מעלי אקספרס. בפועל הוא כועס על שהציבור החרדי הכולל את תושבי בני ברק ושאר היישובים, נאנק מנטל המשכנתאות ובחודשים האחרונים וגם בעיצומה של המלחמה הפעיל על הנגיד לחץ מאפיוזי להוריד את הרגל מגז הריבית.

פרופ' ירון לא נכנע ובתגובה לנגיד שמרן וקר רוח איבד את שאריות הנימוס וכתב: "ראוי היה שיו"ר ועדת הכספים יהיה בקיא בכלכלה ולא יקדם שיח רעיל ומפלג בעיצומה של המלחמה". אז "יחד ננצח" אומרים לכם, אבל בלי הנגיד.

בסוגריים נעיר כי לו הדבר היה תלוי באמת בנתניהו, כהונת הנגיד לא הייתה מוארכת והוא היה אורז בהקדם את חפציו בדרך חזרה לארה"ב. אלא שאז פרצה המלחמה והצילה את הנגיד ובפועל גם את מעמדה הבינלאומי של כלכלת ישראל.

השבוע שב והוכיח נתניהו שהציניות ולא הציונות מנצחת ובגדול. ראש הממשלה נכנע בכל פעם מחדש ללחצים ומשמר בכול כוחו את קואליציית סמוטריץ'-בן גביר-חרדים. אז אנא אל תבלבלו לנו את מוח עם סיסמאות. ההערכות שנתניהו יפרוש אחרי המלחמה הן בגדר משאלות לב על גבול הפנטזיה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully