וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

היורו בשפל של חצי שנה: "כשהממשלה תתחלף השקל יתחזק באופן דרמטי"

עודכן לאחרונה: 7.12.2023 / 14:29

לאחר התחזקות השקל מול הדולר, יורד גם שער היורו והגיע לפחות מ-4 שקלים: "השוק מעריך שהמלחמה לא תגלוש לעוד זירות. כשהשוק יחליט שהרפורמה המשפטית נקברה השקל יתחזק והדולר והיורו יתרסקו"

Валюта, евро. Stanislav71, ShutterStock
שטרות יורו. "תשומת הלב של הישראלים ממוקדת בדולר"/ShutterStock, Stanislav71

אחרי שהדולר נחלש בצורה דרמטית במשך כמה ימים, והגיע לשער של 3.68 שקלים, היורו הולך בעקבותיו ונסחר בפחות מ-4 שקלים (3.98), שער שלא נראה כמוהו במחצית השנה האחרונה. יוסי פרנק, מנכ"ל "אנרג'י פייננס" לניהול סיכונים, מסביר שהסיבה לירידת היורו שונה מזו שהביא להתרסקות שער הדולר, למרות שיש ביניהם השפעה הדדית.

"כשבאים לנתח את השינוי בשער המטבעות", אומר פרנק, "צריך להפריד בין ההשפעות המקומיות עליהם ולהשפעות העולמיות. היורו, כמו הלירה סטרלינג או הפרנק השוויצרי, מתנהל מול סל מטבעות שלם. כשמוכרים מטבע בישראל, הוא נחלש מול השקל. תשומת הלב של הישראלים ממוקדת בדולר.

"בשבוע שעבר היו תנודות חזקות גם בדולר וגם ביורו, אבל השקל התייצב על אותו שער, מה שאומר שמה שהתרחש בעולם הוא זה שהשפיע על השער שלהם ולא המלחמה אצלנו. מאז הודעת הפד האמריקאי שהוא לא מתכוון להעלות יותר ריבית, הדולר נחלש בעולם".

הצפי שגם היורו, כמו הדולר, יחזור להתחזק?
"כאן אני חוזר למישור המקומי. צריך להסתכל על הזירה הצבאית והמדינית. השקל התחזק, כי השוק העריך שהמלחמה בעזה לא תגלוש לזירות אחרות והוא ממשיך בהערכה הזאת גם עכשיו. כשהוא יחליט שהרפורמה המשפטית, שהחלישה את השקל, נקברה, וכשהממשלה תתחלף, השקל יתחזק באופן דרמטי, והדולר והיורו יתרסקו.

"במצב כזה יהיה תיסוף דרמטי של השקל, לרמה שהנגיד הצהיר עליה בעצמו, דבר שאף נגיד לא עשה לפניו, ששער הדולר צריך להיות 3.4-3.5 שקלים בלבד".

יוסי פרנק מנכ"ל "אנרג'י פייננס" לניהול סיכונים. יח"צ,
פרנק. "שקל חזק לאורך זמן עלול לפגוע בכלכלה הישראלית, אבל אנחנו עדיין לא שם"/יח"צ

התחזקות השקל היא אולי גאווה ישראלית, אבל היא עלולה לפגוע בנו כלכלית.
"התחזקות השקל מוזילה את הייבוא, אמורה להוזיל גם את התוצרת המקומית, שרובה מתבסס על חומרי גלם מיובאים, ולהחליש את הייצוא. כיוון שאנחנו מבוססי ייצוא, גם בביטחון וגם בהייטק, דווקא שקל חזק יכול לפגוע בכלכלה שלנו, ולכן, בכל פעם שהוא מתחזק, היצואנים צועקים שהם נפגעים.

"כאן המקום להזכיר, שליצואנים יש מנגנוני גידור שערים, ששומרים עליהם מפני התחזקות השקל. יצואן לא צריך להמר על שער החליפין. יש שער טוב, קח אותו ותקבע שנה-שנתיים קדימה. כך שאין ספק ששקל חזק לאורך זמן עלול לפגוע בכלכלה הישראלית, אבל אנחנו עדיין לא שם".

הצעה שאסור לפספס

התקדמו לדור הבא של ברי המים של תמי4: קטנים יותר, חכמים יותר

לכתבה המלאה
נגיד בנק ישראל אמיר ירון החלטת ריבית 27/11/23. יחצ,
נגיד בנק ישראל. הבנק מכר בנובמבר 338 מיליון דולר בלבד לעומת 8.2 מיליארד דולר באוקטובר/יחצ

בתוך כך בנק ישראל עדכן על פעילותו בתחום מכירת המט"ח לטובת ייצוב השקל. כזכור, בתחילת המלחמה הודיע הבנק כי הוא מקתה 30 מיליארד דולר במטרה לחזק ולייצב את השקל בתקופה זו. באוקטובר הוא מכר סכום של 8.2 מילארד דולר מיתרות המט"ח של הבנק, ואילו בנובמבר צנח הסכום לכ-338 מיליוני דולרים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully