וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אקדחים המיוצרים בישראל נמכרים בפער של מאות אחוזים בהשוואה למחירם בחו"ל

עודכן לאחרונה: 13.12.2023 / 19:25

הבהלה לנשק האישי הובילה לעלייה של לפחות 25% במחירי האקדחים והתחמושת: "חזירות וניצול של המצב"

מטווח להב תל אביב, אוקטובר 2015. ראובן קסטרו
מטווח פרטי. גם מחירי המטווחים והתחמושת זינקו/ראובן קסטרו

לכל עת חירום יש את הלהיטים שלה ואת הסוחרים הממולחים שעושים מהם כסף. בקורונה כיכבו בהתחלה המסכות ואחר כך הבדיקות, שנחטפו כמו קרואסונים טריים, ומחירם זינק בפראות והפך למצרך כל כך נחשק וחיוני, עד שצרכנים היו מוכנים לשלם עליהם סכומי עתק.

במלחמת חרבות ברזל הלהיט הוא נשק אישי, ומחירי הנשק האישי וכן התחמושת, אביזרים, מטווחים ועוד, מזנקים בעשרות אחוזים ואף יותר מכך. למה? כי הכי קל לנצל את הפאניקה בציבור כדי לעשות קופה.

כמו ההתנפלות על מוצרי המזון בהנחיית פיקוד העורף "להצטייד" בתחילת המערכה, קריאתו של השר לביטחון לאומי, איתמר בן גביר, לאזרחי ישראל להצטייד בנשק אישי, והקלת התנאים לקבל רשיון נשק, הפכו את האקדחים לדבר החם הבא.

מה-7 באוקטובר הגישו רבע מיליון ישראלים בקשה לנשק אישי, פי 6 יותר מבכל 2022. בעלי מטווחים קורסים מעומס, הסוחרים לא מצליחים להדביק את הביקוש, ולא מעט בעלי נשק "ירוקים" לא יודעים איך בדיוק לתפעל את האקדח ולא מכירים את הוראות הפתיחה באש, מה שעלול לעלות לנו בסכנת חיים בהמשך, אבל מה לא עושים בשביל סמל סטטוס וביטחון אישי מזויף שעלול לאיים על הסביבה.

מחירי נשק ישראלי. המכון לחקר הקמעונאות,
מחירי נשק ישראלי/המכון לחקר הקמעונאות

מרבית החנויות אליהן פנינו בבקשה לקבל מחירון מעודכן של כלי נשק זמינים, סירבו לתת לנו אותו בטלפון, אלא רק בהגעה פיסית לחנות. התירוץ - מלאים משתנים. בפועל, כשלקוח מגיע לחנות פיסית, הסיכוי שיפתח את הארנק גדול יותר.

תלונות על עליות מחיר מוגזמות שוטפות את קבוצות הפייסבוק. "המחירים עלו בצורה קיצונית", כותב גולש, "אין כוונה שמישהו יפסיד, אבל מה שקורה בחנויות ובמטווחים זאת חזירות וניצול של המצב". אחר מתלונן, "אקדחים שמיוצרים בישראל, נמכרים בפערים של עשרות אחוזים יותר ביחס למחירם בארה"ב".

לפי סקר שערב ד"ר חזי גור מזרחי, מהמכון לחקר הקמעונאות, עולה שמחירי האקדחים זינקו ביותר מ-25%, ואיתם גם מחירי הקליעים, המטווחים, וההכשרות. מותגי נשק בינלאומיים שנמכרים בישראל ב-4,500 שקלים, עולים בארה"ב פחות מחצי מחיר ומה שמוציא מהדעת, היא העובדה שמותגים ישראלים כחול לבן, שמיוצרים בישראל, נמכרים כאן במחיר יקר מזה שבחו"ל, משל היו המילקי והחומוס בסופרמרקט באירופה.

עוד בוואלה!

עדיין במילואים? קבלו את המדריך המלא לזכויות שלכם

לכתבה המלאה
מחירי נשק אמריקאי. המכון לחקר הקמעונאות,
מחירי נשק אמריקאי/המכון לחקר הקמעונאות

אקדח "מצדה" הישראלי, המותג הכי נמכר ומבוקש, נמכר בישראל בכ-3,200 שקל, בעוד שמחירו בארה"ב עומד על כ-1,600 שקל בלבד, הבדל של 100%. את אקדח הרמון הישראלי של חברת "אמתן" תקנו בארץ בכ-3,800 שקל, ובאירופה תשלמו רק 2,250 שקל. "יריחו" האהוב יעלה לכם בישראל 3,800 שקל ובארה"ב 1,920 שקל, כלומר האקדח המקומי יקר בארץ ב-100% לעומת מחירו בארה"ב.

גם בנשקים תוצרת ארה"ב הפרש המחירים גדול. על אקדח מסוג מוסברג תשלמו בארץ כ-3,200 שקל, כמעט כפול לעומת 1,680 שקל שהוא יעלה בארה"ב, ואילו על סמית' אנד ווסון שנמכר בארה"ב ב-1,700 שקל יצטרך הצרכן הישראלי לשלם כ-4,400 שקל.

"הציבור הישראלי דוהר לקופות ולא עוצר לחשוב ולבחון את המחיר", אומר ד"ר גור מזרחי. "עם כזה ביקוש אין סיבה שנראה הוזלת מחירים או תחרות. כמו עם העגבניות, לפני שנאשים את הקמעונאים, צריך לשאול מדוע הממשלה לא נתנה לכך התייחסות ומענה".

מחירי נשק המיוצר בעולם. המכון לחקר הקמעונאות,
מחירי נשק המיוצר בעולם/המכון לחקר הקמעונאות

משרד הכלכלה דווקא ניסה לתת מענה לביזה בחסות המלחמה, כשיזם תיקון להוראת השעה לחוק הגנת הצרכן, שקובעת שעל בעל עסק שינצל את מצב המלחמה, ימכור מוצר או ייתן שירות באופן גבוה משמעותית מהמחיר שהיה קבוע שלושה חודשים טרם פרוץ הלחימה, יוטל קנס.

"מדובר בתופעה מכוערת ופסולה מבחינה מוסרית, בטח כשהציבור נמצא במצוקה ועם זאת נותן מעצמו למען המאמץ המלחמתי", אומר עו"ד ניצן אפגין, מומחה במשפט מסחרי אזרחי ובתביעות ייצוגיות. "אם התזכיר יאושר, יוכל אזרח לפנות למשרד הכלכלה ולדווח על עסק שמפקיע מחיר, כדי שינתן נגדו צו מנהלי על מכירת המוצר במחיר מופקע. הקנס עלול להגיע עד ל -130 אלף שקל כשמדובר בתאגיד, ובעד 45 אלף שקל לעסק קטן. סכום שיהפוך את התופעה הזאת ללא כדאית כלכלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully