וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המס על הקולה: הסיפור האמיתי והאשם הלא צפוי

עודכן לאחרונה: 19.12.2023 / 8:25

שר האוצר הפתיע פעמיים: ביום שישי כשנודע שהחליט להחזיר את המיסוי, ואתמול כשהודיע שזאת היתה טעות. מה קרה מאחורי הקלעים ומי התעקש שהמיסוי לא ישוב?

בווידאו: בצלאל סמוטריץ': "קיבלתי החלטה על מדיניות כלכלית רחבה"/ערוץ הכנסת

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הפתיע את הציבור פעמיים בימים האחרונים: בפעם הראשונה ביום שישי רגע לפני כניסת השבת, עת פורסם תזכיר חוק שקובע כי המיסוי על המשקאות הממותקים יחזור בגרסה מרוככת, הכוללת מיסוי משקאות ממותקים, הקלה במשקאות הדיאט ומיצי הפירות ובכללם תירוש.

לאחר מכן, בישיבת סיעת הציונות הדתית ביום שני, הוא אמר כלאחר יד כי התיקון יצא "בטעות", וכי המס יישאר על כנו.

בניסיון להבין מה גרם לשר האוצר לשנות את דעתו באופן כזה, עלתה ההשערה כי השינוי הגיע במסגרת דיל שכלל את הסכמתה של ש"ס לדחות את הבחירות המקומיות, מהלך שסמוטריץ' דוחף בכל הכוח, ופורסם כמעט במקביל לישיבת הסיעה של הציונות הדתית, בה הכריז שהפטור יישאר על כנו. אלא שסמיכות הזמנים הזו מקרית ככל הנראה.

יצחק גולדקנופף, השבעת הממשלה, 29 בדצמבר 2022. ראובן קסטרו, עיבוד תמונה
גולדקנופף. מצפה שההסכמים הקואליציוניים יקוימו במלואם/עיבוד תמונה, ראובן קסטרו

מתברר מי שגרם לו לסגת הוא דווקא שר השיכון, יצחק גולדקנופף, שהופתע לגלות שמיסוי המשקאות חוזר, בלי שאף אחד טרח לשאול את דעתו. סמוטריץ' הגיע להסכמות ישירות עם אריה דרעי בש"ס ועם משה גפני ביהדות התורה, אך לא עבר דרך גולדקנופף.

גורמים באגודת ישראל אומרים לוואלה, שגולדקנופף, זעם והודיע חד משמעית שביטול המיסוי על המשקאות הממותקים מעוגן בהסכמים הקואליציוניים והוא מצפה שהם יכובדו במלואם. "הדילים והקומבינות שעושים באוצר עם דרעי לא מעניינים אותנו", אמרו. "לא יהיה מיסוי על משקאות ממותקים בלי הסכמה שלנו. אין פה משחקים".

המס הכניס למדינה כ-900 מיליון שקל בשנה, וביטולו לא החזיר את מלוא הסכום לכיסי הצרכנים. בגרסו המרוככת היה מכניס סכום נמוך יותר, אך עדיין בהיקף של מאות מיליוני שקלים.

עוד בוואלה!

בעקבות טענות עוצמה יהודית, רשות המסים פתחה בבדיקה של "אחים לנשק"

לכתבה המלאה
פחיות משקה. Shutterstock, עיבוד תמונה
פחיות משקה. הפסד של מאות מיליונים למדינה, עוד לפני ההוצאות הבריאותיות/עיבוד תמונה, Shutterstock

לפי הצו שפורסם ביום שישי, המיסוי השפיע לטובה והביא לירידת צריכה במשקאות הממותקים, וביטולו, לעומת זאת, לא החזיר את הסכומים המלאים לכיסי הצרכנים. "מניתוח ראשוני של נתוני הצריכה בפועל על ידי גורמי המקצוע במשרד האוצר עולה כי מאז ביטול המס חלה עליה משמעותית ברכישת משקאות ממותקים, זאת לאחר שבתקופה המקבילה בשנת 2022 בה הוטל מיסוי, חלה ירידה בצריכת המשקאות", נכתב בצו.

"עלייה חדה יותר נרשמה בקרב המשקאות במיסוי הגבוה, ובהתאם בשנת 2022 ניכרת ירידה משמעותית ביותר בצריכתם. עוד עולה כי לאחר ביטול המס רמות המחירים של המשקאות המתוקים לא חזרו לרמתן המקורית מהתקופה שלפני הטלת המס, כך שהירידה בהכנסות המדינה ממס לא התגלגלה במלואה לצרכן".

במסגרת הצו שניתן בתקופתו של שר האוצר אביגדור ליברמן הוטל מס בגובה שקל לליטר על משקאות ו-6 שקלים לליטר תרכיז של משקה כאמור. בנוסף, הוטל מס בגובה 70 אגורות לליטר על משקאות מתוקים בהם שיעור הסוכר נמוך מ-5 גרם ל-100 מ"ל משקה, משקאות מתוקים המכילים חומר ממתיק אחר (משקאות דיאט למיניהם), וכן מיצי פירות בהם שיעור הסוכר גבוה מ-5 גרם ל-100 מ"ל משקה ו-4.2 ש"ח לליטר תרכיז של משקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully