וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשכחו מהמלחמה: נתניהו מכין לנו תקציב שכולו תחזוק הקואליציה

עודכן לאחרונה: 23.12.2023 / 9:54

תשכחו ממלחמה, הניחו את האלונקה: מר ביטחון הוא כבר לא, וכעת המבוגר האחראי הכלכלי בדימוס מכין לנו תקציב שכולו תחזוק הקואליציה ובריחה מבשורות רעות. בדרך הוא מרחיק עד אוסלו כדי לשכתב את ההיסטוריה

נתניהו: "לא נעצור את המלחמה עד שנשלים את כל יעדיה"/מערכת וואלה!

ללא הכרזה רשמית, מתחת לרדאר וללא הודעות לעיתונות, השיקו השבוע נתניהו וסמוטריץ' את קמפיין הבחירות. העיתוי היה הטקס שנערך בבית הנשיא למינוי הנגיד לכהונה נוספת. תקציב 2024 שהולך להיות פסגת הפופוליזם יהיה הקורבן.

כשפעמי הבחירות בפתח, הכינו את עצמכם למופע של כלכלת בריחה מבשורות. תשכחו ממלחמה וממסדר אלונקות, כדי להכשיר את המהלך שר האוצר הקדים להודיע "שניאלץ לדלג מעל שדה המוקשים של סדרי העדיפויות כדי שלא להצית מחלוקות. נצטרך לפעול במרחב הקונצנזוס".

פירוש רש"י - העברת הכספים הקואליציוניים לחרדים ולמפלגות הלאומיות תימשך גם ב-2024 כדי להשיג את "מרחב הקונצנזוס". במסגרת "תקציב הקונצנזוס" סביר שלא יוטלו מיסים לצמצום הגרעון שיגיע ל-6% מהתוצר (120 מיליארד שקל).

הצהרת ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר האוצר בצלאל סמוטריץ'. 2 בנובמבר 2023. הדס פרוש/הארץ, עיבוד תמונה
נתניהו וסמוטריץ'. "אסור לטפל כרגע בציבור בהלם של קיצוצים וגזירות"/עיבוד תמונה, הדס פרוש/הארץ

טעות ושמה סמוטריץ'

הוכחה נוספת שהבחירות בפתח היא סוגיית המס על משקאות ממותקים. דובר האוצר הודיע ערב כניסת השבת האחרונה על חידוש המיסוי על משקאות ממותקים. אלא ששר האוצר ביטל את ההחלטה בפליק פלאק מפואר בנימוק שהפרסום יצא בטעות.

"נושא המיסוי ייצא כחבילה אחת בתקציב 2024. אסור לטפל כרגע בציבור בהלם של קיצוצים וגזירות", הסביר סמוטריץ'. זאת טעות כמו שירי הטילים מעזה בחורף שלפני המלחמה בוצע "בטעות" מפגיעת ברק במנגנון השיגור. הטעות היחידה היא שסמוטריץ' הוא עדיין שר האוצר.

מעולם לא שוגרה הודעת מיסוי שיצאה בטעות שהביכה חברות משקאות כמו יפאורה, שהספיקו לשגר הודעות לבורסה. על כך נאמר סמוטריץ' והתעויוט.

הפרסום המוקדם היה תרגיל זול שנועד להלחיץ את ש"ס שעיכבה העברת 75 מיליון שקל להתיישבות. בנוסף מנע שר הפנים את דחיית הבחירות המוניציפליות בניגוד לעמדת שר האוצר. שיחה הבהרה עם דרעי יישבה את ההדורים. המס בוטל שותים קריסטל.

הכסף יוזרם להתנחלויות, ש"ס לא תתנגד להקדמת הבחירות ועמדות אנשי הבריאות יושלכו לפח. בעוד שמס פוליטי זה יבוטל, יוגדל בהיחבא מס הבלו על בנזין, מס הקנייה על קטנועים ואופנועים ומס הקנייה על רכב חשמלי.

עוד בוואלה!

רמת החיים שלנו עומדת לצנוח: איך תשמרו על הכסף?

לכתבה המלאה
שר האוצר בנימין נתניהו, 2003. ללא, פלאש 90
נתניהו גרסת 2003. עושה הכל אבל הפוך/פלאש 90, ללא

רפורמה נוספת שהושלכה לפח כללה את הפחתת מכסים על מוצרי חקלאות. שר החקלאים אבי דיכטר רואה פריימריז ולא את הצרכן ובגיבוי נתניהו עצר את הרפורמה. כל אלה חלק "מהקונצנזוס" שאת מחירו כולנו נשלם.

בטקס מינוי הנגיד ליהג נתניהו סיסמאות חבוטות מ-20 השנים האחרונות כמו שכלכלה כספינה חזקה במים, שוק חופשי והפחתת נטל הרגולציה. אף מילה על המאמץ הנדרש לעמוד באתגר הקשה מנשוא של תקציב 2024 כולל גידול של 20 מיליארד שקל לשנה בתקציב הביטחון.

וזה ברור מדוע. גם נתניהו מבין שבכל רגע נתון הוא מאוים בבחירות ואינו מוכן להסתבך בגזרות כלכליות. וזה אותו ביבי שחגג ביולי 2023 באירוע חשאי של אגף התקציבים באוצר 20 שנים לתכנית הייצוב הכלכלית. אז נתניהו דגם 2003.

מי לא שמע על תכנית השמן (המגזר הציבורי שחי על חשבוננו) והרזה (המגזר העסקי שכל הנטל הכלכלי רובץ עליו). הייתה סיבה מצוינת לפרגן לו אז בענק. במרס 2003 הנהיג כשר האוצר בממשלת שרון תכנית חירום כלכלית שבמרכזה הפחתת הגרעון וצמיחה.

התכנית האפקטיבית כללה קיצוצי שכר במגזר הציבורי, קיצוץ בגמלאות המוסד לביטוח לאומי ובקצבאות הילדים, רפורמות כמו הפחתת נטל המס, העלאת גיל הפרישה לפנסיה, הלאמת הקרנות ההסתדרותית ורפורמת בכר להקטנת הריכוזיות בשוק ההון.

גילה גמליאל. יונתן זינדל, פלאש 90
שרת המודיעין גילה גמליאל. המשרד עדיין עומד על תלו/פלאש 90, יונתן זינדל

התכנית פגעה פוליטית בנתניהו אבל הצילה את המשק. ערב תקציב 2024 מתעקש נתניהו לעשות הכול אבל הפוך. הגרעון לא רק שלא יקטן אלא יגדל. מדברים על קיצוץ ההטבות המס הפנסיוניות בעיקר לחוסכים בקרנות ההשתלמות, אבל יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד צוחק לביבי בפרצוף.

מפנטזים על סגירת משרדי ממשלה מיותרים אבל נראה אותם נוגעים במשרד המודיעין של גילה גמליאל או במשרד הפטנטים של אורית סטרוק. והאם באמת יהיו רפורמות? אשרי המאמין. די אם לא יחסלו את הקיימות.

כשאין רפורמות כלכליות, נודד נתניהו למחוזות האבסורד של עולם הספינים. נעזוב לרגע טריקים זולים מתיאטרון הילדים של אורנה פורת כמו שליפת דיסקית החטופים במסיבת העיתונאים, או מופע הסטנד אפ ההזוי בפני השוטרים.

אם כל הספינים היתה הבריחה להסכמי אוסלו בניסיון להרחיק עדות ולהשכיח את אסון ה-7 לאוקטובר. בואו נתעלם לרגע מתמיכת נתניהו בהסכם, הרחבתו, ההסכמה למדינה פלסטינית, הפיכת ערפאת ל"ידיד אמת" ואת אבו מאזן לידיד נפש.

יצחק רבין, ביל קלינטון ויאסר ערפאת בחתימה על הסכמי אוסלו. אבי אוחיון, לשכת העיתונות הממשלתית
הסכמי אוסלו תרמו לצמיחת המשק והציבו את הכלכלה על המפה הבינלאומית/לשכת העיתונות הממשלתית, אבי אוחיון

אבל למען השם: כמבוגר האחראי הכלכלי בדימוס מצופה מאדוני ראש הממשלה להודות לפחות שהסכמי אוסלו תרמו לצמיחת המשק והציבו את הכלכלה על המפה הבינלאומית.

השתתפתי בוועידת גלובס הראשונה בבנייני האומה ב-1993 ונדהמתי לגלות עשרות כאפיות של אנשי עסקים ממדינות המפרץ. לרגע הייתי כחולם וחשבתי שנקלעתי לסעודיה. ההסכמים הביאו לישראל פירמות רב לאומיות כמו מקדונלד'ס ונסטלה והיחסים עם מדינות בעולם חודשו.

מכל זה מתעלם ראש הממשלה באמצעות בחירה בנרטיב הזול. הוא הכולל כמובן את המילים אני אני ואני, עד שזה מגיע ללקיחת אחריות, לא רק בביטחון ובפוליטיקה אלא גם בכלכלה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully