וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

העלאת המס על המשקאות המתוקים: מהלך שתואם עם המפלגות החרדיות

עודכן לאחרונה: 17.12.2023 / 17:07

המפלגות החרדיות תומכות בהטלת המס בצורתו הנוכחית והדבר נעשה בתיאום איתן: "התירוש הוחרג"

סמוטריץ' בפתח ישיבת סיעתו: "ההחלטות של הממשלה היוצאת הביאו לעליית מחירים"/ערוץ הכנסת

מי שחשב שהמפלגות החרדיות יילחמו בכל הכוח נגד החלטתו של שר האוצר, בצלאל סמוטריץ', להחזיר את המס על משקאות ממותקים, טעה. יותר מזה, לא רק שאינן מתנגדות, המפלגות החרדיות תומכות בהטלת המס בצורתו הנוכחית, בטיוטת הצו שפרסם סמוטריץ', ממש לפני כניסת השבת.

מה שנחזה, בטעות, כמחטף מתחת לאפם של ראשי המפלגות החרדיות, מתברר בדיעבד כמהלך מתואם היטב, בין שר האוצר לבינם. גורמים במפלגות החרדיות הסבירו לוואלה, שהתנגדותם למיסוי שהוביל שר האוצר לשעבר, אביגדור ליברמן, באה בגלל הלעומתיות שהיתה במהלך, והעובדה שכלל גם "יין תירוש" ומיצים בעלי אחוז סוכר נמוך.

הצו שהוציא סמוטריץ', אינו כולל את התירוש ומה שמכונה "מיצים", המשקאות הממותקים שצורך המגזר החרדי, ואת משקאות הדיאט. "אם מדובר רק בקולה המזיקה, אז לציבור הרבה יותר קל לקבל את זה", אומר הגורם, "חוץ מזה, מה שהיה לפני ה-7 באוקטובר הוא לא מה שקורה עכשיו. אם הציבור שלנו יכול לתרום למאמץ הכללי, אז למה לא. מה גם שכשזה נעשה בתיאום, ניתן יהיה לעשות הסברה מקיפה לגבי צריכת הסוכר".

פחיות משקה. Shutterstock, עיבוד תמונה
פחיות משקה. "ניתן יהיה לעשות הסברה מקיפה"/עיבוד תמונה, Shutterstock

המהפך הבריאותי אינו רק מנת חלקם של החרדים, אלא גם של סמוטריץ' בעצמו, שכינה את המס הספציפי הזה "מטורלל לחלוטין" והוסיף שהמיסוי לא יפסיק את שתיית המשקאות הממותקים, אלא מה שעומד מאחוריו הוא גביית מיסים בלבד, ואילו עכשיו הוא מאמץ את חלקו הגדול של המיסוי בחום רב.

"מניתוח ראשוני של נתוני הצריכה בפועל על ידי גורמי המקצוע במשרד האוצר עולה כי מאז ביטול המס חלה עליה משמעותית ברכישת משקאות ממותקים, זאת לאחר שבתקופה המקבילה בשנת 2022 בה הוטל מיסוי, חלה ירידה בצריכת המשקאות", נכתב בצו.

"עלייה חדה יותר נרשמה בקרב המשקאות במיסוי הגבוה, ובהתאם בשנת 2022 ניכרת ירידה משמעותית ביותר בצריכתם. עוד עולה כי לאחר ביטול המס רמות המחירים של המשקאות המתוקים לא חזרו לרמתן המקורית מהתקופה שלפני הטלת המס, כך שהירידה בהכנסות המדינה ממס לא התגלגלה במלואה לצרכן".

המיסוי המתוכנן, שהוא, כאמור, מצומצם יותר מזה שהטיל ליברמן, צפוי להכניס לקופת המדינה כמה מאות מיליוני שקלים בשנה, והוא מגיע כחלק מניסיונות האוצר להגדיל את הכנסות המדינה ממיסים, שהתכווצו מאוד בחודשים האחרונים. הפשרה עם החרדים, והכספים הקואליציוניים הגדולים שהועברו למוסדות החינוך התורניים, למשכורות המורים ולקצבאות האברכים, הצליחו לרכך את התעקשותם למלא את ההסכם הקואליציוני, שחייב אתת ביטול המס.

גורמים בש"ס אומרים שהמפלגות החרדיות עומדות על קיום ההסכמים הקואליציוניים במלואם, אבל בימים הקרובים יתכנסו ראשי המפלגות החרדיות, אריה דרעי מש"ס, ומשה גפני ויצחק גולדקנופף מיהדות התורה, וידונו בחיוב בנושא, על רקע החרגת "המיצים" והתירוש. "זה לא סוד שש"ס לא התנגדה למיסוי המשקאות מטעמים בריאותיים, אלא לאופן שבו זה נעשה, בכפיה ובלי מתן פרק זמן סביר כדי לעשות הסברה בציבור. הסוגיה הזאת תיבחן בפגישה המתוכננת ברצינות".

עוד בוואלה!

עוצמה יהודית נגד אחים לנשק: דורשת לשלול מהארגון הטבת מס

לכתבה המלאה
כשהבחירה מגוונת, השאלה 'האם לקנות' מוחלפת בשאלה 'איזה לקנות'.. Unsplash
משקאות ממותקים./Unsplash

במסגרת הצו שניתן בתקופתו של שר האוצר אביגדור ליברמן ובוטל על ידי שר האוצר סמוטריץ' מיד אחרי כניסתו לתפקיד, הוטל מס בגובה שקל לליטר על משקאות ו-6 שקלים לליטר תרכיז של משקה כאמור. בנוסף, הוטל מס בגובה 70 אגורות לליטר על משקאות מתוקים בהם שיעור הסוכר נמוך מ-5 גרם ל-100 מ"ל משקה, משקאות מתוקים המכילים חומר ממתיק אחר (משקאות דיאט למיניהם), וכן מיצי פירות בהם שיעור הסוכר גבוה מ-5 גרם ל-100 מ"ל משקה ו-4.2 ש"ח לליטר תרכיז של משקה כאמור (להלן- משקאות במיסוי נמוך).

לצד התועלת הבריאותית לציבור, הכנסות המדינה ממיסוי זה הגיעו לכ-900 מיליון שקל בשנה. לפי המפורט בדברי ההסבר בהצעת החוק, ההחלטה להמשיך לא למסות את משקאות הדיאט ואלה עם הסוכר המופחת משמעותה הפסד של כ-300 מיליון שקל לקופת המדינה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully