וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מלחמה? חות'ים? הבורסה זינקה בנובמבר ועמה קרנות ההשתלמות

עודכן לאחרונה: 17.12.2023 / 12:41

קרנות ההשתלמות עם חודש מצוין לאחר שלושה חודשים שליליים לצד עליות חזקות בבורסות בארץ ובעולם: "למרות התחזיות השחורות, 2023 מסתמנת כאחת המוצלחות למשקיעים"; עם זאת האיום החות'י מסכן את התמתנות האינפלציה ואת ירידת הריבית

גרף עולה בורסה. ראובן קסטרו ושאטרסטוק, עיבוד תמונה
חודש חזק בבורסה: ת"א 125, ת"א 35 ומדד 90, עלו ב-8.1%, 7.7% ו-9.4% בהתאמה/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו ושאטרסטוק

למרות המלחמה, נתוני התמתנות האינפלציה והצפי להורדת הריבית גברו על המצב הגיאופוליטי והובילו את השווקים לעליות חדות בנובמבר, שהפך לחודש המוצלח שחוו חסכונות הטווח הבינוני הישראליים מתחילת השנה.

התשואה הממוצעת של עשר קרנות ההשתלמות במסלול הכללי שנבחנו על ידי וואלה! כסף עמדה על 3.08% בחודש הראשון לעונת החורף, שהובילה לתשואה ממוצעת של 6.85% מתחילת השנה. זאת לאחר 3 חודשי תשואה שלילית שנחוו על ידי הקרנות עד סוף אוקטובר.

הקרן שהצליחה להשיג את התשואה הגבוהה ביותר הייתה זו של בית ההשקעות אנליסט, שהשיאה לעמיתיה 3.68% לתקופה שנבחנה (ראו טבלה), הגבוהה ב-1% מהתשואה שהניבה קרן ההשתלמות של חברת הביטוח מנורה, החותמת את הטבלה מלמטה עם 2.68%.

קרנות השתלמות נובמבר. עיבוד תמונה, עיבוד תמונה
קרנות ההשתלמות בנובמבר - המסלול הכללי/עיבוד תמונה, עיבוד תמונה

ערן גולדרינג, מנהל השקעות ראשי קופ"ג בבית ההשקעות אנליסט, מסביר כי "העליות נחוו בכל השווקים הבינלאומיים והיו רחבות. הן כללו הן את המניות של החברות הקטנות והן את ה-MEGA CAP (חברות ענק עם שווי שוק של יותר מ-200 מיליארד דולר, שהשפעתן על המדדים גדולה).

"גם בישראל התאושש השוק לאחר הירידות החדות שנחוו במיוחד עקב מתקפת ה-7 באוקטובר והמלחמה שפרצה בעקבותיה, ואת העלייה ניתן לייחס להבנת השוק כי נתוני האינפלציה יגרמו בקרוב לפד לעצור את מגמת עליית הריבית, כפי שאכן נרמז על ידי הפד רק לפני ימים אחדים.

"המדדים המרכזיים בבורסה בתל אביב כדוגמת מדד ת"א 125, מדד 35 ומדד 90, עלו ב-8.1%, 7.7% ו-9.4%, בהתאמה. סקטור הנדל"ן בלט לחיוב עם עלייה של כ-15.5% במדד המייצג את הענף.

"המדדים המרכזיים בארה"ב עלו גם הם בשיעורים דומים, כאשר מדדי ה-S&P500, הנאסד"ק והדאו ג'ונס עלו בכ-8.9%, כ-10.7%, וכ-8.8%, בהתאמה. מדד הראסל 2000, המייצג את המניות הקטנות, הצטרף גם הוא לחגיגה עם עלייה של כ-9%.

"סקטור הסמיקונדקטור בלט לחיוב עם עלייה של כ-16% במדד המייצג אותו, בעוד סקטור האנרגיה בלט לשלילה בחודש נובמבר עם ירידה של כ-1%.

"באירופה בלט מדד הדאקס הגרמני עם עלייה של 9.5%, לצד היורוסטוקס 50 שעלה כ-8%, ובעוד מדד מדד הפוטסי פיגר מאחור עם עלייה של 2.3%. ובמזרח נחוו עליות בכל השווקים מלבד סין, כאשר הניקיי היפני עלה ב-8.5% ובקוריאה המדד עלה בכ-11%.

"העליות הוכיחו שוב שכמעט בלתי אפשרי לתזמן את השווקים, והאסטרטגיה הטובה ביותר היא BUY & HOLD".

עוד בוואלה!

אקדחים המיוצרים בישראל נמכרים בפער של מאות אחוזים בהשוואה למחירם בחו"ל

לכתבה המלאה
דולר מול שקל. ראובן קסטרו
הפתעה בשוק המט"ח: השקל חזר להתחזק לאחר תקופת פיחות ממושכת, בכ-7.8% מול הדולר ובכ-5% מול היורו/ראובן קסטרו

שוק החוב סייע גם הוא לתיקי ההשקעות בנובמבר וגולדרינג מפרט, כי "ירידת התשואות בשוק האמריקאי משכה את כל שווקי החוב בעולם לרווחי הון גדולים, והוביל את מדד האג"ח הממשלתי לעלייה של 3.1% . מדדי האג"ח הקונצרנים עלו גם כן, כאשר התל בונד 60 עלה ב-3.7%.

"אחת ההפתעות, יש לציין, הייתה בשוק המט"ח, כאשר למרות המלחמה חזר השקל להתחזק מול הדולר לאחר תקופת פיחות ממושכת, בכ-7.8% מול הדולר ובכ-5% מול היורו.

"כל אלו סייעו גם לתיק ההשקעות שלנו באנליסט. כך לדוגמא הארכנו את מח"מ (משך חיים ממוצע) האג"ח הממשלתי והקונצרני לאורך כל השנה, וירידת התשואות בנובמבר מיתנה את ההשפעה השלילית שהייתה לירידה בדולר.

"לצד זאת, ההתאוששות של השוק הישראלי, הן במניות והן בחוב, תרמה לנו היות והגדלנו והארכנו מח"מ כבר באוקטובר, ומספר החזקות בולטות שלנו, כדוגמת אנרגיקס, אנלייט, ואלוני חץ, שסבלו לאורך כל השנה והגיעו לשווים נמוכים בשל הריבית הגבוהה, נהנות כעת מהתהפכות המגמה וירידת התשואות, והניבו תשואות גבוהות החודש.

"ניירות ערך נוספים שאפשר לציין לחיוב הן של החברות נובה, ביג, ומימון ישיר, שהתחזקותן סייעה גם היא לתשואה. בחו"ל בלטו מניות כדוגמת WIX, שחזרה לאחר זמן רב למחיר ה-100 דולר, ומספר אחזקות בחברות נדל"ן, שנהנו כאמור מירידת התשואות".

ערן גולדרינג, מנהל השקעות, אנליסט. אנליסט,
גולדרינג. "סבירות לא מבוטלת כי שנת 2024 תאיר פנים למשקיעים"/אנליסט

הראייה קדימה אופטימית גם היא. גולדרינג: "למרות הריבית הגבוהה והתחזיות השחורות בתחילת השנה מסתמן כי שנת 2023 תסתיים כאחת השנים המוצלחות למשקיעים בשווקי ההון.

"במידה ואכן האינפלציה תמשיך להתמתן, ירידת התשואות תימשך והריבית תרד, כל נכסי הסיכון ייתמכו מכך. לגבי שוק החוב, ניתן להניח בסבירות לא מבוטלת כי שנת 2024 תאיר פנים למשקיעים לאחר 3 שנים קשות".

"נוסיף אנחנו כי האיום החות'י, המייצר סגר ימי על נתיבי השיט הבינלאומי באזור הים האדום, מערער את התמתנות האינפלציה ואת ירידת הריבית הנאבקת בה. התגבשות קואליציה בינלאומית להגנה על נתיבי סחר אלו, לפיכך, חיונית להתאוששות הכלכלה הבינלאומית כולה והתחלת חזרתה לצמיחה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully