וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המדינה תשקיע 200 מיליון שקל בתוכנית לניקוי הירקון: "בעתיד הלא רחוק נרחץ בו לכל אורכו"

עודכן לאחרונה: 31.12.2023 / 15:37

במסגרת התוכנית תופסק הזרמת מי שפכים מטוהרים לנחל; המימון אמור להגיע משורה של משרדי ממשלה אך כרגע עדיין בגיוס

חילוץ שלושה בני אדם שנלכדו ברכבם בנחל הירקון סמוך לפתח תקווה. 4 בפברואר 2023/דוברות כב"ה

מועצת רשות נחל הירקון אישרה תוכנית מקיפה לניקוי הירקון, בעלות של 200 מיליון שקל. התוכנית תכלול מערך הגנות חדש מפני מקרי זיהום עתידיים, לצד קידום הפסקת הזרמה של מי קולחים (מי ביוב מטוהרים) והזרמת מים נקיים במקומם.

עלות התוכנית היא 200 מיליון שקל והמימון עתיד להגיע משורה של משרדי ממשלה. גיוס הכסף עדיין נמצא בתהליך, כאשר רשות נחל הירקון תצטרך להביא התחייבויות מהמשרדים השונים על מנת להוציא את התוכנית לפועל.

נחל הירקון. צילום: יעקב שקולניק, מערכת וואלה! NEWS
הירקון. 28 קילומטרים שעוברים בשבע רשויות מקומיות/מערכת וואלה! NEWS, צילום: יעקב שקולניק

בשבוע שעבר אישרה מועצת רשות נחל הירקון, המורכבת מראשי שבע הרשויות שהנחל עובר בשטחן, לצד אנשי מקצוע ברשויות ונציגי ציבור, את תוכנית "ירקון נקי", הכוללת מניעת זיהומים עתידיים שעלולים להגיע ממקורות שונים, כגון מכונים לטיפול בשפכים, מי נגר, מוצאי ניקוז, אזורי תעשייה ועוד. התוכנית עתידה לבודד את הירקון מזיהומים כאלה ולמנוע הצפות על ידי יצירת שטחי איגום להשהיית מים והצפת שטחים פתוחים במעלה הנחל. שלב נוסף הוא הסטת מי הקולחים מהירקון, והזרמת מים שפירים במקומם. מים אלה צפויים להגיע מקידוחים מקומיים בהיקף של 22 מיליון מטר מעוקב בשנה.

ראש עיריית תל אביב-יפו ויו"ר רשות נחל הירקון רון חולדאי: "זו הזדמנות היסטורית להחזיר עטרה ליושנה ולהפוך את הירקון לנקי לגמרי: הפסקת הזרמת הקולחים בירקון, הזרמת מים שפירים במקומם, והגנה על הירקון מפני זיהומים. בכך נמשיך בהפיכת הירקון למקום נקי ובעתיד הלא רחוק אפילו מקום לרחוץ בו לכל אורכו".

נחל הירקון זורם לאורך 28 קילומטרים ועובר בשבע רשויות: תל אביב, רמת גן, פתח תקווה, הוד השרון, מועצה אזורית דרום השרון, בני ברק ורמת השרון.

עוד בוואלה!

הקופה הקטנה של סמוטריץ': עוד חצי מיליארד לסטרוק בזמן המלחמה

לכתבה המלאה
ירקון מזוהם 10 באוקטובר 2017. וועד הירקון, מערכת וואלה! NEWS
זיהום בנחל הירקון. "הזדמנות היסטורית להחזיר עטרה ליושנה"/מערכת וואלה! NEWS, וועד הירקון

הירקון מחולק כיום לשלושה מקטעים בהיבט של איכות המים: הירקון העליון, שתחילתו במקורות הירקון באזור גן לאומי ירקון ובריכת הנופרים, ליד ראש העין, לשם מוזרמים מים שפירים (באיכות מי שתיה) מקידוחי מקורות בכמות של כ-15 מיליון מ"ק בשנה. מקטע זה שבו זורמים מים שפירים בלבד מסתיים באזור הוד השרון, במפגש הנחלים של הירקון עם נחל קנה. מנקודה זו, מתחיל הירקון התיכון ובו נמהלים המים השפירים יחד עם מי קולחים (באיכות מעולה) וזורמים עד לאתר שבע טחנות בתל אביב.

בירקון התיכון, שהינו המקטע העיקרי העובר באזור האורבני, זורמים כאמור מי קולחים, משמעות הדבר שניתן לשוט בנחל ולבוא במגע אקראי עם המים, אך הם מסוכנים למגע רציף כמו רחצה, וכמובן אינם ראויים לשתייה.

הירקון התחתון, או הירקון המלוח, הינו המקטע שבין סכר שבע טחנות ועד המוצא לים. במקטע זה זורם תמהיל של מי המקטע התיכון ומי הים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully