וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חקלאי הצפון: "הופקרנו, אומרים לנו 'נתחשבן אחרי המלחמה'"

עודכן לאחרונה: 7.12.2023 / 10:22

החקלאים נאחזים במשקים תחת אש ומטפלים בבבעלי החיים אל מול פיצוי מעורפל שאולי יגיע בעתיד. מי שממשיך לטפל במשק עלול לספוג ניכוי של 30%: "שערורייה וחוצפה, אנשי רשות המיסים לא יתעללו בנו"

בווידאו: הפגיעה במחסן הביצים של ישראל סבגי במושב דוב"ב/ישראל סבגי

יוני יעקובי מיואש. סגן הרבש"צ של מושב מרגליות שעל גבול הצפון, שמגדל תרנגולות ומטעים נשירים, אומר שמעט התושבים שעדיין נמצאים שם שבורים לחתיכות, אנשים משתגעים. מכיוון שהמדינה לא מפצה אותם על הנזק העקיף שנגרם להם, אלא אומרים להם להמתין לסוף המלחמה וגם אז תחת תנאים, החקלאים נאלצים לסכן את חייהם, ולטפל בבעלי החיים ובגידולים החקלאיים תחת אש.

"נולדתי ואמות פה במושב", אמר יעקובי בראיון לרדיו צפון 104.5 FM. "אנחנו לא רואים את האופק, וכשאני שומע במה מתעסקים, ועדה כזאת ומנהלת אחרת, כשאי אפשר לגדל עופות, כי השירותים הווטרינרים לא מאפשרים את זה ואי אפשר להגיע למטעים, כי הצבא לא מאפשר וגם אי אפשר לקבל פיצוי, כי אין שום מסלול בשבילי. אז מה אני אעשה? על מה שאני אגיש בקשה לרשות המיסים, על אובדן הכנסה? יש נזק עכשווי ועתידי, וקשה לתכלל אותו כרגע. זה נזק עקיף ומס רכוש יגיע רק אחרי המלחמה וצריך להתפרנס".

לול תרנגולי חופש בישוב קהילתי משכיות בקעת הירדן. זיו ריינשטיין, מערכת וואלה!
לול תרנגולות. "יתהפך העולם ואני אכנס ללול. זה משק חי, יש פה בעלי חיים"/מערכת וואלה!, זיו ריינשטיין

ישראל סבאגי מהיישוב דוב"ב, שהלול שלו נפגע בטיל נ"ט, כשהגיע לאסוף את הביצים בשבת בדרך לא דרך, למרות שהצבא סגר את הגישה אליו. "היו אמורים להגיע איתי מתנדבים שלא נתנו להם לעבור. עליתי עם חבר דרך היערות והגעתי ללול. תוך כדי איסוף ביצים, אני מרגיש טיל נ"ט שנכנס בתוך המחסן ביצים, ויצא מאחורה, ולצערי הרב אין מיגוניות. נכנסתי לתוך הלול ואמרתי 'שמע ישראל' זאת התחנה האחרונה שלי. הם המשיכו לטווח בנו ארבע פעמים ולעשות וידוא הריגה.

"המדינה לא נותנת לנו שום פיצוי. אף אחד לא מוכן להתקרב לכאן. לא השירותים הווטרינריים, לא הדוקטורים, לא מועצת הלול, או משרד החקלאות. אומרים, תצלם ותשלח לי, תצלם ותשלח, כאילו אני 'פוטו גולן'. שיבואו הם למקום ויראו וירגישו את החוויה שחוויתי ביום שבת, שלא היה חסר הרבה והייתי מת בלול. מה זה למדינה להכניס את היד לכיס, לתת כמה מיליונים ולשמור על חיי אדם? הם לא אומרים לנו להשמיד את העופות, אלא להמשיך לטפל בהם".

"זה שחקלאים צריכים לסכן את עצמם, כי לא מוכנים לפצות אותם זאת שערוריה", אומר דובי אמיתי, נשיא התאחדות האיכרים, שמתכוון להעלות את הסוגייה הזאת בדיון שיתקיים בוועדת הכספים, ויעסוק בהארכת הפיצוי ליישובים בטווח 0-7 ק"מ לחודש נובמבר.

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
שר הביטחון יואב גלנט סייר בגבול הצפון ונפגש עם ראשי הערים והמועצות. 6 בדצמבר 2023. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
שר הביטחון אמש בגבול הצפון. הצבא סגר את הגישה לחלק מהמשקים/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

לדברי אמיתי, "החקלאים מנסים למזער את הנזק ומסכנים את חייהם והמדינה אומרת להם, בואו ונתחשבן אחרי המלחמה. אין דבר כזה. אנחנו רוצים לבנות מסלול ורוד לחקלאים ביישובים שהוכרו כזכאים לפיצוי מלא, בלי לחכות למס רכוש, בדומה למסלול הירוק לעסקים. אם אתה מגדל עגבניות וחסה, אתה מדווח על הפגיעה וזהו.

"מה שקורה עכשיו, בגלל שהחקלאים ממזערים את הנזק, בעידוד המדינה, אם באמצעות עבודה שלהם או בעזרת מתנדבים, מס רכוש מקזז להם 30% מהפיצוי, שזאת חוצפה. בדיון שיתקיים בוועדת הכספים, כל חברי הכנסת יהיו איתי, ובראשם גפני וביטן. אנשי רשות המיסים לא יתעללו בנו. אני מקווה ששר האוצר מבין מה שאני אומר. אל תשחקו איתנו משחקים, כן אספו ביצים ולא אספו ביצים. תפצו את החקלאים מלא, אז הם לא יצטרכו לסכן את חייהם", אומר אמיתי.

דובי אמיתי 1. ראובן קסטרו
דובי אמיתי. "אל תשחקו איתנו משחקים - כן אספו ביצים או לא אספו ביצים"/ראובן קסטרו

יעקובי מעלה עוד טיעון שצריך לקחת בחשבון - צער בעלי חיים. "יתהפך העולם ואני אכנס ללול. זה משק חי, יש שם חיות. אני אטפל בלול ואנחנו נשווק ביצים ונדאג לביטחון התזונתי של ישראל".

אבל אתה מסכן את עצמך.
"עצם זה שאני גר כאן כבר 50 שנה, אני מסכן את עצמי. מי שלא יודע שאיפה שיעבור התלם ייקבע הגבול, יש לו בעיית הבנה. אם הוא לא מבין שכשחקלאי מסתובב שם, יש לנו אחיזה בקרקע. אני לא נכנס למטע כי אנחנו במצב לחימה, וצריך לקבל אישור מהצבא. אין מסלול כזה שאומר אם אתה לא נכנס למטע אתה מקבל כסף. בסוף המלחמה תגיש לנו את הפגיעה ונשקול מה לתת לך".

מקדמות הגשת?
"בשביל מה? כדי שיבקשו אותן בחזרה, כמו שביקשו בקורונה? אני אסתדר עם מה שאין לי כרגע. ונגיד שהחלטתי להיכנס לשטחים, אין לי תאילנדים. יש יוזמה מבורכת של מתנדבים? איזה מתנדב יבוא לעבוד במרגליות. יש כמה שבאים לאסוף ביצים, אני אגיד להם ללכת למטע? אנשים שמים את עצמם לפני המדינה. מה ההבדל ביני לבין חייל בעזה, שיודע שיש סיכוי גדול שהוא לא יחזור? אני קורא לשר האוצר, החקלאות, תעזבו אותנו בשקט, שחררו אותנו מהנזקים שעשיתם לנו שנים".

שר האוצר צריך לעזור לך.
"לעזור לי? שלא יפריע לי. אל תדרשו ממני להשקיע מליונים, ותגרמו לי לעוף מפה. אל תעזרו לי, רק אל תפריעו. איזה עזרה? עושים מנהלת כזאת ואחרת. הכסף ילך ל-1,000 עובדים ולנו יתנו גרושים. אבא שלי בן 85 עוזב את המלון וחוזר למרגליות. הוא רוצה למות בבית שלו. נמאס לו מכולם. זה הגיע לכולנו עד למעלה".

מרשות המסים נמסר בתגובה: "חקלאים בגבול הצפון העומדים בתנאי הזכאות לתשלום פיצויים לפי תקנות מס רכוש זכאים לפיצויים במסלול אדום, בו ניתן פיצוי מלא בגין הפסד או אובדן רווח כתוצאה ממלחמה או פעולות איבה. לחילופין, זכאים חקלאים אלה להגיש תביעה במסלול חקלאות, שבו הם מפוצים בהליך מהיר ופשוט יותר, בהתאם למספר העובדים. מאז פרוץ מלחמת חרבות ברזל גם נפתחה עבור חקלאים אלה האפשרות לבקשת מקדמה עוד לפני הגשת התביעה.

"קרן הפיצויים ברשות המסים נמצאת בקשר ישיר ורציף עם הארגונים המייצגים של החקלאים בישראל, ומספקת מידע בנוגע לזכויות החקלאים ומענה לפניות בנוגע למקרים פרטניים. נציין גם כי לולנים בישובי ספר שנמנעה מהם גישה ללולים כתוצאה ממגבלות של מערכת הביטחון זכאים לפיצוי מלא במסלול אדום בגין עופות שאבדו כתוצאה מחוסר טיפול ובסבב הלחימה האחרון כבר פוצו מספר לולנים בגין אובדן עופות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully